"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kurs 14 Kognitiv neuropsykologi - avancerad nivå, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Cognitive Neuropsychology - Advanced Level

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 2KO008

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén för Psykologprogrammet, 2009-10-23

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-08

Innehåll

Kursens mål är att ge fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper inom området för kognitiv neuropsykologi utifrån neurovetenskaplig och klinisk neuropsykologisk forskning. Tonvikt läggs på användandet av experimentell metodik för att belysa sambandet mellan hjärnans processer och våra mentala funktioner och tillämpning av neuropsykologiska kunskaper i bedömning och behandling av personer med olika hjärnskador.

Kursen består av två moment:

Moment 1. Kognitiv neuropsykologi, 7.5 hp (Cognitive Neuropsychology 7.5 ECTS)
Moment 1 behandlar teorier och metoder inom den kognitiva neuropsykologin med fokus på perception, uppmärksamhet, minnesfunktioner exekutiva funktioner, emotion och språkliga funktioner. Likaså behandlas hjärnans tidiga utveckling samt avvikelser. Vidare ges grundläggande orientering om neurologiska, psykiatriska och geriatriska sjukdomstillstånd och de neuropsykologiska funktionsnedsättningar som karakteriserar dessa tillstånd, samt en introduktion till kognitiv rehabilitering.

Moment 2. Neuropsykologisk testning, 7.5 hp (Neuropsychological Testing, 7.5 ECTS)
Moment 2 behandlar neuropsykologisk testning ur ett teoretiskt och praktiskt perspektiv. Momentet syftar till att ge goda kunskaper i neuropsykologiskt utredningsarbete både på barn och vuxna där förtrogenhet med ett flertal neuropsykologiska testbatterier för mätning av allmän kognition och begåvning, minnesfunktioner, och exekutiva funktioner kommer att ges. Kursen ger färdigheter i att administrera neuropsykologiska test såsom WAIS och WISC. Likaså läggs grunderna för resultattolkning och skriftlig och muntlig avrapportering. Momentet berör även juridiska och etiska aspekter på neuropsykologiskt utredningsarbete. Dessutom ger momentet kunskap om hur olika faktorer såsom genus, etnisk tillhörighet, socioekonomi, och ålder inverkar på det neuropsykologiska utredningsarbetet.

Förväntade studieresultat

Efter moment 1 skall studenten kunna:
• redogöra för och på vetenskaplig grund kritiskt utvärdera centrala begrepp, teorier och empiriska fynd inom kognitiv neuropsykologi relaterat till de processer som styr perception, uppmärksamhet, exekutiva funktioner, minne, språk och emotion.
• redogöra för funktionell neuroanatomi relaterat till de processer som reglerar perception, uppmärksamhet, exekutiva funktioner, minne, språk och emotion.
• redogöra för metoder som används för att studera sambandet mellan mentala processer och hjärnans funktioner och förstå metodernas begränsningar.
• beskriva hjärnans tidiga utveckling och utvecklingsrelaterade störningar.
• beskriva de skadebilder och neuropsykologiska profiler som förknippas med vanliga neurologiska, psykiatriska och geriatriska sjukdomar.
• redogöra för och på vetenskaplig grund kritiskt utvärdera metoder och teorier inom kognitiv rehabilitering.

Efter moment 2 skall studenten kunna:
• redogöra för och visa förtrogenhet med det neuropsykologiska utredningsarbetets olika moment såsom planering, testbjudning, sammanställning och återkoppling för både barn och vuxna.
• redogöra för kunskaper om olika typer av test och testbatterier som används för bedömning av kognitiva förmågor såsom uppmärksamhet, minnesfunktioner, exekutiva funktioner och allmänna begåvningsfunktioner för både barn och vuxna.
• administrera, sammanställa resultat och tolka neuropsykologiska test och i tal och skrift avrapportera fynden i form av ett neuropsykologiskt utlåtande för både barn och vuxna.
• visa förtrogenhet med lagar och regler för etisk professionalism.
• visa förmåga att kritiskt reflektera över olika faktorers inverkan på det neuropsykologiska utredningsarbetet såsom genus, etnisk tillhörighet, socioekonomi, och ålder.

