"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education as a Science

Denna kursplan gäller: 2010-09-06 och tillsvidare

Kurskod: 2PE009

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne och till grundläggande vetenskapsfilosofiska begrepp. Vetenskapens och den pedagogiska forskningens relation till det omgivande samhället diskuteras och problematiseras. I kursen tas också skillnaden mellan olika vetenskapliga traditioner upp. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. Kursen innehåller även träning i författandet av vetenskapliga texter.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - beskriva inriktningen på forskningen inom pedagogikämnet utifrån ett historiskt och samtida perspektiv - diskutera vetenskapens och den pedagogiska forskningens samhällsfunktion på ett grundläggande plan - redogöra för innebörden i grundläggande vetenskapsfilosofiska begrepp - beskriva och jämföra olika vetenskapliga traditioner - författa text där ett vetenskapligt referenssystem används - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/ förväntade studieresultat

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 37

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvärdering av grund- och forskarutbildning inom ämnesområdena pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete vid svenska universitet och högskolor. Del 1, Allmänna avsnitt
    Högskoleverket , Jämtsved Lundmark Lisa
    Stockholm : Högskoleverket : 2005 : 83 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: *

    Liedman Sven-Eric
    Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
    Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
    ISBN: 91-7173-079-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Peter
    Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    Obligatorisk

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Englund, Thomas. (2004). Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 1. s. 37-49. * Sundberg, Daniel (2006). Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap: Pågående reformer, institutionella ämnesmiljöer och disciplinformering i Sverige. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2006:2/2007:1. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

  • Giltig från: 2010 vecka 36

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvärdering av grund- och forskarutbildning inom ämnesområdena pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete vid svenska universitet och högskolor. Del 1, Allmänna avsnitt
    Högskoleverket , Jämtsved Lundmark Lisa
    Stockholm : Högskoleverket : 2005 : 83 s. :
    Läsanvisning: *

    Liedman Sven-Eric
    Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
    Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
    ISBN: 91-7173-079-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Peter
    Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i jämförande perspektiv
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 9 s. :
    Läsanvisning: *

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Englund, Thomas. (2004). Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 1. s. 37-49. * Sundberg, Daniel (2006). Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap: Pågående reformer, institutionella ämnesmiljöer och disciplinformering i Sverige. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2006:2/2007:1. * * Texten finns tillgänglig i digital form.