Kursen belyser undervisning och lärande som kunskapsområde för lärare samt vikten av ett vetenskapligt förhållningssätt i såväl teori som praktisk verksamhet. I kursen studeras innebörden av handledaruppdraget i en pedagogisk praktik, genom att teori och praktiska färdigheter i handledning problematiseras. Dessutom ingår i kursen analys av och reflektion över det egna förhållningssättet och den egna pedagogiska grundsynen samt hur dessa ömsesidigt påverkar innehållet i handledning och bedömning.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall studenten kunna:
redogöra för teorier om och metoder för handledning
redogöra för hur pedagogisk grundsyn påverkar handledning
diskutera och problematisera hur olika kriteriers utformning kan påverka betyg och bedömning
genomföra handledningssamtal och stimulera till analys och reflektion hos den handledde
göra en didaktisk analys av egen eller någon kollegas undervisning
beskriva och dra slutsatser om hur återkoppling och bedömning i handledning påverkar lärandeprocessen hos den studerande
Behörighetskrav
Univ.: Lärarexamen eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar individuellt och i grupp. Seminarier och metodövningar är obligatoriska. Litteraturen bearbetas både individuellt och i grupp. Seminarier och metodövningar är obligatoriska. Litteraturen bearbetas både individuellt och i grupp.
Examination
Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning, enskilt och i grupp.
Gruppredovisning sker i form av muntligt seminarium. Enskild redovisning sker i form av en didaktisk analys av egen eller kollegas pedagogiska praktik samt ett fördjupningsarbete som redovisas som en mindre rapport
På kursen ges betygen Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(G). Utöver förväntade studieresultat skall den studerande för betyget Väl Godkänd dessutom i sitt fördjupningsarbete, självständigt göra en fördjupad analys och problematisering med stöd av litteraturen, av de förhållanden som påverkar handledning och bedömning. Den studerande skall därvid kunna förhålla sig kritisk till sina egna resultat samt kunna göra relevanta kopplingar till och jämförelser med kurslitteraturen.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 35
Backman Jarl Rapporter och uppsatser 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-04826-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm [Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. : ISBN: 91-7656-529-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning i lärarutbildning : att utforska undervisningssituationer Emsheimer Peter, Göhl Inger Lund : Studentlitteratur : 2002 : 172 s. : ISBN: 91-44-60461-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap. Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. : ISBN: 91-44-00235-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Kernell Lars-Åke Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket. Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. : ISBN: 91-44-04079-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning- Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red) Stockholm : Högskoleförlaget vid Lärarhögskolan i Stockholm : 2005 : 256 :
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke 3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. : ISBN: 91-975584-1-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Lundmark Annika Utbildning i arbetslivet : utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning Lund : Studentlitteratur : 1998 : 176 s. : ISBN: 91-44-00439-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Uppsala universitet. Enheten för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande. 2003. Att bedöma pedagogisk skicklighet - går det. (rapporten finns att köpa vid institutionen)