Engelskt namn: Educational Resarch 1
Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2010-08-23
Kurskod: 2PE007
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-04-25
Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas vetenskaplig kunskapsbildning om pedagogikens problemområde. Analys och tolkning av data är ett huvudinslag. Lika vikt läggs vid statistiska analysmetoder som vid andra analysmetoder. Som förberedelse för uppsatsmomentet ingår att upprätta en undersökningsplan.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - genomföra systematiska analyser och tolkningar av data - urskilja och formulera ett vetenskapligt problem - problematisera relationen mellan formulerat problem, ontologisk och epistemologisk utgångspunkt samt metodval
Godkända kurser på A/B-nivå motsvarande 45 hp varav 15 hp ska utgöras av kurserna/momenten Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp och Att granska vetenskapliga publikationer, 7,5 hp, alternativt Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp, eller motsvarande
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahmström Karin
Från datainsamling till rapport : att göra en statistisk undersökning
4., [utök. och aktualiserade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 411 s. :
ISBN: 91-44-04352-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gruppobservationer : teori och praktik
Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
ISBN: 91-44-01851-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Uppsatshandbok : hur du lyckas med din uppsats
Ekengren Ann-Marie, Hinnfors Jonas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
ISBN: 91-44-03463-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistiska metoder
Körner Svante, Wahlgren Lars
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-44-04420-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att utmana vetandets gränser
Lundqvist Åsa, Davies Karen, Mulinari Diana
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 223 s. :
ISBN: 91-47-07497-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådet
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s. :
ISBN: 91-7307-008-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Watt Boolsen Merete
Kvalitativa analyser : forskningsprocess, människa, samhälle
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2007 : 196 s. :
ISBN: 978-91-40-65071-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Följande artiklar tillkommer (obligatoriska): From, Jörgen, & Holmgren, Carina (2000). Hermeneutik och pedagogik. Nordisk Pedagogik, 2000:4, 219-229. Merriam, Sharan (1995). What can you tell from an n of 1? Issues of validity and reliability in qualitative research. PAACE Journal of lifelong journal. Vol 4, 1995, 51-60. Packer, Martin & Goincoechea, Jessie. (2000). Sociocultural and constructivist theories of learning: Ontology, not just epistemology. Educational Psychologist. 35(4) 227-241. * Wolming, Simon (1998). Validitet - ett traditionellt begrepp i modern tillämpning. Pedagogisk forskning i Sverige, 1998:3 årg 3, 81-103. * Åsberg, Rodney (20019: Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk forskning i Sverige, 2001:4 årg 6, 270-292. * * Texten finns tillgänglig i digital form.