Kursen syftar till att vidareutveckla färdigheter och kunskaper i rumslig analys. Både deskriptiva och analytiska kvantitativa ansatser behandlas under kursen. Det rumsliga analytiska perspektivet inkluderar datahantering i geografiska informationssystem (GIS) såväl som prognos och simuleringstekniker av olika utvecklingsprocesser. Kursen innehåller också träning i visualiseringstekniker och analys av rumsliga dynamiska och regionala data.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten självständigt kunna utföra regionala analyser och presentera dem med hjälp av kartor och en skriftlig rapport, förstå rumsliga dynamiska system och rumsliga orsakssammanhang, analysera regionala rumsliga relationer i och mellan regioner samt
hantera visualiseringstekniker som inbegriper kartor, text och andra typer av illustrationer.
Behörighetskrav
Univ: 120 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng i ett huvudområde, inklusive 7,5 ECTS i kvantitativa metoder eller motsvarande.
Kunskaper i engelska motsvarande den svenska gymnasieskolans Engelska A. IELTS med minimipoängen 5.5 och inga individuella poäng under 5.0. TOEFL PBT (skriftligt test) med ett minimum av 530 och minimum av 4 TWE-poäng. TOEFL IBT (internettest) med 72 poäng som minimum och 17 poäng som minimum i det skriftliga testet.
Undervisningens upplägg
Undervisningen under kursen bygger i huvudsak på en kombination av lärarledda lektioner/föreläsningar, övningar och seminarier. En betydande del av undervisningen sker i form av lärarledda gruppövningar i datalabbet eller som individuell handledning. All undervisning sker på engelska. Relevanta genusperspektiv är integrerade i kursen.
Examination
Kursen examineras genom obligatoriska inlämningsuppgifter som presenteras vid seminarier samt genom skriftliga rapporter. Övningarna och hela kursen betygssätts enligt följande betygsskalan A-FX.
Examination baserad på den kursplan som gällde då kursen genomfördes är garanterad upp till två år efter den första kursregistreringen på kursen.
Student som examinerat och därvid fått betyget Godkänd har inte rätt att göra om examinationen för att försöka få ett högre betyg.
Det är inte möjligt att överklaga betyg, men en student har rätt att ifrågasätta betyget och/eller be om en annan examinators bedömning.
När en student har blivit underkänd vid två examinationstillfällen har studenten rätt att begära en annan examinator. En skriftlig begäran härom skall inlämnas till institutionens studierektor.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 33
Simulation for the social scientist Gilbert Nigel, Troitzsch Klaus G. 2. ed. : Maidenhead : Open University Press : 2005 : 295 s. : ISBN: 0-335-21600-5 (pb) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (ISBN 978-0335216000)
Ballas, D., Rossiter, D., Bethan, T., Clarke, G. & Dorling, D. (2005): Geography matters Simulating the local impacts of national social policies. Joseph Rowntree Foundation, Leeds. OBS! tillhandahålls som PDF-fil av institutionen.
Additional literature according to the teachers´ recommendations, approximately 600 pages.