Engelskt namn: Digitalization in a Preschool Context 1
Denna kursplan gäller: 2021-08-16
och tillsvidare
Kurskod: 2IT034
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2021-03-10
Innehåll
I den här kursen är det centrala temat digitalisering i förskolan. I kursen redogörs för centrala faktorer rörande digitalisering och digitala verktyg i relation till barn lärande och utveckling. Vidare introduceras aktuell forskning om pedagogisk användning och professionellt lärande i relation till digitalisering i förskolan. I kursen behandlas kunskap och färdigheter som krävs för att stödja barns utveckling av adekvat digital kompetens i förskolan i enlighet med gällande styrdokument.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för styrdokument gällande digitalisering i förskolan
beskriva villkoren för digitalisering i förskolan
beskriva villkoren för det professionella lärandet kring digitalisering i förskolan.
Färdigheter och förmåga
diskutera, välja och planera för tillämpning av digitala verktyg i förskolan i relation till barns lärande och utveckling
utifrån styrdokument och olika teoretiska perspektiv diskutera pedagogiska metoder vilka har förutsättning att stödja barns utveckling av adekvat digital kompetens i förskolan.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
utifrån styrdokument och olika teoretiska perspektiv identifiera och värdera möjligheter och utmaningar i samband med digitalisering i förskolan.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning.
Examination
Kursen examineras fortlöpande med individuella skriftliga inlämningsuppgifter och ett avslutande seminarium. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Betyget Väl godkänd på hel kurs erhålls om den studerande har tilldelats betyget Väl godkänd på samtliga uppgifter i kursen som har den betygsnivån. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2021 vecka 33
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Marklund Leif Digital play in preschools : understandings from educational use and professional learning Umeå : Umeå universitet : 2020 : 118 sidor : Fritt tillgänglig via Umeå universitet ISBN: 9789178552368 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Digitalisering i förskolan : på vetenskaplig grund Kjällander Susanne, Riddersporre Bim Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 351 sidor : ISBN: 9789127824331 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Thoresson Anna Utforska digitala verktyg i förskolan Stockholm : Lärarförlaget : [2019] : 151 sidor : ISBN: 9789188149404 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Mannila Linda Att undervisa i programmering i skolan : varför, vad och hur? Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 250 sidor : ISBN: 978-91-44-11416-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsen Malin Barns digitala aktiviteter : samspel mellan barn, lärare och digitala teknologier i förskolan Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 184 sidor : ISBN: 9789147127719 Se Umeå UB:s söktjänst
Digital kompetens och källkritik i praktiken : metodhandbok med undervisningsexempel Bergseth Lotta, Granath Charlotta, Sköld Jenny Första upplagan : Stockholm : Sanoma utbildning : [2020] : 330 sidor : ISBN: 9789152357804 Se Umeå UB:s söktjänst
Kyrk Seger Erika Digitalt meningsskapande i förskolan Första utgåvan : Stockholm : Lärarförlaget : [2020] : 207 sidor : ISBN: 9789188149473 Se Umeå UB:s söktjänst
Leigert Lena Hej internet! Första upplagan : [Göteborg] : Baggebetti : [2019] : 130 sidor : ISBN: 9789198510584 Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Marco Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 182 sidor : ISBN: 9789151102399 Se Umeå UB:s söktjänst