"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Konceptutveckling och innovation, 15 hp

Engelskt namn: Concept Development and Innovation

Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare

Kurskod: 2MR081

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Måltids- och restaurangvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2024-09-02

Innehåll


Hur skapas ett måltidskoncept som driver gastronomin framåt och bidrar till ett hållbart livsmedelssystem? I kursen konceptutveckling och innovation får du som student möjlighet att tillsammans med andra utforska trender, marknader och presumtiva kunder inom fältet för måltids- och restaurangvetenskap, och skapa välartikulerade och kreativa konceptidéer utifrån insamlade data. Studenterna kommer tillsammans realisera, driva och utvärdera konceptet och på så sätt tillägna sig praktisk erfarenhet av att driva projekt, samt kunskaper om värdet av att utvärdera kundens måltidsupplevelse. Realiseringen av konceptet bidrar även till utveckling av studenternas gastronomiska hantverkskunskaper. I kursen analyserar och diskuterar studenterna hur konceptet kan bidra till ett hållbarare livsmedelssystem och hur genus påverkar konceptutvecklingens processer och resultat.

Kursen är indelad i två moduler
1.    Konceptutveckling, (Concept Development) 7,5 hp
2.    Konceptrealisering, (Realisation of Concept) 7,5 hp

Modul 1. Konceptutveckling, 7,5 hp
Studenterna ska gemensamt planera och utveckla ett koncept, där stort utrymme läggs på kreativitet och omvärldsanalys. Konceptet ska ta hänsyn till hållbarhet och hur genus påverkar konceptutvecklingens processer och resultat.

Modul 2. Konceptrealisering, 7,5 hp
Studenterna samverkar i en utvecklings-, realiserings- och driftsprocess av konceptet. I modulen ska studenterna utvärdera kundens måltidsupplevelse i relation till konceptet och reflektera över hur måltidskoncept kan skapa en förändring av livsmedelssystemet.

 

 

Förväntade studieresultat

Modul 1. Konceptutveckling, 7,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för hur konceptet förhåller sig till hållbarhet
  • Redogöra för hur genus påverkar utveckling av koncept
  • Redogöra för viktiga aspekter som påverkat resultatet av konceptutvecklingen

Färdighet och förmåga

  • Presentera resultatet av konceptutveckling
  • Presentera de kreativa och innovativa processer som påverkat konceptet och dess utveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera kritiskt kring vikten av de kreativa och innovativa processerna inom måltidskontext

Modul 2. Konceptrealisering, 7,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Färdighet och förmåga

  • Realisera konceptet utifrån givna ramar
  • Utvärdera kundens måltidsupplevelse av konceptet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera och reflektera över sin egen och andras roller vid planering och genomförande av konceptet
  • Kritisk diskutera resultat av kundens måltidsupplevelse i relation till konceptet
  • Reflektera kring vad den framtida professionen kan bidra med avseende systematisk och strategisk förändring av livsmedelssystemet vid skapandet av måltidskoncept

 

Behörighetskrav

Måltidsupplevelser 15 hp, Entreprenörskap och företaget i samhället A, 15,0 hp, Revenue management, 7,5 hp och Ledarskap, 7,5, Verksamhetsförlagdutbildning, 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Modul 1. Konceptutveckling, 7,5 hp
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppdiskussioner, grupparbete, praktiska laborationer och gestaltning. Gestaltning är examinerande. Viss undervisning kan ske på helg och kvällstid samt utanför Campus och/eller på annan ort.

Modul 2. Konceptrealisering, 7,5 hp
Undervisningen sker i form av genomförande av projekt i grupp och praktiska laborationer. Genomförande av projekt är obligatoriskt. Viss undervisning kan ske på helg och kvällstid samt utanför Campus och/eller på annan ort.

 

Examination

Modul 1. Konceptutveckling och innovation, 7,5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Gestaltningar i grupp (U eller G)
  • Processdokumentation i grupp (U eller G)
  • Processreflektion (U eller G)

Modul 2. Konceptrealisering, 7,5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell skriftlig uppgift (U, G eller VG)
  • Processreflektion (U eller G)

Hel kurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända.
För VG på hel kurs krävs VG på modul 2.

I följande text avser prov de examinationsformer som angivits ovan. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie prov har meddelats och studenten delgivits återkoppling på provet, exempelvis kopia av studentens tentamen. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Prov baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyad examination. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på universitetet e-tjänst för tillgodoräknande. Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.

 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.