"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik i arbetslivet, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education and Training for Working Life

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 2PE010

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-12-10

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Kursen innehåller en orientering i pedagogikämnet som vetenskaplig disciplin och dess uppdelning i olika forskningsfält. Begrepp, teorier, forskning och perspektiv inom forskningsfältet pedagogik i arbetslivet behandlas. Särskilt uppmärksammas förändrings- och utvecklingsarbete inom arbetslivet med ett särskilt fokus på genusperspektiv. I kursen introduceras även insamling, bearbetning och analys av kvalitativa data i reella förändringsarbeten.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - redogöra för det centrala i pedagogikens problemområde - redogöra för centrala begrepp, teorier och perspektiv inom forskningsfältet pedagogik i arbetslivet - identifiera förändringsbehov på en konkret arbetsplats - problematisera förändringsarbete i arbetslivet ur ett genusperspektiv - genomföra en mindre empirisk studie av en pedagogisk problematik på en konkret arbetsplats

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 34

Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Det ordnar sig : teorier om organisation och kön.
Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
Lund : Studentlitteratur, ; : 2001 : 226 s. :
ISBN: 91-44-01336-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärande och förändring i organisationer : om pedagogik i arbetslivet.
Ellström Per-Erik, Hultman Glenn (red.)
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : tur) : 332 s. :
ISBN: 91-44-03515-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Ellström, Per-Erik (2005). Arbetsplatslärandets janusansikte. Pedagogisk forskning i Sverige, 10(3/4), 182-194. Ellström, Per-Erik; Löfberg, Arvid & Svensson, Lennart (2005). Pedagogik i arbetslivet. Ett historiskt perspektiv. Pedagogisk forskning i Sverige,10(3/4), 162-181. Engeström, Yrjö (2001). Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of education and work, 14(1), 133-156. Grensjö, Bengt (2003). Pedagogik i arbetslivet. Tysta, tystnande och tystade kunskaper. Pedagogiska rapporter nr 71. Umeå: Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Pommer, Peter (2003). En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid. Pedagogiska rapporter nr 72. Umeå: Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.