Kursen syftar till att vidareutveckla färdigheter och kunskaper i geografiska kvantitativa metoder och analyser. Kursen omfattar fördjupning i regressionstekniker (t ex spatiell regression) och panelanalys. Både deskriptiva och analytiska kvantitativa ansatser behandlas under kursen. Det rumsliga analytiska perspektivet inkluderar datahantering baserade på prognos- och simuleringstekniker. Kursen innehåller också träning i visualiseringstekniker och analys av rumsliga dynamiska och regionala data.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse 1. förstå rumsliga dynamiska system och rumsliga orsakssammanhang
Förmåga och färdighetförstå och tillämpa prognosmodeller och simuleringstekniker på rumslig data 2. hantera rumslig autokorrelation i regionala analyser 3. analysera regionala rumsliga relationer i och mellan regioner med relevanta metoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt 4. kritiskt granska och tolka andras analyser både muntligt och skriftligt på engelska
Behörighetskrav
Univ: 120 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng i ett huvudområde, inklusive 15 ECTS från kursen ”Avancerad rumslig analys” eller motsvarande kurs i kvantitativa metoder. Dessutom krävs Engelska B/6 från gymnasieskolan
Undervisningens upplägg
Undervisningen under kursen bygger i huvudsak på en kombination av lärarledda lektioner/föreläsningar, övningar och seminarier. En betydande del av undervisningen sker i form av lärarledda gruppövningar i datalabbet eller som individuell handledning. All undervisning sker på engelska. Relevanta genusperspektiv är integrerade i kursen.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter som presenteras vid examinerande seminarier. Kursbetyget är en sammanvägning av examinationerna under kursen. För att ha möjlighet att få betyget A eller B ska kursuppgifterna lämnas in i tid. Studenter som underkänns vid det första ordinarie examinationstillfället har rätt att inom rimlig tid efter det första tillfället få göra om examinationen.
Examination baserad på den kursplan som gällde då kursen genomfördes är garanterad upp till två år efter den första kursregistreringen på kursen.
Student som examinerats och därvid fått betyget ”Godkänd” har inte rätt att göra om examinationen för att försöka få ett högre betyg. Det är inte möjligt att överklaga betyg, men en student har rätt att ifrågasätta betyget och/eller be om en annan examinators bedömning.
När en student har blivit underkänd vid två examinationstillfällen har studenten rätt att begära en annan examinator. En skriftlig begäran härom skall inlämnas till institutionens studierektor.
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt
Litteratur
Giltig från:
2016 vecka 35
Ballas, D., Rossiter, D., Bethan, T., Clarke, G. & Dorling, D. (2005): Geography matters Simulating the local impacts of national social policies. Joseph Rowntree Foundation, Leeds. OBS! tillhandahålls som PDF-fil av institutionen.
Additional literature according to the teachers´ recommendations, approximately 600 pages.
Elementary statistics for geographers Burt James E., Barber Gerald M., Rigby David L. 3rd ed. : New York : Guilford Press : c2009. : xii, 653 s. : ISBN: 9781572304840 (hbk.) Se Umeå UB:s söktjänst