"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Offentlig upphandling, konkurrens, anbudsvärdering och kontraktsskrivande, 7,5 hp

Engelskt namn: Public procurement, competition, supplier selection and contracting

Denna kursplan gäller: 2023-12-11 och tillsvidare

Kurskod: 2NE092

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Nationalekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Nationalekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2023-09-07

Innehåll

Den här kursen riktar sig till dig som är yrkesverksam på upphandlar- eller leverantörssidan, beslutsfattare eller intressent inom privat och offentlig sektor, och studenter inom exempelvis ekonomi och juridik som önskar bredda sin kompetensportfölj. 

Idén om att tilldela offentliga kontrakt baserat på anbudsgivning har sin grund i konkurrensmekanismens potential att leda lägre priser och högre kvalitet - det som kan benämnas bästa värde för pengarna. Beslut om vem eller vilka som ska få kontrakt baserat på den bästa kombinationen av pris och kvalitet kan gå till på olika sätt och hur det görs har betydelse för i vilken utsträckning leveransen genom valet av leverantör kommer att matcha beställarens (det offentligas) behov. Till att börja med finns ett val mellan de olika utvärderingsgrunder som regelverket anger (pris, bästa kombination mellan pris och kvalitet eller kostnad). I de två senare fallen behövs någon form av modell för sammantagen bedömning och pris och kvalitet, utvärderingsmodell. När det gäller dess utformning lämnar regelverket ett stort strategiskt utrymme för upphandlarsidan. Kontraktsvillkor och uppföljning är andra centrala delar för hur leveranser faller ut. I den här kursen behandlas vilka egenskaper utvärderingsmodeller bör ha för att behov och leverans ska matcha, det vill säga ett samhällsekonomiskt effektivt val av leverantör, utvärderingsgrunder, olika modeller för anbudsutvärdering, kontraktsteori och konkurrensproblem så som kartellbildning och favorisering av anbudsgivare, dess samhällsekonomiska effekter och hur de kan identifieras och förebyggas.

Kursen inleds med en kort bakgrundsbeskrivning offentlig upphandling, dess regelverk och därtill hörande grundläggande samhällsekonomiska begrepp. Upphandlingsdirektiven och den svenska upphandlingslagstiftningen ger upphandlande myndigheter en relativt stor frihet ifråga om att bestämma utvärderingsgrund och hur själva utvärderingsmodellen ska se ut. Utgångspunkten är att upphandlande myndigheter har som mål att tillgodose behov hos brukare (av exempelvis äldreomsorg eller väg). Med det som mål utformas upphandlingsprocessen och modell för val av leverantör(er) för att nå bästa möjliga avvägningen mellan kvalitet och pris. I kursen behandlas de egenskaper som är rimliga att ställa på modellerna utifrån ekonomisk teori. De krav som regelverket ställer kommer att diskuteras i förhållande till de ekonomiskt önskvärda kraven. Modeller med önskvärda krav presenteras varvid några exempel från praktiken också behandlas (baseras på annonserade upphandlingar i Sverige). Kontraktsvillkor och rutiner för uppföljning av kontrakt är andra dimensioner med betydelse för incitament att leverera minst utlovad kvalitet. I kursen behandlas olika kontraktstyper i förhållande till osäkerhet gällande kostnader och kvalitet. Inom ramen för detta berörs även ratingsystem. Även konkurrensproblem så som kartellbildning och favorisering av anbudsgivare, dess samhällsekonomiska effekter och hur de kan identifieras och förebyggas kommer att beröras.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för innebörden av de utvärderingsgrunder som anges i regelverket och grundläggande utvärderingsmodeller.
  • Redogöra för grundläggande konkurrensproblem och kontraktstyper.
  • Kunna redogöra för upphandlingsprocessens olika delar och visa förståelse för det strategiska utrymme dessa lämnar för den upphandlande parten i valet av utvärderingsgrund, utvärderingsmodell, kontraktstyper, optioner och ratingsystem.

Färdighet och förmåga

  • Visa förmåga att resonera strategiskt kring offentlig upphandling utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv.
  • Visa förmåga att tillämpa samhällsekonomiska begrepp inom området offentlig upphandling med avseende på utvärderingsgrund, utvärderingsmodell och kontraktstyper.
  • Visa förmåga att värdera effektivitet och incitament att leverera minst utlovad kvalitet från ett samhällsekonomiskt perspektiv. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Visa förmåga att problematisera kring avvägningar mellan olika modeller för val av leverantör och kontraktstyper.
  • Visa förståelse för skillnaden mellan det verksamhetsmässiga och samhällsekonomiska perspektivet på offentlig upphandling som miljöpolitiskt styrmedel. 
  • Visa förmåga att inom området offentlig upphandling som miljöpolitiskt styrmedel genomföra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Lärandet stöds genom videoföreläsningar. Under kursen kompletteras nationalekonomisk teori med praktiska exempel.

Examination

Examination sker genom löpande individuella skriftliga inlämningsuppgifter, framledes benämnda prov. Betyg på hel kurs baseras på en sammanfattande bedömning av resultaten på ingående prov och sätts efter avslutad kurs när samtliga prov är bedömda. På kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd (G) på kursen krävs att samtliga prov inom aktuellt kurstillfälle är godkända.

Förnyat prov ska erbjudas inom två månader från det att studenten fått kännedom om att hen inte uppnått godkänd nivå vid det ordinarie provtillfället. Om examinator finner det lämpligt, kan komplettering i stället erbjudas. Komplettering ska ske inom två månader från det att studenten fått kännedom om att hen inte uppnått godkänd nivå vid det ordinarie provtillfället. Förnyat prov och komplettering kan leda till bedömningen Godkänd, dock ej till högre bedömning.

För en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examinationsformer alltid övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att begära att annan examinator utses. Skriftlig begäran skall ha inkommit till studierektor vid Enheten för nationalekonomi senast två veckor innan nästa provtillfälle.

Akademisk integritet och fusk

Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Tillgodoräknanden

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.