Engelskt namn: Advanced Course in Cognitive Psychology
Denna kursplan gäller: 2009-08-17
och tillsvidare
Kurskod: 2KO013
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2021-08-27
Innehåll
Moment 1, Kognitiv modellering och beslutsfattande, 6 högskolepoäng
Kursens mål syftar till att ge studenten översiktlig kunskap om kognitiv modellering och visa på olika användningsområden och tekniska aspekter. Detta vävs ihop med beslutsfattande som en specifik tillämpning av kognitiv modellering. Flera kognitiva modeller som används i beslutsfattande presenteras inom ramen för en laborationsövning som redovisas genom muntlig presentation.
Moment 2, Kognitiv neuropsykologi/rehabilitering, 9 högskolepoäng
Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper inom kognitionspsykologi genom att anlägga ett neuropsykologiskt perspektiv på kognitiva funktioner. Detta innefattar en genomgång av hur störningar av kognitiva funktioner kan yttra sig och hur nedsatta funktioner kan rehabiliteras. Fokus är på dels sjukdomar/störningar såsom exempelvis demens och dyslexi samt arbetsrelaterade störningar, såsom problematik orsakad av stress eller exponering av skadliga medel. Dessutom ges grundläggande information i metaanalys som tillämpas inom utvalt ämnesområde i ett projektarbete. Kursen behandlas i tematiska moduler där undervisningen bedrivs dels i föreläsnings och seminarieform men där tyngdpunkten ligger på eget problembaserat arbete under handledning.
Moment 3, kognitionsvetenskapligt seminarium, 0 högskolepoäng (obligatoriskt moment)
Delmomentet utgörs av aktivt deltagande i en seminarieserie.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
- Moment 1, Kognitiv modellering och beslutsfattande, 6 högskolepoäng
- Efter momentet skall studenten:
- Känna till relevanta teorier om kognitiva nätverk såsom konnektionism.
- Kunna exemplifiera och ha grundläggande kunskap om olika tillämpningsområden för kognitiv modellering.
- Ha övergripande kunskap om teorier inom beslutsfattande.
- Förstå och anpassa data till en kognitiv modell.
-
- Moment 2, Kognitiv neuropsykologi/rehabilitering, 9 högskolepoäng
- Efter momentet skall studenten:
- Ha en inblick i vad som kännetecknar neuropsykologisk testning.
- Känna till hur man kan rehabilitera kognitiva dysfunktioner.
- Kunna exemplifiera och ha grundläggande kunskap om olika former av demens.
- Känna till vad som utmärker dyslexi och hur man försöker förklara dess uppkomst.
- Känna till hur olika miljögifter kan påverka hjärnan samt vad som kännetecknar individer med särskild miljökänslighet.
- Ha övergripande kunskap om hur stress och sömnstörningar påverkar hjärnan.
- Känna till och kunna exemplifiera olika metoder för att mäta stress.
- Kunna söka litteratur på ett effektivt sätt databaser i samband med metaanalys.
- Ha en övergripande kunskap om olika metaanalysmetoder och kunna använda sig av dessa inom utvalt ämnesområde i ett projektarbete.
-
Behörighetskrav
Univ: Psykets arkitektur (KOGA03), 6 hp, alternativt Psykets arkitektur för interaktion och design (PSYA73), 7,5 hp, samt Kognitiv psykologi (KOGB02), 15 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och projektarbete.
Examination
Kursen examineras genom projektarbete samt ett skriftligt kunskapsprov:
För godkänd krävs fullgjort projektarbete som presenteras i form av skriftlig rapport och muntlig redovisning.
För välgodkänd krävs dessutom att kunskapsprov genomförts med 50 % rätt av maxpoäng.
Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt fastställt schema. Studenten har möjlighet att genomföra prov vid totalt fem tillfällen. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap.22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, institutionen för psykologi.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.