Engelskt namn: Design of digital didactics
Denna kursplan gäller: 2016-08-15 och tillsvidare
Kurskod: 2IT032
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-06-22
Den här kursen erbjuder, utifrån utbildningsvetenskaplig teoribildning, fördjupade kunskaper om möjligheter och utmaningar för undervisning i teknikrika lärmiljöer. Innehållet kretsar kring tvärsnittet mellan styrdokument, digitalisering av utbildningsverksamheter, sociala strukturer, undervisning, lärande och bedömning. Särskilt fokus läggs vid planering, genomförande och utvärdering av undervisning i denna kontext. Kursen avser att behandla frågor som exempelvis: Vilka möjligheter och utmaningar, pedagogiska såväl som tekniska, finns det i den digitaliserade skolan? På vilka sätt samspelar förutsättningar, innehåll, pedagogiska metoder och användning av digitala teknologier i klassrumspraktiken?
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lärarexamen, Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt engelska A/5.
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används en webbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i olika redovisningsformer såväl skriftligt som med rörlig bild, nätbaserade gruppuppgifter och forumdiskussioner. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs när samtliga inlämningsuppgifter i kursen är bedömda. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Bernstein Basil
Pedagogy, symbolic control and identity : theory, research, critique
Rev. ed : Lanham, Md. : Rowman & Littlefield Publishers : 2000 : xxvi, 229 p. :
ISBN: 9780847695768
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Lippman Peter C.
Evidence-based design of elementary and secondary schools
Hoboken, N.J. : J. Wiley : c2010. : xi, 337 p., [16] p. of plates :
ISBN: 9780470289105
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2015
2. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2015 : 259 s. :
Fritt tillgänglig
ISBN: 9789138326664
Se Umeå UB:s söktjänst
Nationell IT-Strategi. Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter.
Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Preliminär kurslitteratur!
Bernstein Basil
Class, codes and control. n Vol. 3, p Towards a theory of educational transmissions
[2.,] rev. ed. : Routledge & Kegan Paul : 1977 : viii, 207 s. :
ISBN: 0-7100-8666-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Lippman Peter C.
Evidence-based design of elementary and secondary schools
Hoboken, N.J. : J. Wiley : c2010. : xi, 337 p., [16] p. of plates :
ISBN: 9780470289105
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2015
2. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2015 : 259 s. :
Fritt tillgänglig
ISBN: 9789138326664
Se Umeå UB:s söktjänst
Nationell IT-Strategi. Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter.
Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Se Umeå UB:s söktjänst