Behörighetskrav

För behörighet till kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet med inriktning mot idrott samt att man är godkänd på kurs 9, moment 2, Psykoterapeutisk metod 22,5 hp, (Psykodynamisk psykoterapeutisk metod och teori och moment Kognitiv beteendeterapeutisk metod och teori), samt kurs 11. Beslut om avvikelse från förkunskapskrav fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier, handledning och självständigt arbete. Moment 1 examineras med salsskrivning. Vid missat examinationstillfälle erbjuds omtentamen tre veckor efter ordinarie tentamen eller vid uppföljningstentamen i början av varje termin. Moment 2 examineras med två individuella inlämningsuppgifter: videoinspelning av WAIS/WISC bjudning samt författande av ett neuropsykologisk utlåtande. Vid missat inlämningstillfälle erbjuds möjlighet att lämna in videoinspelning samt utlåtande senast tre veckor efter kursens avslut. Nästa inlämningstillfälle ges i samband med nästa kurstillfälle. Obligatoriska seminarier kan förekomma och missat seminarium examineras med skriftlig inlämningsuppgift som inlämnas senast tre veckor efter kursens avslut. Nästa inlämningstillfälle ges i samband med nästa kurstillfälle. Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen ges på svenska och/eller engelska.

Examination

Examinationen är individuell och sker genom arbetsuppgifter, deltagande i obligatorisk undervisning samt skriftlig tentamen.

Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från examinationsform fattas av berörd studierektor.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 35

    Kognitiv neuropsykologi

    Fundamentals of human neuropsychology
    Kolb Bryan, Whishaw Ian Q.
    Seventh edition. : New York : Worth Publishers : [2015?] : xxiv, 808, G32, NI10, SI33 pages :
    ISBN: 9781429282956
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Klinisk neuropsykologi
    Nyman Håkan, Bartfai Aniko
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 432 s. :
    ISBN: 9789144040479
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.

    Neuropsykologisk testning

    Urbina Susana
    Essentials of psychological testing
    Hoboken, N.J. : Wiley : 2004 : 326 s. :
    ISBN: 0-471-41978-8 (paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Psykologutlåtanden och intyg
    Selander Ulla-Britt, Nyman Håkan
    2. uppl. : Studentlitteratur AB : 2011 : 120 s. :
    ISBN: 978-91-44-07969-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Essentials of Neuropsychological Assessment
    2009 :

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.

  • Giltig från: 2016 vecka 4

    Kognitiv neuropsykologi

    Fundamentals of human neuropsychology
    Kolb Bryan, Whishaw Ian Q.
    Seventh edition. : New York : Worth Publishers : [2015?] : xxiv, 808, G32, NI10, SI33 pages :
    ISBN: 9781429282956
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nyberg Lars
    Kognitiv neurovetenskap : studier av sambandet mellan hjärnaktivitet och mentala processer
    2., [utökade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/7867-02/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-05155-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.

    Neuropsykologisk testning

    Urbina Susana
    Essentials of psychological testing
    Hoboken, N.J. : Wiley : 2004 : 326 s. :
    ISBN: 0-471-41978-8 (paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Psykologutlåtanden och intyg
    Selander Ulla-Britt, Nyman Håkan
    2. uppl. : Studentlitteratur AB : 2011 : 120 s. :
    ISBN: 978-91-44-07969-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Essentials of Neuropsychological Assessment
    2009 :
    Obligatorisk

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.

  • Giltig från: 2015 vecka 35

    Kognitiv neuropsykologi

    Fundamentals of human neuropsychology
    Kolb Bryan, Whishaw Ian Q.d 1939-
    6. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : cop. 2009 : 818 s. :
    ISBN: 978-0-7167-9586-5 (hbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ISBN-10: 0-7167-9586-8

    Nyberg Lars
    Kognitiv neurovetenskap : studier av sambandet mellan hjärnaktivitet och mentala processer
    2., [utökade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/7867-02/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-05155-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.

    Neuropsykologisk testning

    Urbina Susana
    Essentials of psychological testing
    Hoboken, N.J. : Wiley : 2004 : 326 s. :
    ISBN: 0-471-41978-8 (paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Psykologutlåtanden och intyg
    Selander Ulla-Britt, Nyman Håkan
    2. uppl. : Studentlitteratur AB : 2011 : 120 s. :
    ISBN: 978-91-44-07969-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Essentials of Neuropsychological Assessment
    2009 :
    Obligatorisk

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare.