Engelskt namn: Tourism, international trends, cultural analysis
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2009-08-31
Kurskod: 2KG032
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kulturgeografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Måltids- och restaurangvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för geografi
Reviderad av: Prefekten, 2009-06-08
Moment 1: Turism, 7,5 hp Turism introduceras som ett modernt samhällsfenomen och vetenskapligt arbetsfält. I det sammanhanget diskuteras olika centrala begrepp såsom attraktion, motiv och destination utifrån ett teoretiskt perspektiv. Vidare ges en översikt över resvanor samt nationella och internationella aktörer inom turism. Moment 2: Storytelling och matkultur, 7,5 hp I detta moment diskuteras betydelsen av matkultur, resor och berättande. Efter en överblick av matturism i världen introduceras begreppet storytelling som verktyg för att förmedla traditioner av turismbaserad matkultur i nutid. Retorikens grundläggande redskap provas i praktiken.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna Moment 1: - förklara grundläggande begrepp i turism, - förklara och exemplifiera faktorer som påverkar turism, - förstå turisters beteenden och val, - utföra grundläggande vetenskapliga arbetstekniker. Moment 2: - redogöra för och exemplifiera olika betydelser av matkultur inom turism, - ha förståelse för innebörden av storytelling som marknadsföringsstrategi, - reflektera över matkulturella aspekter inom självbiografiskt berättande, - ha grundläggande kännedom om förtrogenhet med retorikens analysredskap för att i praktiken kunna kommunicera effektivt, såväl muntligt som skriftligt.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och övningar. För kursen relevanta genusaspekter presenteras fortlöpande i undervisningen. Delar av undervisningen kan komma att ges på engelska.
Examinationen sker genom skriftliga tentamen och genom redovisning av arbetsuppgifter. På kursen ges betyget Väl Godkänd, Godkänd och Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Omtentamen och övrig examination, baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen, garanteras under två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Studenten kan vända sig till studierektor med en begäran om annan examinator. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt.
Contemporary tourism : an international approach
Cooper Chris, Hall Colin Michael
Amsterdam ;a London : Butterworth-Heinemann/Elsevier : 2008 : xv, 377 s.b ill. :
ISBN: 978-0-7506-6350-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
World geography of travel and tourism : a regional approach
Lew Alan A., Hall Colin Michael, Timothy Dallen J.
Oxford : Elsevier : 2008 : vi, 363 s.b ill. :
ISBN: 978-0-7506-7978-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Turismen i Sverige: - branscher och aktörer
Linda Lundmark , Roger Marjavaara , Dieter K. Müller
Liber : 2011 : 236 s. :
ISBN: 91-47-09659-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, ca 250 sidor, enligt lärares anvisningar tillkommer.
Hall Colin Michael
Food tourism around the world : development, management, and markets
Oxford ;a Boston : Butterworth-Heinemann : 2003. : xvi, 373 s. :
http://www.loc.gov/catdir/description/els031/2003041453.html
ISBN: 0-7506-5503-8 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellspong Lennart
Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 386 s. :
ISBN: 91-44-03634-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mat : genealogi och gestaltning
Burstedt Annad 1972-, Fredriksson Cecilia, Jönsson Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225 s. :
ISBN: 91-44-04554-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar enligt lärares anvisningar tillkommer.
Contemporary tourism : an international approach
Cooper Chris, Hall Colin Michael
Amsterdam ;a London : Butterworth-Heinemann/Elsevier : 2008 : xv, 377 s.b ill. :
ISBN: 978-0-7506-6350-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Bruno
Borta bra men hemma bäst : svenskars turistresor i Sverige under sommaren
Umeå : Univ. : 1994 : [2], v, 184 s. :
ISBN: 91-7174-902-0 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (KGI)
World geography of travel and tourism : a regional approach
Lew Alan A., Hall Colin Michael, Timothy Dallen J.
Oxford : Elsevier : 2008 : vi, 363 s.b ill. :
ISBN: 978-0-7506-7978-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, ca 250 sidor, enligt lärares anvisningar tillkommer.
Hall Colin Michael
Food tourism around the world : development, management, and markets
Oxford ;a Boston : Butterworth-Heinemann : 2003. : xvi, 373 s. :
http://www.loc.gov/catdir/description/els031/2003041453.html
ISBN: 0-7506-5503-8 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellspong Lennart
Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 386 s. :
ISBN: 91-44-03634-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mat : genealogi och gestaltning
Burstedt Annad 1972-, Fredriksson Cecilia, Jönsson Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225 s. :
ISBN: 91-44-04554-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar enligt lärares anvisningar tillkommer.