"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Det pedagogiska forskningsfältet 2, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Educational Research 2

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 2PE005

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-09-27

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I momentet behandlas vetenskaplig kunskapsbildning om pedagogikens studieobjekt. Vidare inriktas momentet mot en vald del av det pedagogiska problemområdet som student och handledare är överens om. Studenten väljer litteratur för att skapa sig en ökad förståelse för det valda området. I momentet ingår också att upprätta en plan för den vetenskapliga uppsatsen/artikeln.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - genomföra fördjupade analyser av insamlad data från pedagogiska processer med hjälp av en eller flera valda metoder - upprätta en plan för det kommande uppsats-/artikelarbetet i vilken en grundlig beskrivning av det valda problemområdet presenteras

Behörighetskrav

Godkända kurser motsvarande 90 hp i pedagogik, varav 30 hp ska utgöras av kursen Kandidatkurs i pedagogik 30 hp där Kandidatuppsats 15 hp skall ingå eller motsv. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 34

Litteratur motsvarande ca 1400-1600 sidor väljs tillsammans med handledaren. Litteraturen ska godkännas av examinator.