Huvudområden och successiv fördjupning:
Kulturgeografi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för geografi
Beslutad av: Prefekten, 2021-08-10
Reviderad av: Prefekten, 2021-11-19
Innehåll
Kursen har två delar. Den första delen behandlar detaljhandeln som ett samhällsfenomen och som en del av ekonomin, utifrån ett mikro- och makrogeografiskt perspektiv. Inledningsvis studeras detaljhandelns historiska utveckling och förändring, samt hur det geografiska utfallet påverkats av teknik, planering och generell samhällsutveckling. Frågor rörande handelsplatsers planering och design behandlas speciellt. Framtidens fysiska handel och de rumsliga effekterna av e-handel har en central del i kursen. Den andra delen behandlar plats- och centrumutveckling. Här betonas hur skapandet av attraktiva platser i staden sker och vilka aktörer som är viktiga för detta samt vilken roll de spelar för olika grupper i samhället. Speciellt studeras strategier, processer, samarbeten och metoder för skapandet av attraktiva platser och miljöer i staden, samt hur detta påverkar utfallet.
Kursen ger studenterna en utvecklad förståelse för detaljhandeln som ett viktigt samhällsfenomen och vilken roll denna sektor spelar för människor och utvecklingen på olika platser. Människors temporära (turism) och permanenta mobilitet (migration) och dess konsekvenserna för detaljhandeln och plats-/centrumutveckling behandlas speciellt. Kursen ger studenterna omfattande kunskaper i analysmetoder och tillfällen ges att arbeta praktiskt inom ramen för övningar och fältarbete. Speciellt används geografiska informationssystem (GIS) i form av s.k. soft-GIS, som analysverktyg och för datainsamling.
Kursen innehåller inslag som är förankrade i faktisk detaljhandelsverksamhet och plats-/centrumutveckling. Kursen innehåller även en exkursion samt studiebesök och gästföreläsningar.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna: Kunskap och förståelse 1 förstå detaljhandeln som en del av samhället, 2 redogöra för grundläggande ekonom- och detaljhandelsgeografiska begrepp, 3 förstå detaljhandelns utveckling utifrån ett geografiskt perspektiv, 4 redogöra för e-handelns betydelse för detaljhandelns rumsliga omvandling, 5 förstå betydelsen och skapandet av attraktiva platser
Färdighet och förmåga 6 identifiera, formulera och analysera problem relaterade till detaljhandelsgeografi och centrum-/platsutveckling, 7 tillämpa kulturgeografiska teorier, särskilt inom detaljhandelsgeografi och urban geografi, och metoder i praktiska övningar, 8 författa en skriftlig rapport (PM) och presentera den muntligt i enlighet med givna instruktioner och tidsramar,
Värderingsförmåga och förhållningssätt 9 visa förmåga på att analysera detaljhandeln och centrumutveckling med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter. 10 visa förmåga att kritiskt läsa och diskutera texter på temat detaljhandel
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisning ges i form av föreläsningar, övningar, seminarier och en exkursion, där studenterna förväntas delta aktivt.
Examination
Examinationen består av: Två individuella litteraturseminarier (Betygsskala G/U) Två övningar (Betygsskala 0-10p), där den ena övningen genomförs individuellt och den andra i grupp. Ett fältarbete (Betygsskala G/U) som genomförs i grupp och redovisas skriftligt och muntligt En skriftlig tentamen (Betygsskala 0-60p)Totalsumman av poängen på kursen är 80 poäng samt minst godkänt betyg på litteraturseminarierna och fältarbetet.
För slutbetyg på hela kursen appliceras betygsskalan Underkänt (U), Godkänt (G) eller Väl godkänt (VG).
Tillgodoräknande prövas individuellt.
Litteratur
Giltig från:
2021 vecka 48
Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Reading retail : a geographical perspective on retailing and consumption spaces Wrigley Neil, Lowe Michelle London : Arnold : 2002 : 280 s. : ISBN: 0-340-70661-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Thufvesson Ola Platsutveckling Helsingborg : Plattformen : [2009] : 143 s. : ISBN: 9789185663033 Se Umeå UB:s söktjänst
Timothy Dallen J. Shopping tourism, retailing, and leisure Buffalo, NY : Channel View Publications : cop. 2005 : 222 s. : ISBN: 1873150601 Se Umeå UB:s söktjänst
Fredriksson Cecilia Retail destination : Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet Stockholm : Handelsrådet : 2019 : 43 sidor : ISBN: 9789186508623 Se Umeå UB:s söktjänst
Handelsrådet En perfekt plats: Rapport från forskningsprogrammet framtidens fysiska mötesplats Stockholm. Handelsrådet : 2020 :