"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kulturgeografi, samhällsplanering och GIS, 15 hp

Engelskt namn: Human Geography, Planning and GIS

Denna kursplan gäller: 2014-04-21 och tillsvidare

Kurskod: 2KG058

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturgeografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: AF

Ansvarig institution: Institutionen för geografi

Beslutad av: Institutionsstyrelsen, 2008-06-17

Reviderad av: Prefekten, 2014-04-08

Innehåll

Kursen ger en introduktion till grundläggande begrepp och teorier inom urban och regional planering. Därutöver syftar kursen till att tillämpa rumsliga begrepp och teorier på praktisk samhällsplanering. Geografiska informationssystem (GIS) är en viktig del av kursen. Planeringstemana under kursen belyser planeringsområden som deltagande planering, förhandlingsplanering och urban design och också risk- och sårbarhetstänkande i samhällsplaneringen. En viktig utgångspunkt är skärningspunkten mellan tid och rum såsom den kommer till uttryck i tidsgeografin. För studenter som saknar grundläggande kunskaper inom geografiska informationssystem (GIS) startar kursen med en introduktion i GIS och för studenter som behöver repetera planeringsbegrepp ges också en introducerande genomgång.

Förväntade studieresultat

Efter avslutade studier på kursen förväntas studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom området urban och regional planering,

Färdighet och förmåga
2. tillämpa rumsliga begrepp, teorier och geografiska perspektiv,
3. tillämpa geografiska informationssystem (GIS) på konkreta planeringsfall,
4. analysera och diskutera planering med utgångspunkt i olika rumsliga perspektiv,
5. problematisera planeringsprocessen från ett genusperspektiv och etiska aspekter,
6. utföra mindre undersökningar och presentera dessa i såväl muntlig som skriftlig form och både individuellt och i grupp på engelska,
7. korrekt tillämpa akademiska skrivregler på engelska,

Värderingsförmåga och förhållningssätt
8. kritiskt utvärdera planeringsexempel och planeringsprojekt och självständigt kunna arbeta med utvärdering av planeringsprojekt,
9. självständigt formulera och analysera en relevant samhällsgeografisk problemställning.
 

Behörighetskrav

Univ: 120 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng i ett huvudområde, inklusive 7,5 ECTS i kvantitativa metoder eller motsvarande.

Kunskaper i engelska motsvarande den svenska gymnasieskolans Engelska A. IELTS med minimipoängen 5.5 och inga individuella poäng under 5.0. TOEFL PBT (skriftligt test) med ett minimum av 530 och minimum av 4 TWE-poäng. TOEFL IBT (internettest) med 72 poäng som minimum och 17 poäng som minimum i det skriftliga testet.

Undervisningens upplägg

Kursen bygger på föreläsningar, seminarier och gruppövningar. En del av gruppövningarna är mer praktiska till sin karaktär medan andra är mer teoretiska. Relevanta genusperspektiv är integrerade i alla teman. All undervisning på kursen sker på engelska.

Examination

Ett antal individuella och gruppvisa examinationer är inkluderade i kursen. Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och redovisningar samt inlämning av skriftliga rapporter (seminarierapporter och avslutande kursuppsats). Kursbetyget är en sammanvägning av de olika examinationerna under kursen. För att ha möjlighet till omdömena A och B på övningsuppgifter ska uppgifterna lämnas in i tid. Studenter som underkänns vid det första ordinarie examinationstillfället har rätt att inom rimlig tid efter det första tillfället få göra om examinationen.

Examination baserad på den kursplan som gällde då kursen genomfördes är garanterad upp till två år efter den första kursregistreringen på kursen.

Student som examinerats och därvid fått betyget ”Godkänd” har inte rätt att göra om examinationen för att försöka få ett högre betyg.

Det är inte möjligt att överklaga betyg, men en student har rätt att ifrågasätta betyget och/eller be om en annan examinators bedömning.

När en student har blivit underkänd vid två examinationstillfällen har studenten rätt att begära en annan examinator. En skriftlig begäran härom skall inlämnas till institutionens studierektor.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt.

Litteratur