"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Introduktion till AI i skolan, 7,5 hp

Engelskt namn: Introduction to AI in education

Denna kursplan gäller: 2024-08-05 och tillsvidare

Kurskod: 2IT041

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2024-01-24

Innehåll

Kursen består av två moduler och innehåller grundläggande studier om artificiell intelligens (AI) i skolan. I centrum för kursen är AI:s roll i utbildning och dess implikationer för lärare och elever, med fokus på förståelse, tillämpning och kritisk reflektion. I Modul 1 introduceras typer av AI med relevans för lärares arbete från olika utbildnings- och samhällsperspektiv. Dessutom behandlas AI-litteracitet som en del av lärares och elevers digitala kompetens för att kunna använda och förhålla sig till AI på ett informerat och kritiskt sätt i skolan och i samhället. Modul 2 fokuseras på konkreta tillämpningar av AI och hur lärare kan främja elevernas lärande genom att använda AI-teknik i sin undervisning och bedömning. I modulen diskuteras även AI:s möjliga roller i skolan, samt dess för- och nackdelar ur olika perspektiv.

Förväntade studieresultat

Modul 1
Introduktion och teori 1,5 hp

Introduction and theory

För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala begrepp inom fältet AI i skola och samhälle
  • visa kunskaper om AI-litteracitet i skola och samhälle

Modul 2
Teknik och tillämpningar 6 hp

technology and application

För godkänd modul ska den studerande kunna:

Färdighet och förmåga

  • tillämpa AI i praktiken

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa ett kritiskt förhållningssätt till AI:s möjliga roller i skolan

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska tillämpningar av kursinnehållet inklusive digital teknik, såväl individuellt som i grupp.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Examinationer sker genom

  • individuell skriftlig tentamen
  • individuell praktisk tentamen
  • individuell inlämningsuppgift

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Modul 1 bedöms enligt skalan Godkänd (G) eller Underkänd (U). För modulbetyget Godkänd (G) på modul 1 krävs att den skriftliga tentamen bedöms som godkänt (G). Modul 2 bedöms enligt skalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För modulbetyget Godkänd (G) på modul 2 krävs att båda examinerande inslagen bedöms som godkända (G). För att erhålla modulbetyget Väl godkänd (VG) på modul 2 krävs att den praktiska tentamen bedöms som godkänd (G) och att inlämningsuppgiften bedöms som väl godkänd (VG).

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För kursbetyget Godkänd (G) krävs att kursens båda moduler är bedömda som Godkända (G). För kursbetyget Väl godkänd (VG) krävs att modul 1 är bedömd som Godkänd (G) och modul 2 är bedömd som Väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 32

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Etiska riktlinjer för lärare om användningen av artificiell intelligens (AI) och data vid undervisning och inlärning
Europeiska Unionen : 2022 :
https://learning-corner.learning.europa.eu/learning-materials/use-artificial-intelligence-ai-and-data-teaching-and-learning_sv
Obligatorisk

Nygren Thomas
AI i skolan : möjligheter och utmaningar i undervisningen
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2023] : 290 sidor :
ISBN: 9789127467125
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Råd om AI, Chat GPT och liknande verktyg.
Skolverket : 2024 :
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/rad-om-ai-chat-gpt-och-liknande-verktyg
Obligatorisk

Falk Johan
AI för nybörjare : allt du behöver för att komma i gång med artificiell intelligens
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2023] : 130 sidor :
ISBN: 9789127467705
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Texter om ca 150-200 sidor tillkommer.