Kursens övergripande mål är att de studerande skall tillägna sig teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i utvecklings- och medarbetarsamtal.
I kursen ges orientering om teorier som rör kommunikation och språk. Ledarskapets betydelse för utvecklings- och medarbetarsamtal studeras. I kursen behandlas hur olika maktaspekter som social bakgrund, kön och etnicitet påverkar samtalet. Kursdeltagarna skall ges möjlighet att, ur olika perspektiv, analysera och bearbeta sitt eget sätt att ha utvecklings- och medarbetarsamtal.
Förväntade studieresultat
Efter slutförd kurs skall den studerande:
- kunna redogöra för några modeller och teorier som rör utvecklings- och medarbetarsamtal.
- kunna redovisa de etiska regler som ska styra samtalet
- kunna redogöra för och analysera några olika maktaspekter i samtal social bakgrund, kön och etnicitet
- kunna beskriva, analysera och reflektera över sitt eget och andras sätt att ha utvecklings- och medarbetarsamtal
- kunna utföra, redovisa och analysera utvecklings- eller medarbetarsamtal utifrån litteraturen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen är indelad i två moment:
Moment 1, 7,5 hp består av litteraturstudier och analys av övningssamtal.
Moment 2, 7,5 hp består av valfri fördjupning mot det egna området tex arbetslivet eller skolan.
Undervisningen bedrivs i form av nätstudier, litteraturstudier, inspelningar av samtal, praktiska övningar på datorn och analys av dessa.
Examination
Examination sker i form av skriftliga, muntliga och inspelade redovisningar. Vidare bedöms studentens prestationer vid de färdighetstränande inslagen. Under moment 1 ingår också en telefon eller video kontakt (t. ex. Skype). I slutet av moment 2 ingår en timmes tentamen i Umeå med den kursansvarige läraren eller en videokonferenskontakt (tydlig Skype-bild och ljud krävs minst 2 megapixels kamera) i en timme. Studenten skall också skicka en vidimerad legitimationshandling.
Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos prefekten rätt att begära att annan lärare utses till examinator.
Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygssättande lärare.
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 47
Konflikthantering : handbok för realister Brännlund Lasse, Högman Bjarne Stockholm : Natur och kultur : 1995 : 185, [1] s. : ISBN: 91-27-02863-1 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Crafoord Clarence Människan är en berättelse : tankar om samtalskonst 2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 199 s. : ISBN: 91-27-10879-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ulla Empati : att förstå andra människors känslor 2., [uppdaterade och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 236, [1] s. : ISBN: 91-27-08097-8 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap. Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. : ISBN: 91-44-00235-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Ljungström Kerstin Samtal på jobbet : om utvecklingssamtal, medarbetarsamtal och andra viktiga samtal 1. uppl. : Uppsala : Konsultförl./Uppsala Publ. House : 2001 : 98 s. : ISBN: 91-7005-207-7 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation : samspel mellan människor Nilsson Björn, Waldermarsson Anna-Karin 3., [omarb.] uppl : Lund : Studentlitteratur : 2007 : sid. 169 : ISBN: 978-91-44-04128-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Samtal som utvecklar : en handbok för chefer och medarbetare : om viljan att förstå och göra sig förstådd Ronthy Marika, Rosendahl Suzanne 3., [omarb.] uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 1999 : 157 s. : ISBN: 91-47-04584-1 (korr.) (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri litteratur som väljs i samråd med kursansvarig, ca 360-500 s utifrån det egna verksamhetsområdet