Engelskt namn: Introduction to Tourism
Denna kursplan gäller: 2014-04-21 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-04-21
Kurskod: 2KG019
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kulturgeografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för geografi
Beslutad av: Institutionsstyrelsen, 2008-05-26
Reviderad av: Prefekten, 2014-04-08
Kursen börjar med att presentera den kulturgeografiska ämnestraditionen och introducera turism som ett modernt samhällsfenomen och vetenskapligt arbetsfält. I det sammanhanget diskuteras olika centrala begrepp såsom attraktion, motiv och destination utifrån ett teoretiskt perspektiv. Vidare ges en översikt över resvanor samt nationella och internationella aktörer inom turism.
I kursens senare del presenteras turismens produktionssystem utifrån ett utbudsperspektiv. Viktiga teman är turismindustrins organisering, företagande och marknadsföring. I momentet ingår också övningar som syftar till att förse deltagarna med kunskaper som möjliggör att beskriva det turistiska produktionssystemet samt att använda sig av kulturgeografiska arbetssätt.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna följande:
Kunskap och förståelse
1. Ha kännedom om kulturgeografi som ett samhällsvetenskapligt ämne
2. Förklara grundläggande begrepp i turism
3. Känna till turismnäringens sammansättning
4. Förklara och exemplifiera faktorer som påverkar turism samt sammanfatta viktiga förändringar i turismnäringen
5. Förstå turisters beteende
6. Förklara turismens roll för samhällets utveckling
Färdighet och förmåga
7. Använda grundläggande kulturgeografiska arbetstekniker
8. Samla in, analysera och presentera data ur ett rumsligt perspektiv
9. Visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och övningar. För kursen relevanta genusaspekter presenteras fortlöpande i undervisningen. Delar av undervisningen kan komma att ges på engelska.
Examinationen sker genom skriftliga salstentamina, skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar av arbetsuppgifter. På kursen ges betyget Väl Godkänd, Godkänd och Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Sent inlämnade uppgifter medför att betyget VG inte kan uppnås på respektive uppgift. Omtentamen och övrig examination, baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen, garanteras under två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. .
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en
kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6
kap. 11b §). Studenten kan vända sig till studierektor med en begäran om annan
examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt.
Page Stephen
Transport and tourism : global perspectives
3rd ed. : Harlow, England ; New York : Pearson Prentice Hall : 2009. : xxv, 447 p. :
ISBN: 9780273719700
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordic tourism : issues and cases
Hall Colin Michael, Müller Dieter K., Saarinen Jarkko
Buffalo : Channel View Publications : 2009 : xix, 293 s. :
ISBN: 978-1-84541-094-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Lew Alan A.
Tourism geography - critical understandings of place, space and experience
Taylor & Francis Ltd : 2014 : 346 sidor :
ISBN: 978-0-415-85444-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Murphy Alexander B.
Geography : why it matters
Medford, Massachusetts : Polity : 2018 : xii, 162 pages :
ISBN: 9781509523009
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, ca 500 sidor, enligt lärares anvisningar tillkommer. KGI = Tillhandahålles av kulturgeografiska institutionen.
Page Stephen
Transport and tourism : global perspectives
3rd ed. : Harlow, England ; New York : Pearson Prentice Hall : 2009. : xxv, 447 p. :
ISBN: 9780273719700
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordic tourism : issues and cases
Hall Colin Michael, Müller Dieter K., Saarinen Jarkko
Buffalo : Channel View Publications : 2009 : xix, 293 s. :
ISBN: 978-1-84541-094-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Lew Alan A.
Tourism geography - critical understandings of place, space and experience
Taylor & Francis Ltd : 2014 : 346 sidor :
ISBN: 978-0-415-85444-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Human geography : places and regions in global context
Knox Paul L., Marston Sallie A.
7th edition, global edition. : Harlow : Pearson : [2016] : 504 pages :
ISBN: 9781292109473
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, ca 500 sidor, enligt lärares anvisningar tillkommer. KGI = Tillhandahålles av kulturgeografiska institutionen.
Nordic tourism : issues and cases
Hall Colin Michael, Müller Dieter K., Saarinen Jarkko
Buffalo : Channel View Publications : 2009 : xix, 293 s. :
ISBN: 978-1-84541-094-0
Se Umeå UB:s söktjänst
World geography of travel and tourism : a regional approach
Lew Alan A., Hall Colin Michael, Timothy Dallen J.
Oxford : Elsevier : 2008 : vi, 363 s.b ill. :
ISBN: 978-0-7506-7978-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Lew Alan A.
Tourism geography - critical understandings of place, space and experience
Taylor & Francis Ltd : 2014 : 346 sidor :
ISBN: 978-0-415-85444-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Human geography : places and regions in global context
Knox Paul L., Marston Sallie A.
7th edition, global edition. : Harlow : Pearson : [2016] : 504 pages :
ISBN: 9781292109473
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, ca 500 sidor, enligt lärares anvisningar tillkommer. KGI = Tillhandahålles av kulturgeografiska institutionen.
Cooper Chris
Essentials of tourism
Harlow, England : Pearson Financial Times/Prentice Hall : 2012. : xxiv, 363 p. :
ISBN: 978-0-273-72438-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordic tourism : issues and cases
Hall Colin Michael, Müller Dieter K., Saarinen Jarkko
Buffalo : Channel View Publications : 2009 : xix, 293 s. :
ISBN: 978-1-84541-094-0
Se Umeå UB:s söktjänst
World geography of travel and tourism : a regional approach
Lew Alan A., Hall Colin Michael, Timothy Dallen J.
Oxford : Elsevier : 2008 : vi, 363 s.b ill. :
ISBN: 978-0-7506-7978-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Turismen i Sverige: - branscher och aktörer
Linda Lundmark , Roger Marjavaara , Dieter K. Müller
Liber : 2011 : 236 s. :
ISBN: 91-47-09659-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturgeografi : en ämnesteoretisk introduktion
Gren Martin, Hallin Per-Olof, Lindqvist Ingela
1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 224 s. :
ISBN: 91-47-06504-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, ca 500 sidor, enligt lärares anvisningar tillkommer. KGI = Tillhandahålles av kulturgeografiska institutionen.
Cooper Chris
Essentials of tourism
Harlow, England : Pearson Financial Times/Prentice Hall : 2012. : xxiv, 363 p. :
ISBN: 978-0-273-72438-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Duval David Timothy
Tourism and transport : modes, networks and flows
Buffalo, N.Y : Channel View Publications : 2007 : xii, 327 s.b ill. :
ISBN: 1-84541-063-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordic tourism : issues and cases
Hall Colin Michael, Müller Dieter K., Saarinen Jarkko
Buffalo : Channel View Publications : 2009 : xix, 293 s. :
ISBN: 978-1-84541-094-0
Se Umeå UB:s söktjänst
World geography of travel and tourism : a regional approach
Lew Alan A., Hall Colin Michael, Timothy Dallen J.
Oxford : Elsevier : 2008 : vi, 363 s.b ill. :
ISBN: 978-0-7506-7978-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Turismen i Sverige: - branscher och aktörer
Linda Lundmark , Roger Marjavaara , Dieter K. Müller
Liber : 2011 : 236 s. :
ISBN: 91-47-09659-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturgeografi : en ämnesteoretisk introduktion
Gren Martin, Hallin Per-Olof, Lindqvist Ingela
1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 224 s. :
ISBN: 91-47-06504-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, ca 500 sidor, enligt lärares anvisningar tillkommer. KGI = Tillhandahålles av kulturgeografiska institutionen.