Engelskt namn: Scientific methods and degree project
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2012-09-03
Kursplan för kurser med start mellan 2011-11-07 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-12 och 2011-11-06
Kurskod: 2MR043
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Måltids- och restaurangvetenskap: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Programkommittén för Hotell- och restaurangmanagementprogrammet och Gastronomiprogrammet, 2009-10-21
Reviderad av: Enheten för Restauranghögskolan, 2012-09-24
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla sin förmåga att förstå och arbeta med måltids- och restaurangvetenskapliga problem. Moment 1 och 2 görs delvis parallellt.
Moment 1, Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Kursen ger grundläggande metodkunskaper inom områden som är relevanta för huvudområdet. Kursen behandlar vetenskapsteoretiska grundresonemang, vetenskapligt förhållningssätt, sekretess och forskningsetik samt kvantitativa och kvalitativa metoder.
Moment 2, Examensarbete, 7,5 hp
Examensarbete tränar den studerandes förmåga att i ett självständigt arbete formulera problem och syfte, välja material och metod, bearbeta och sammanställa resultat samt sätta resultaten i relation till andra arbeten inom huvudområdet. Momentet innebär en fördjupning av kunskaper inom ett valt tema. Examensarbetet skall visa prov på att den studerande självständigt kan utveckla och behandla en problemställning inom huvudområdet. Det kan ske i form av ett utrednings- och/eller utvecklingsarbete eller en experimentell studie.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
Moment 1, Vetenskaplig metod
Moment 2, Examensarbete
Genomgångna och avklarade kurser omfattande minst 60 hp inom valt program varav minst 45 hp i respektive programs karaktärsämnen.
Undervisning består av kursintroduktion, handledning, självstudier och tre obligatoriska seminarier. Vid det första seminariet presenteras forskningsplan och metodval och vid det andra presenteras det dittills genomförda arbetet efter ungefär två tredjedelar av kurstiden. Vid det avslutande examinerande seminariet ingår förutom försvar av det egna arbetet en opposition (kritisk granskning) av andras arbete. Examensarbetet genomförs enskilt eller i par vid Enheten för Restauranghögskolan.
Moment 1, Vetenskaplig metod
Momentet examineras genom skriftlig salstentamen samt genom muntlig redovisning av tillämpningsuppgifter. Betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas på momentet. Seminarierna kräver aktivt deltagande för att erhålla betyget Godkänt.
Moment 2, Examensarbete
Moment 2 examineras genom författande, försvar och opponering av ett självständigt arbete. Försvar och opponering sker vid det avslutande seminarium. Betygsskalan består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Betyg för hela kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten i de båda momenten och sätts först när alla obligatoriska delar är fullgjorda och godkända. Eventuella kompletteringar skall ske efter handledarens anvisning inom den tid som handledaren anger. Tregradig betygsskala med Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas.
För betyget Väl godkänd i hela kursen krävs det betyget Väl godkänd i båda moment. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande har rätt att genomgå 5 prov upp till två år efter första registreringstillfället. Den som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
Studerande, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att begära att annan examinator utses, om inte särskilda skäl talar emot det. Sådan begäran lämnas skriftligen till föreståndaren för Enheten för Restauranghögskolan.
Ejvegård Rolf
Vetenskaplig metod
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 183 s. :
ISBN: 978-91-44-05474-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur kan tillkomma
Bryman Allan
Samhällsvetenskapliga metoder
1 : Malmö : Liber ekonomi : 2002 :
Ejvegård Rolf
Vetenskaplig metod
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 183 s. :
ISBN: 978-91-44-05474-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur kan tillkomma
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 142 s. :
ISBN: 978-91-7382-852-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 176 s. :
ISBN: 978-91-47-08459-3z 978-91-47-08459-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Dalen Monica
Intervju som metod
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
ISBN: 978-91-40-65247-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Five aspects meal model; a tool for development of meal service in the restaurant field?
Gustafsson Inga-Britt, Oström Åsa, Johansson Jesper, Mossberg Lena
Journal of Foodservice 17:84-93, [Tidskriftsartikel] : 2006 :
Creative Design an efficient tool for product development
Naes Tormod, Eikrem Nyvold Tone
Food Quality and Preference : 2004 :
Läsanvisning: 15, 97-104