Engelskt namn: Basics in the Behavioural Sciences
Denna kursplan gäller: 2010-09-13 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2010-09-13
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-06 och 2010-09-12
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-17 och 2010-09-05
Kurskod: 2ÖÄ006
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pr-kom för personalvetarprogr samt Pr-kom för beteendevetenskapl progr med inriktn mot IT-miljöer, 2008-12-12
Reviderad av: Pr-kom för personalvetarprogr samt Pr-kom för beteendevetenskapl progr med inriktn mot IT-miljöer, 2010-05-24
I kursen behandlas grundläggande teoretiska kunskaper inom de beteendevetenskapliga ämnena pedagogik, psykologi och sociologi. I kursen ges en grundläggande introduktion till ämnesdisciplinerna (teoretiska traditioner, forskningsinriktningar, centrala begrepp etc. inom respektive ämne). Visst fokus läggs på de olika teoretiska perspektiven inom dessa ämnesdiscipliner och deras koppling till frågor inom arbetsfältet personal- och arbetslivsfrågor. Varje ämnesdisciplin berör i varierande utsträckning analysnivåerna individ grupp organisation samhälle. Olika aspekter av mångfald belyses på kursen. Moment 1: Socialpsykologi (8 hp), Social Psychology (8 ects) I momentet behandlas teori och empiri rörande social kognition, dvs hur människan kategoriserar och tolkar sig själv, andra människor, sociala händelser och situationer i miljön. Attityder, fördomar, social påverkan, konformitet, prosocialt beteende, aggression och grupper och ledarskap belyses. Teori och empiri integreras genom presentationer av aktuell forskning och laborativt arbete. Moment 2: Pedagogik (8 hp), Education (8 ects) Momentet innehåller en orientering i pedagogikämnet som vetenskaplig disciplin och dess koppling till filosofiska skolbildningar och uppdelning i olika forskningsfält. Dessutom ger momentet en introduktion till och viss fördjupning av begrepp, teorier, forskning och perspektiv som återfinns inom fälten vuxenpedagogik och pedagogik i arbetslivet. Intervjun som datainsamlingsteknik introduceras och praktiseras. Moment 3: Sociologi (8 hp), Sociology (8 ects) Momentet ger en introduktion till sociologi som vetenskapsfält samt presenterar ett urval av klassiska och moderna sociologiska teorier och teoretiska perspektiv. Grunden för en förståelse av samhället ur en sociologisk synvinkel läggs, i vilken växelverkan mellan samhälls- och individnivå belyses. Därutöver behandlas teoretiska samt empiriska analyser som berör variationer i människors livschanser och handlingsmöjligheter. Sociologiska nyckelbegrepp introduceras och kopplas till olika samhälleliga fenomen och skeenden. Moment 4: Genus och beteendevetenskap (6 hp), Gender and the Behavioural Sciences (6 ects) Momentet innehåller en orientering om genusvetenskapliga teorier och begrepp, med speciellt fokus på de beteendevetenskapliga ämnena. Vidare ger momentet en introduktion till genusvetenskaplig forskning riktad mot områdena privatliv, skola/utbildning och arbetsliv inom vilka studenterna ges möjlighet till fördjupning.
