"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Turism, internationella trender, kulturanalys, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-11-09

Engelskt namn: Tourism, international trends, cultural analysis

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 2KG032

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturgeografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Måltids- och restaurangvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för geografi

Reviderad av: Prefekten, 2009-06-08

Innehåll

Moment 1: Turism, 7,5 hp Turism introduceras som ett modernt samhällsfenomen och vetenskapligt arbetsfält. I det sammanhanget diskuteras olika centrala begrepp såsom attraktion, motiv och destination utifrån ett teoretiskt perspektiv. Vidare ges en översikt över resvanor samt nationella och internationella aktörer inom turism. Moment 2: Storytelling och matkultur, 7,5 hp I detta moment diskuteras betydelsen av matkultur, resor och berättande. Efter en överblick av matturism i världen introduceras begreppet storytelling som verktyg för att förmedla traditioner av turismbaserad matkultur i nutid. Retorikens grundläggande redskap provas i praktiken.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna Moment 1: - förklara grundläggande begrepp i turism, - förklara och exemplifiera faktorer som påverkar turism, - förstå turisters beteenden och val, - utföra grundläggande vetenskapliga arbetstekniker. Moment 2: - redogöra för och exemplifiera olika betydelser av matkultur inom turism, - ha förståelse för innebörden av storytelling som marknadsföringsstrategi, - reflektera över matkulturella aspekter inom självbiografiskt berättande, - ha grundläggande kännedom om förtrogenhet med retorikens analysredskap för att i praktiken kunna kommunicera effektivt, såväl muntligt som skriftligt.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och övningar. För kursen relevanta genusaspekter presenteras fortlöpande i undervisningen. Delar av undervisningen kan komma att ges på engelska.

Examination

Examinationen sker genom skriftliga tentamen och genom redovisning av arbetsuppgifter. På kursen ges betyget Väl Godkänd, Godkänd och Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Omtentamen och övrig examination, baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen, garanteras under två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Studenten kan vända sig till studierektor med en begäran om annan examinator. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 36

    Moment 1: Turism, 7,5 hp

    Contemporary tourism : an international approach
    Cooper Chris, Hall Colin Michael
    Amsterdam ;a London : Butterworth-Heinemann/Elsevier : 2008 : xv, 377 s.b ill. :
    ISBN: 978-0-7506-6350-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    World geography of travel and tourism : a regional approach
    Lew Alan A., Hall Colin Michael, Timothy Dallen J.
    Oxford : Elsevier : 2008 : vi, 363 s.b ill. :
    ISBN: 978-0-7506-7978-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Turismen i Sverige: - branscher och aktörer
    Linda Lundmark , Roger Marjavaara , Dieter K. Müller
    Liber : 2011 : 236 s. :
    ISBN: 91-47-09659-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, ca 250 sidor, enligt lärares anvisningar tillkommer.

    Moment 2: Storytelling och matkultur, 7,5 hp

    Hall Colin Michael
    Food tourism around the world : development, management, and markets
    Oxford ;a Boston : Butterworth-Heinemann : 2003. : xvi, 373 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/description/els031/2003041453.html
    ISBN: 0-7506-5503-8 (alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellspong Lennart
    Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
    2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 386 s. :
    ISBN: 91-44-03634-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mat : genealogi och gestaltning
    Burstedt Annad 1972-, Fredriksson Cecilia, Jönsson Håkan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225 s. :
    ISBN: 91-44-04554-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
    Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
    ISBN: 91-44-03978-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar enligt lärares anvisningar tillkommer.

  • Giltig från: 2009 vecka 37

    Moment 1: Turism, 7,5 hp

    Contemporary tourism : an international approach
    Cooper Chris, Hall Colin Michael
    Amsterdam ;a London : Butterworth-Heinemann/Elsevier : 2008 : xv, 377 s.b ill. :
    ISBN: 978-0-7506-6350-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Bruno
    Borta bra men hemma bäst : svenskars turistresor i Sverige under sommaren
    Umeå : Univ. : 1994 : [2], v, 184 s. :
    ISBN: 91-7174-902-0 (korr.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (KGI)

    World geography of travel and tourism : a regional approach
    Lew Alan A., Hall Colin Michael, Timothy Dallen J.
    Oxford : Elsevier : 2008 : vi, 363 s.b ill. :
    ISBN: 978-0-7506-7978-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, ca 250 sidor, enligt lärares anvisningar tillkommer.

    Moment 2: Storytelling och matkultur, 7,5 hp

    Hall Colin Michael
    Food tourism around the world : development, management, and markets
    Oxford ;a Boston : Butterworth-Heinemann : 2003. : xvi, 373 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/description/els031/2003041453.html
    ISBN: 0-7506-5503-8 (alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellspong Lennart
    Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
    2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 386 s. :
    ISBN: 91-44-03634-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mat : genealogi och gestaltning
    Burstedt Annad 1972-, Fredriksson Cecilia, Jönsson Håkan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225 s. :
    ISBN: 91-44-04554-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
    Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
    ISBN: 91-44-03978-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar enligt lärares anvisningar tillkommer.