"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Masteruppsatskurs i kognitionsvetenskap, 30 hp

Engelskt namn: Master's thesis in cognitive science

Denna kursplan gäller: 2024-11-04 och tillsvidare

Kurskod: 2KO019

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kognitionsvetenskap: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Beslutsmöte vid institutionen för psykologi, 2012-12-20

Reviderad av: Prefekten, 2024-10-10

Innehåll

De studerande genomför under handledning med självständigt ansvar ett empiriskt uppsatsarbete som vilar på vetenskaplig grund inom det aktuella huvudområdet och ämnesinriktningen. I uppsatsarbetet ingår att självständigt formulera problem, genomföra en vetenskaplig studie, bearbeta data med kvalitativa och/eller kvantitativa metoder samt att muntligt diskutera och skriftligt redovisa sina resultat på ett vetenskapligt sätt. Kursen är uppdelad i två moduler där den första fokuserar på att planera och motivera sitt uppsatsämne och det andra fokuserar på att genomföra och rapportera sin studie. 

Förväntade studieresultat

Studenten skall efter genomgången kurs för det aktuella huvudområdet och ämnesinriktningen självständigt kunna

Modul 1, 3 hp

Kunskap och förståelse

  • beskriva och diskutera en plan för sitt uppsatsarbete
  • utifrån en fördjupad förståelse urskilja och formulera en vetenskaplig problemställning, syfte och avgränsade frågeställningar som kan fylla en kunskapslucka och bidra till kunskapsfältet inom huvudområdet kognitionsvetenskap och ämnesinriktningen
  • identifiera relevanta etiska aspekter för uppsatsen

Modul 2, 27 hp
Kunskap och förståelse

  • fördjupat beskriva ett problemområde och identifiera kunskapsluckor utifrån en relevant litteraturgenomgång och aktuella teorier och begrepp

Färdigheter och förmåga

  • genomföra en empirisk studie utifrån aktuell frågeställning med avseende på design och metod
  • sammanställa, analysera och tolka data på ett välmotiverat sätt i förhållande till en problemställning, enligt det akademiska språk och vetenskapliga förhållningssätt som är praxis inom huvudområdet kognitionsvetenskap och ämnesinriktningen
  • kunna tillämpa relevanta forskningsetiska principer
  • registrera sitt arbete i en vetenskaplig databas

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • med betydande självständighet definiera, analysera och diskutera undersökningsdesign och metod i förhållande till syfte och frågeställningar och med hänsyn till gällande forskningsetiska principer
  • utifrån den egna uppsatsens resultat reflektera över den egna uppsatsens relevans för samhället samt identifiera framtida forskningsfrågor
  • visa betydande självständighet, receptivitet och ett kritiskt förhållningssätt under handledningen
  • försvara den egna uppsatsen vid uppsatsseminarium genom att sakligt och konstruktivt kunna diskutera styrkor och svagheter utifrån ett vetenskapligt perspektiv
  • genomföra opposition på ett sakligt och informativt sätt genom att presentera och konstruktivt diskutera styrkor och svagheter i ett annat uppsatsarbete utifrån relevans för ämnet samt utifrån metodologiska och etiska frågor

Behörighetskrav

Avslutade kurser inom huvudområdet kognitionsvetenskap eller motsvarande om 90 hp, varav 60 hp på avancerad nivå inom huvudområdet kognitionsvetenskap eller motsvarande. De kognitionsvetenskapliga kurserna på avancerad nivå kan ha inriktning mot beteendevetenskap, datavetenskap, filosofi, lingvistik eller neurovetenskap, varav minst 7,5 högskolepoäng i vart och ett av dessa fem delområden och minst 15 högskolepoäng i minst två av dessa delområden ska ingå, det självständiga arbetet oräknat. 15 högskolepoäng på avancerad nivå inom metod och/eller statistik.

Engrlska A/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsakligen i form av handledning som ges vid inbokade träffar samt genom seminarier. Kursen kräver obligatorisk närvaro vid projektplansseminarium samt vid oppositions- och respondentseminarium. 

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning garanteras endast när kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Detta gäller oavsett hur ofta studenterna träffat sin handledare.  

Examination

Kursen är uppdelad i två moduler. Examinationen utgörs av fem delar: en projektplan för uppsatsen, en skriftlig uppsats, försvar av den egna uppsatsen, en presentation och kritisk diskussion/opponering av någon annans uppsats samt registrering av egen uppsats i DiVA.

Modul 1. Uppsatsens projektplan, 3 högskolepoäng

Uppsatsens projektplan skrivs inför och bedöms på ett obligatoriskt seminarium Bedömning av uppsatsens projektplan, sker individuellt och ges betygen Godkänt eller Underkänt. Komplettering av projektplanen anpassas individuellt utifrån det eller de bedömningskriterier som studentens projektplanen inte uppnått godkänt betyg på och ska lämnas in senast 10 arbetsdagar efter att studenten meddelats resultatet på den ordinarie examinationen. I de fall studenten har fått möjlighet att komplettera sitt uppsatsens projektplan och inte lämnat in i tid eller inte fått godkänt på sin komplettering sätts betyget Underkänd och ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan).

Modul 2. Examensarbete/Uppsats, Opposition, Respondentskap, DiVA, 27 högskolepoäng

Övriga examinerande inslag bedöms under Modul 2. Det skriftliga uppsatsarbetet försvaras av studenten vid ett uppsatsseminarium där det muntliga försvaret bedöms. Vidare krävs godkänd genomförd presentation och opponering på en annan uppsats. Examination av det skriftliga uppsatsarbetet sker genom granskning i en uppsatskommitté där uppsatsen och arbetsprocessen granskas utifrån på förhand uppställda betygskriterier. Ett sammanvägt betyg sätts på dels arbetsprocessen, dels den färdiga skriftliga uppsatsen, med något av betygen på tregradig skala, Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd. För uppsatsens projektplan, opponering, presentation och försvar av egen uppsats ges betygen Godkänt eller Underkänt på respektive del. Bedömningen av uppsatsens projektplan, uppsatsen samt opposition och respondering sker individuellt. Bedömning av DiVA-registrering sker individuellt eller i par beroende på om uppsatsen skrivits individuellt eller i par.

I det fall uppsatsen har enstaka/mindre brister (något eller några bedömningskriterier som är underkända) erbjuds studenten möjlighet att komplettera uppsatsen innan betyg på uppsatsen sätts. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det eller de bedömningskriterier som studentens uppsats inte uppnått godkänt betyg på och ska lämnas in senast 10 arbetsdagar efter att studenten meddelats resultatet på den ordinarie examinationen. I de fall studenten har fått möjlighet att komplettera sin uppsats och inte lämnat in i tid eller inte fått godkänt på sin komplettering sätts betyget Underkänd och ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan). För de fall där bristerna är mer omfattande får studenten betyget Underkänd och erbjuds inte möjlighet att komplettera uppsatsen. Ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan).

Komplettering av opponering, försvar av egen uppsats samt registrering i DiVA anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och äger rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination.

 

Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända. Minst betyget Godkänd måste uppnås på var och en av de fem examinerande delarna för att få godkänt slutbetyg på hela kursen. Betyget på den skriftliga uppsatsen bestämmer betyget på kursen.

Förekomst av examinerande moment anges i schema.

Studerande har rätt till fem examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi.

Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 45

Litteratur

Den studerande förutsätts använda olika kunskapskällor som breddar, fördjupar och förtydligar ämnesområdet. Litteratur sökes individuellt och urval kan ske i diskussion med handledaren. Mer information och riktlinjer finns på kursens canvassida.