Moment 1: Socialpsykologi (8 hp), Social Psychology (8 ects) Efter momentet skall studenten: -kunna redogöra för teorier om hur människan tolkar egna och andras beteenden i sociala situationer -kunna redogöra för teorier om attityder och fördomars uppkomst, hur dessa hänger samman med konformitet och social påverkan, vilka effekter de har och hur man kan påverka dem -kunna utifrån teoretiska överväganden jämföra uppkomsten av prosociala och aggressiva beteenden och beskriva vilka positiva och negativa effekter dessa beteenden har, samt hur de kan påverkas -kunna redogöra för teorier om gruppbildning, gruppers sätt att arbeta, hur ledarskap uppstår, effekter av olika typer av ledarskap på gruppens sätt att arbeta samt effekter av samarbete, konkurrens och konflikter inom och mellan grupper -kunna redogöra för teorier om vilken effekt olika typer av kommunikation har på samspelet mellan människor både i och utanför grupper -utvecklat färdighet i att extrahera relevant information ur vetenskaplig litteratur och förmedla detta genom muntlig presentation Moment 2: Pedagogik (8 hp), Education (8 ects) Efter momentet skall studenten: -kunna redogöra för det centrala i pedagogikens problemområde samt olika sätt att definiera pedagogik som vetenskaplig disciplin -kunna redogöra för olika teorier om vuxnas lärande -kunna redogöra för centrala begrepp, teorier och forskning inom fältet pedagogik i arbetslivet -på en grundläggande nivå kunna analysera och diskutera konkreta exempel på lärande och kompetensutveckling med hjälp av teorier om lärande och pedagogiska filosofier på ett grundläggande plan -kunna samla in, bearbeta och rapportera data insamlade via intervju Moment 3: Sociologi (8 hp), Sociology (8 ects) Efter momentet skall studenten: -ha kännedom om grunderna i klassisk och modern sociologisk teori samt kunna applicera teoretiska och empiriska resonemang på olika sociala samhällsfenomen -uppvisa grundläggande kunskaper om de sätt på vilka sociala kategorier som klass, genus och etnicitet tar sig uttryck på såväl individ- som samhällsnivå Moment 4: Genus och beteendevetenskap (6 hp), Gender and the Behavioural Sciences (6 ects) Efter momentet skall studenten: - visa grundläggande förståelse för, samt kunna redogöra för genusvetenskapliga teorier och begrepp - kunna tillämpa genusvetenskapliga teorier och begrepp på problemställningar lokaliserade till privatliv, skola/utbildning och arbetsliv, det vill säga uppvisa förmåga att på en grundläggande nivå kunna analysera och diskutera empiriska resultat i relation till teori. - ska ha utvecklat förmåga att anlägga genusvetenskapliga perspektiv på de socialpsykologiska, pedagogiska och sociologiska fälten.
Antagen till Personalvetarprogrammet eller termin 3 på Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer.
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren.
Myers, D., Abell, J., Kolstad, A., & Sani, F. (2010). Social psychology. (1st European Ed.) Berkshire: McGraw-Hill Education. ISBN: 9780077121785 Anvisade artiklar tillkommer.
Egidius Henry
Pedagogik för 2000-talet
5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 311 s. :
ISBN: 978-91-27-11739-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Otto
Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Ny uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 :
ISBN: 978-91-44-05707-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. :
ISBN: 91-44-00373-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ellström; P-E. (2005). Arbetsplatslärandets janusansikte. Pedagogisk Forskning i Sverige, nr 3-4, 182-194. Nilsson, P. (2004). Vad är pedagogik? Några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv. Umeå universitet, Pedagogiska institutionen. http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur---nedladdningsbar/ Pommer Nilsson, P. (2002). En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid. Umeå universitet, Pedagogiska institutionen. http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur---nedladdningsbar/ Anvisade artiklar tillkommer.
Sociologiska perspektiv : grundläggande begrepp och teorier
Engdahl Oskar, Larsson Bengt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 399 s. :
ISBN: 91-44-03462-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sociologi
Giddens Anthony, Griffiths Simon
4., omarb. uppl. /svensk bearbetning: Jan Carle och Björn Nilsson : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 743 s. :
ISBN: 978-91-44-01947-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade artiklar tillkommer.
Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur Ambjörnsson, F. (2004). I en klass för sig: Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer. Stockholm: Ordfront. Petersson, M. (2003). Identitetsföreställningar: performance, normativitet och makt ombord på SAS och AirHoliday. Göteborg: Mara. ISBN: 9197467405. Magnusson, E. (2006). Hon, han och hemmet: genuspsykologiska perspektiv på vardagslivet i nordiska barnfamiljer. Stockholm: Natur & Kultur. Anvisade artiklar tillkommer.