Engelskt namn: Master's thesis in cognitive science
Denna kursplan gäller: 2024-11-04 och tillsvidare
Kurskod: 2KO018
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kognitionsvetenskap: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten vid institutionen för psykologi, 2013-03-01
Reviderad av: Prefekten, 2024-10-10
De studerande genomför under handledning med självständigt ansvar ett empiriskt uppsatsarbete som vilar på vetenskaplig grund inom det aktuella huvudområdet och ämnesinriktningen. I uppsatsarbetet ingår att självständigt formulera problem, genomföra en vetenskaplig studie, bearbeta data med kvalitativa och/eller kvantitativa metoder samt att muntligt diskutera och skriftligt redovisa sina resultat på ett vetenskapligt sätt. Kursen är uppdelad i två moduler där den första fokuserar på att planera och motivera sitt uppsatsämne och det andra fokuserar på att genomföra och rapportera sin studie.
Studenten skall efter genomgången kurs för det aktuella huvudområdet kognitionsvetenskap och ämnesinriktningen självständigt kunna
Modul 1, 3 hp
Kunskap och förståelse
Modul 2, 12 hp
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Avslutade kurser inom huvudområdet kognitionsvetenskap eller motsvarande om 90 hp, varav 30 hp på avancerad nivå inom huvudområdet kognitionsvetenskap inklusive kurserna Forskningsdesign och datainsamling, 7.5 hp, Högre kognitiva funktioner, 7.5 hp, Språk, hjärna och kognition, 7.5 hp samt Medvetandets problem: filosofiska och empiriska aspekter, 7.5 hp, eller motsvarande.
Engelska A/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningen sker huvudsakligen i form av handledning som ges vid inbokade träffar samt genom seminarier. Kursen kräver obligatorisk närvaro vid projektplansseminarium samt vid oppositions- och respondentseminarium.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning garanteras endast när kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Detta gäller oavsett hur ofta studenterna träffat sin handledare.
Kursen är uppdelad i två moduler. Examinationen utgörs av fem delar: en projektplan för uppsatsen, en skriftlig uppsats, försvar av den egna uppsatsen, en presentation och kritisk diskussion/opponering av någon annans uppsats samt registrering av egen uppsats i DiVA.
Modul 1. Uppsatsens projektplan, 3 högskolepoäng
Uppsatsens projektplan skrivs inför och bedöms på ett obligatoriskt seminarium Bedömning av uppsatsens projektplan, sker individuellt och ges betygen Godkänt eller Underkänt. Komplettering av projektplanen anpassas individuellt utifrån det eller de bedömningskriterier som studentens projektplanen inte uppnått godkänt betyg på och ska lämnas in senast 10 arbetsdagar efter att studenten meddelats resultatet på den ordinarie examinationen. I de fall studenten har fått möjlighet att komplettera sitt uppsatsens projektplan och inte lämnat in i tid eller inte fått godkänt på sin komplettering sätts betyget Underkänd och ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan).
Modul 2. Examensarbete/Uppsats, Opposition, Respondentskap, DiVA, 12 högskolepoäng
Övriga examinerande inslag bedöms under Modul 2. Det skriftliga uppsatsarbetet försvaras av studenten vid ett uppsatsseminarium där det muntliga försvaret bedöms. Vidare krävs godkänd genomförd presentation och opponering på en annan uppsats. Examination av det skriftliga uppsatsarbetet sker genom granskning i en uppsatskommitté där uppsatsen och arbetsprocessen granskas utifrån på förhand uppställda betygskriterier. Ett sammanvägt betyg sätts på dels arbetsprocessen, dels den färdiga skriftliga uppsatsen, med något av betygen på tregradig skala, Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd. För uppsatsens projektplan, opponering, presentation och försvar av egen uppsats ges betygen Godkänt eller Underkänt på respektive del. Bedömningen av uppsatsens projektplan, uppsatsen samt opposition och respondering sker individuellt. Bedömning av DiVA-registrering sker individuellt eller i par beroende på om uppsatsen skrivits individuellt eller i par.
I det fall uppsatsen har enstaka/mindre brister (något eller några bedömningskriterier som är underkända) erbjuds studenten möjlighet att komplettera uppsatsen innan betyg på uppsatsen sätts. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det eller de bedömningskriterier som studentens uppsats inte uppnått godkänt betyg på och ska lämnas in senast 10 arbetsdagar efter att studenten meddelats resultatet på den ordinarie examinationen. I de fall studenten har fått möjlighet att komplettera sin uppsats och inte lämnat in i tid eller inte fått godkänt på sin komplettering sätts betyget Underkänd och ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan). För de fall där bristerna är mer omfattande får studenten betyget Underkänd och erbjuds inte möjlighet att komplettera uppsatsen. Ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan).
Komplettering av opponering, försvar av egen uppsats samt registrering i DiVA anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och äger rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända. Minst betyget Godkänd måste uppnås på var och en av de fem examinerande delarna för att få godkänt slutbetyg på hela kursen. Betyget på den skriftliga uppsatsen bestämmer betyget på kursen.
Förekomst av examinerande moment anges i schema.
Studerande har rätt till fem examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Den studerande förutsätts använda olika kunskapskällor som breddar, fördjupar och förtydligar ämnesområdet. Litteratur sökes individuellt och urval kan ske i diskussion med handledaren. Mer information och riktlinjer finns på kursens canvassida.