Engelskt namn: Perspectives in Cognitive Science for teaching and learning in grades 4-6: Transforming theory into practice
Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare
Kurskod: 2KO027
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kognitionsvetenskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2024-05-07
Kursen är en uppdragsutbildning för lärare som specifikt vänder sig till lärarkategorin Grundskolelärare i årskurs 4-6. Kursen behandlar kognitionsvetenskapliga modeller av informationsbehandling, lärande och minne, vad forskningen visar när dessa modeller tillämpas i undervisning samt vilka evidensinformerade undervisningsstrategier som emanerar ur denna forskning. Vidare kommer dessa modeller och strategier att belysas i relation till faktorer som påverkar individuella förutsättningar att lära. Några centrala områden i kursen är minnesystem, informationsbehandling, kognitiv belastning och den aktuella evidensen kring olika undervisningsstrategier. Kursen behandlar även praktiska aspekter av hur evidensinformerade undervisningsstrategier på kognitionsvetenskaplig grund kan implementeras i undervisning i syfte av att främja lärande och utveckling.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse (minnas och känna igen)
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 (In English: Degree of Master of Arts in Primary Education - School Years 4-6) samt kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Kursen kommer att vara digitalt utformad med både asynkrona och synkrona träffar så att det är möjligt för lärare att oberoende av geografisk hemort kunna delta.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, individuella arbeten och grupparbeten. Seminarier, individuella arbeten och gruppuppgifter kan, där så anges, vara obligatoriska och examinerande.
Det huvudsakliga kontinuerliga kursabetet består av att självständigt arbeta med uppgifter och välavgränsat material som studenten kan tillgodogöra sig asynkront. Inom ramen för delar av kursens uppgifter erbjuds även studenten att koppla uppgifter till sin lärarprofession och skolpraktik.
Antal synkrona kursträffar: 6 st (varav 4 är obligatoriska). Antal övriga kursträffar: 10-15 st. Undervisningsspråk svenska. Undervisningsinslag och kurslitteratur på engelska kan förekomma.
Examinationer sker individuellt och i grupp och omfattar både muntliga och skriftliga delar.
Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Förekomst av examinerande och obligatoriska moment/uppgifter anges i schema.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För att nå betyget G krävs att studenten genomfört samtliga uppgifter i kursens samt uppnått ett godkänt betyg på tentamen. För att nå betyget VG krävs att studenten genomfört samtliga uppgifter i kursen samt uppnått ett väl godkänt betyg på en individuell skriftlig uppgift.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används i kursen och tillgång till dator (inklusive kamera) med internetuppkoppling krävs.
Litteratur om totalt ca 675 sidor. Notera att vetenskapliga artiklar, kompendium och/eller kapitelutdrag kan komma att tillkomma. Dessutom tillkommer ca 200 sidor med specifik inriktning relaterat till den vetenskapliga rapporten. Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp. Förteckning över litteraturen för antagna studenter finns på kursens canvassida.
Artiklar om totalt ca 675 sidor. Notera att vetenskapliga artiklar, kompendium och/eller kapitelutdrag kan komma att tillkomma. Dessutom tillkommer ca 200 sidor med specifik inriktning relaterat till den vetenskapliga rapporten. Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp. Förteckning över artiklarna för antagna studenter finns på kursens canvassida.