"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matvanor hos barn och ungdomar, 15 hp

Engelskt namn: Food Habits of Children and Adolescents

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 2KN006

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för kostvetenskap, 2007-05-21

Innehåll

Vad äter barn och ungdomar? Vad bör de äta och vad påverkar deras matvanor? Det här är högaktuella frågor som studenten arbetar med under kursen som till stor del behandlar matens roll från näringsintag till social funktion. Studenten tillämpar de teoretiska kunskaperna i ett projektarbete som genomförs i en verksamhet med barn och ungdomar. Kursen består av följande moment: 1. Matens roll från näringsintag till social funktion (The role of food - from nutritional intake to social function), 10,5 hp 2. Projektarbete (Project work) 4,5 hp Moment 1. Matens roll från näringsintag till social funktion, 10,5 hp Vad barn och ungdomar bör äta, vad de faktiskt äter samt hur vi kan påverka deras matvanor behandlas både teoretiskt och praktiskt under momentet. Maten och måltidssituationernas roll inom barnomsorg och skola diskuteras. Sapere-metoden som ett verktyg för att påverka matvanorna hos barn och ungdomar diskuteras och tillämpas. Olika problem som t ex födoämnesöverkänsligheter, ätstörningar och övervikt behandlas. Frågor som belyses är; hur kan vi undersöka vad barn och ungdomar äter; hur kan vi få barn att prova olika livsmedel; hur kan vi förbättra måltidssituationen; på vilket sätt påverkar massmedia och livsmedelsbranschen matvanorna hos barn och ungdomar? Moment 2. Projektarbete, 4,5 hp I detta moment tillämpas både praktisk och teoretisk kunskap vid utförande av ett projektarbete som genomförs i en verksamhet med barn och ungdomar.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Matens roll från näringsintag till social funktion Efter slutfört moment ska den studerande kunna: - Beskriva svenska barns och ungdomars matvanor utifrån olika studier samt egna kostundersökningar. - Förklara kostens betydelse för hälsan hos barn och ungdomar. - Tillämpa gällande näringsrekommendationer och riktlinjer beträffande näringsintag, måltider och livsmedelsval. - Diskutera barns och ungdomars matvanor ur olika perspektiv; genus, massmedialt och socialkulturellt. - Ha kännedom om SAPERE-metoden som ett pedagogiskt verktyg. Moment 2. Projektarbete Efter slutfört moment ska den studerande kunna: - Planera och utföra pedagogiska metoder som främjar bra matvanor hos barn och ungdomar.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Moment 1. Matens roll från näringsintag till social funktion Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, uppgifter och tillämpningar. Seminarier, examinerande inlämningsuppgifter samt majoriteten av praktiska tillämpningar är obligatoriska. Moment 2. Projektarbete Undervisningen bedrivs i form av handledning, grupparbete och seminarium. Kursen är upplagd med fördröjd studietakt (halvfart) i distansform med sammankomster i Umeå. Tillgång till Internet krävs.

Examination

Examinationen sker fortlöpande i form av muntliga och skriftliga redovisningar. I moment 1 ingår två inlämningsuppgifter där endast betygen U eller G går att uppnå. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. För att få VG på hela kursen krävs VG på moment 1. Regler runt prov och bedömning, se universitetets regelsamling. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett enligt studentcentrums riktlinjer.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.