"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Gastronomisk design, 15 hp

Engelskt namn: Meal Design

Denna kursplan gäller: 2024-08-05 och tillsvidare

Kurskod: 2MR079

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Måltids- och restaurangvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2024-02-19

Reviderad av: Prefekten, 2024-09-02

Innehåll

Den studerande ska genom reflexivt arbete i grupp utveckla sin kreativa kompetens genom att arbeta med och reflektera över kreativa och kvalitativa metoder. Genom att använda metoder som observation, intervju och enkät ska den studerande förstå förutsättningarna för designmetodik. Dessutom ska den studerande inhämta information från en målgrupp inom fältet gastronomi. Utifrån insamlade data utvecklas den kreativa kompetensen genom gestaltningar och reflektioner över kreativa processer, rummet, mötet och normer i en måltidskontext. I kursens workshops ges möjligheter att skapa och reflektera om framtidens måltider.

Kursen består av följande moduler:

  1. Kreativa processer i måltidskontext, (Creative Processes in Meal Contexts) 6 hp
  2. Tillämpning av kreativa processer i måltidskontext, (Applied Creative Processes in Meal Contexts) 9 hp

Modul 1. Kreativa processer i måltidskontext, 6 hp
En fördjupande modul i gastronomi ur ett måltidsperspektiv, där stort fokus läggs på datainsamling med kvalitativa, kvantitativa, och kreativa metoder samt presentationer av resultat genom gestaltningar. Studenterna använder normer som grund för kreativa processer och gestaltningar i kursen.

Modul 2. Tillämpning av kreativa processer i måltidskontext, 9 hp
Modulen utgör en utvecklingsprocess där studenterna i samverkan planerar, skapar, genomför och utvärderar olika måltider. Resultatet av utvecklingsprocessen presenteras genom en gestaltning.Studenten ges möjlighet att visa färdigheter i att analysera och reflektera om kreativa processer samt värdera och reflektera över rummet, mötet och normer i måltidskontext.

 

Förväntade studieresultat

Modul 1. Kreativa processer i måltidskontext, 6 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för normer som påverkar måltider
  •  Redogöra för metoder för att skapa och driva kreativa processer

Färdighet och förmåga

  • Genom gestaltning visa förmåga att framställa en kreativ process
  • Genom gestaltning visa hur rummet och mötet påverkar måltidsupplevelser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över sin egen kreativa process och användandet av kreativa metoder i måltidskontext

Modul 2. Tillämpning av kreativa processer i måltidskontext, 9 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Färdighet och förmåga

  • Vid gestaltning visa hur normer påverkar måltider
  •  Vid gestaltning visa hur rummet och mötet som teori påverkar måltider

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Utifrån det genomförda projektet, värdera och reflektera över rummet, mötet och normers påverkan på det genomförda designarbetet
  • Reflektera över sitt eget och andras designarbete gällande process och resultat och hur den egna kreativa kunskapen utvecklats under kursen

 

Behörighetskrav

Måltids- och restaurangvetenskap 4, 15 hp och Måltidsupplevelser, 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Modul 1. Kreativa processer i måltidskontext, 6 hp
Undervisningen sker i form av föreläsningar och praktiska laborationer. Viss undervisning kan ske på helg och kvällstid samt utanför Campus. Viss undervisning och examination kan ske på engelska.

Modul 2. Tillämpning av kreativa processer i måltidskontext, 9 hp
Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska laborationer och ett obligatoriskt seminarium. Viss undervisning kan ske på helg och kvällstid samt utanför Campus. Viss undervisning och examination kan ske på engelska

 

 

 

Examination

Modul 1. Kreativa processer i måltidskontext, 6 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Muntliga presentationer i grupp (U eller G)
  • Gestaltningar i grupp (U eller G)
  • Individuell processdokumentation (U eller G)
  • Individuell skriftlig uppgift (U eller G)

Modul 2. Tillämpning av kreativa processer i måltidskontext, 9 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell skriftlig uppgift (U, G eller VG)
  • Individuell processdokumentation (U eller G)
  • Seminarium (U eller G)
  • Gestaltning i grupp (U eller G)

Hel kurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på modul 2.

I följande text avser prov de examinationsformer som angivits ovan. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie prov har meddelats och studenten delgivits återkoppling på provet, exempelvis kopia av studentens tentamen. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Prov baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyad examination. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på universitetet e-tjänst för tillgodoräknande https://www.umu.se/student/mina-studier/tillgodoraknande/. Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.

 

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 32

Rekommenderad litteratur

Universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Martin Bella., Hanington Bruce M.
Beverly, MA : Rockport Publishers : 2012 : 1 online resource (207 p.) :
ISBN: 9781610581998
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The perfect meal [electronic resource] : the multisensory science of food and dining
Spence Charles, Piqueras-Fiszman Betina
1 online resource. :
Access to the Wiley online version restricted; authentication may be required
ISBN: 9781118491003 (electronic bk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Idéagenten : en handbok i att leda kreativa processer
Michanek Jonas, Breiler Andréas
3., rev. uppl. : Malmö : Arx : 2012 : 194 s. :
ISBN: 978-91-87043-02-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Understanding the antecedents of consumers' attitudes towards doggy bags in restaurants: Concern about food waste, culture, norms and emotions
Sirieix L, Lála J, Kocmanová K
Journal of Retailing and Consumer Services : 2017 :
Link
Obligatorisk
Läsanvisning: 34, 153-158

Shaping norms. A convention theoretical examination of alternative food retailers as food sustainability transition actors.
Forssell S, Lankoski L
Journal of Rural Studies : 2018 :
Länk
Obligatorisk

Exploring the acceptance of entomophagy: a survey of Italian consumers.
Moruzzo R, Mancini S, Boncinelli F, et al.
Insects : 2021 :
Länk
Obligatorisk

Increasing the proportion of plant-based foods available to shift social consumption norms and food choice among non-vegetarians.
Raghoebar S, Van Kleef E, De Vet E
Sustainability : 2020 :
Länk
Obligatorisk

Nudging green food: The effects of a hedonic cue, menu position, a warm‐glow cue, and a descriptive norm.
Reinholdsson T, Hedesström M, Ejelöv E, et al.
Journal of Consumer Behaviour : 2023 :
Länk
Obligatorisk

Examining social norms among other motives for sustainable food choice: The promise of descriptive norms.
Salmivaara L, Lombardini C, Lankoski L
Journal of Cleaner Production : 2021 :
Länk
Obligatorisk

Developing a scalable dynamic norm menu-based intervention to reduce meat consumption.
Sparkman G, Weitz E, Robinson TN, et al.
Sustainability : 2020 :
Länk
Obligatorisk

Referenslitteratur

The Routledge companion to creativity / edited by Tudor Rickards, Mark A. Runco, and Susan Moger
uuuu-uuuu :
ISBN: 9780203888841
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och annan (öppen) litteratur tillkommer.