Engelskt namn: Understanding Food Habits: a Sociological Perspective
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2023-01-16 och 2024-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2023-01-09 och 2023-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2022-07-25 och 2023-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-13 och 2022-07-24
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2018-08-12
Kursplan för kurser med start innan 2014-08-24
Kurskod: 2KN050
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kostvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Institutionen för Kostvetenskap, 2013-05-27
Vi är idag omgivna av mer information om mat och näring än någonsin tidigare, och ändå avviker ofta våra matvanor från vetenskapliga råd. Trenddieter ökar i antal, övervikt beskrivs som en epidemi och hjärtsjukdomar är fortfarande den huvudsakliga dödsorsaken i många i-länder. Samtidigt finns även problem med undervikt och undernäring. Trots att intentionen är god, möts ofta försök att påverka människors matvanor med starka reaktioner. Det kan förekomma kulturkrockar och det finns över huvud taget en tendens till konflikt kring mat, oavsett om det beror på förekomsten av kontrasterande råd eller på de olika kulturella regler som både individer och företag måste anpassa sig till. För att bättre förstå dessa konflikter och dilemman behöver människor som arbetar med mat och/eller hälsa veta hur matvanor skapas och vilka faktorer som påverkar dem i olika perioder av livet.
I denna kurs undersöks matval och ätbeteende med utgångspunkt från klass, genus, etnicitet, ålder, socio-ekonomisk status, livsstadium, religion, geografisk region och familjestruktur. Den moderna föreställningen om individens ansvar för sin hälsa ställs mot samhällsstrukturer som hjälper eller stjälper försöken att äta hälsosamt. Detta komplexa samspel mellan agentskap och struktur tillämpas sedan på verkliga situationer genom uppgifter som handlar om tillgång, diskurser kring mat och hälsa samt personlig/professionell utveckling.
Kursen riktar sig både till yrkesgrupper och individer som möter matrelaterade vardagsdilemman och ger dem verktyg för att identifiera problem och förstå olika synsätt på mat, vilket ger dem möjlighet att fungera som medlare eller bollplank i svårlösta situationer. Möjliga målgrupper för kursen är förskolelärare, psykologer, restaurangpersonal och olika yrkesgrupper inom vård och omsorg.
Moment 1. Mat som symbol, substans och socialisation, 5 hp
Denna del av kursen täcker faktorer som påverkar matvanor, såsom genus, ålder, etnicitet, social status, livshändelser, emotionella karakteristika, religion, familjestruktur, tillgänglighet och kontext. Dessa faktorer betraktas i relation till kulturella definitioner av mat, dess symboliska betydelser, maktrelationer, ätandets rituella natur, normer och kopplingen till skuld, skam och stigma.
Moment 2. Matkultur och yrkesmässig eller personlig utveckling, 2,5 hp
I denna del av kursen analyserar studenten verkliga situationer, aktuella diskurser och sin egen yrkesmässiga eller personliga syn på mat och ätande med hjälp av de sociologiska verktygen från moment 1.
Moment 1. Mat som symbol, substans och socialisation, 5 hp
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Moment 2. Matkultur och yrkesmässig eller personlig utveckling, 2,5 hp
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Univ: Kurser om minst 90 hp i ett ämne. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Föreläsningar, litteraturstudier och seminarier är webbaserade. Studenten måste ha tillgång till internet. Allt material är på engelska.
Studenten examineras skriftligt (uppsatser, hemtentor och ett individuellt projekt). Examinerande uppgifter kan skrivas på engelska eller svenska. Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen måste alla uppgifter betygsättas G. För betyget Väl godkänd krävs VG på det individuella projektet och majoriteten av övriga uppgifter.
Regler runt prov och bedömning se universitetets regelsamling.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett enligt studentcentrums riktlinjer.
.
Lupton Deborah
Food, the body and the self
London : Sage : 1996 : 175 s. :
Obligatorisk
Artiklar kan tillkomma
The psychology of food choice
Shepherd R., Raats Monique.
Wallingford, UK : CABI Pub., in association with the Nutrition Society : 2006. :
ISBN: 0-85199-032-0 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst