"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kognitiv psykologi, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-08-27

Engelskt namn: Cognitive Psychology

Denna kursplan gäller: 2010-03-22 och tillsvidare

Kurskod: 2KO001

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Beslutsmöte, 2010-03-09

Innehåll

Kursen ger en ökad förståelse i hur människor tillägnar sig och använder kunskap. Teori och empiri behandlas inom olika områden. Kursen behandlar våra olika minnessystem och hur de relaterar till varandra samt redogör för explicita och implicita minnesprocesser. Vidare redogörs för olika teorier om vad intelligens är och hur den kan mätas. Dessutom behandlas övergripande kontrollmekanismer vid kognition (exekutiva funktioner), uppmärksamhet, perception, relationen mellan emotion och kognition samt individuella skillnader i kognition. Kursen ges i form av föreläsningar samt genom seminarier, laborationer och gruppövningar vilka ger en förtrogenhet i att analysera vetenskapliga artiklar och att kunna planera, genomföra och rapportera mindre empiriska arbeten.

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten: • Få en fördjupad kunskap om minne och uppmärksamhet. • Känna till och översiktligt kunna redogöra för hur vår smak och luktperception är beskaffad. • Få en fördjupad kunskap i auditiv perception. • Känna till och kunna redogöra för hur emotioner är relaterade till kognitiva processer. • Kunna redogöra för olika teorier om intelligens samt hur den kan mätas. • Känna till övergripande kognitiva kontrollmekanismer. • Få en ökad förståelse över hur vi tillägnar oss och använder oss av vår kunskap.

Behörighetskrav

Univ: Psykets arkitektur, 6 hp, alternativt Psykets arkitektur för interaktion och design, 7,5 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och gruppövningar.

Examination

Moment 1 avslutas med skriftligt prov. Dessutom förekommer muntlig/skriftlig redogörelse för grupparbeten och laborationer. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt fastställt schema. Om det finns begränsning i antalet provtillfällen skall studenten alltid ha möjlighet att genomföra prov vid totalt minst fem tillfällen (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap.22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, institutionen för psykologi.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande prövas individuellt. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 12

Cognitive Psychology : a student's handbook
Eysenck Michael, Keane Mark
5. ed. : Hove : Psychology Press : 2005 : 646 s. :
ISBN: 0-86377-358-3 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer