"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Design av digital didaktik, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08

Engelskt namn: Design of digital didactics

Denna kursplan gäller: 2016-08-15 och tillsvidare

Kurskod: 2IT032

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-06-22

Innehåll

Den här kursen erbjuder, utifrån utbildningsvetenskaplig teoribildning, fördjupade kunskaper om möjligheter och utmaningar för undervisning i teknikrika lärmiljöer. Innehållet kretsar kring tvärsnittet mellan styrdokument, digitalisering av utbildningsverksamheter, sociala strukturer, undervisning, lärande och bedömning. Särskilt fokus läggs vid planering, genomförande och utvärdering av undervisning i denna kontext. Kursen avser att behandla frågor som exempelvis: Vilka möjligheter och utmaningar, pedagogiska såväl som tekniska, finns det i den digitaliserade skolan? På vilka sätt samspelar förutsättningar, innehåll, pedagogiska metoder och användning av digitala teknologier i klassrumspraktiken?

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för olika teoretiska perspektiv på didaktisk design
  • Förstå och redogöra för bakomliggande teoretiska mekanismer för design av undervisning i teknikrika lärmiljöer

Färdigheter och förmåga

  • Tillämpa digitala medier för att kommunicera utfallet av didaktisk design
  • Analysera undervisningssituationer i teknikrika lärmiljöer och identifiera förändringsområden med utgångspunkt i skolans styrdokument

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska, analysera och problematisera undervisning utifrån didaktisk designteori

Behörighetskrav

Lärarexamen, Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt engelska A/5.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används en webbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i olika redovisningsformer såväl skriftligt som med rörlig bild, nätbaserade gruppuppgifter och forumdiskussioner. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs när samtliga inlämningsuppgifter i kursen är bedömda. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 36

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Bernstein Basil
    Pedagogy, symbolic control and identity : theory, research, critique
    Rev. ed : Lanham, Md. : Rowman & Littlefield Publishers : 2000 : xxvi, 229 p. :
    ISBN: 9780847695768
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Lippman Peter C.
    Evidence-based design of elementary and secondary schools
    Hoboken, N.J. : J. Wiley : c2010. : xi, 337 p., [16] p. of plates :
    ISBN: 9780470289105
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2015
    2. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2015 : 259 s. :
    Fritt tillgänglig
    ISBN: 9789138326664
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nationell IT-Strategi. Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter.

    Referenslitteratur

    Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.

    Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
    Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-06916-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den svårfångade reflektionen
    Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-03700-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2016 vecka 35

    Preliminär kurslitteratur!

    Bernstein Basil
    Class, codes and control. n Vol. 3, p Towards a theory of educational transmissions
    [2.,] rev. ed. : Routledge & Kegan Paul : 1977 : viii, 207 s. :
    ISBN: 0-7100-8666-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lippman Peter C.
    Evidence-based design of elementary and secondary schools
    Hoboken, N.J. : J. Wiley : c2010. : xi, 337 p., [16] p. of plates :
    ISBN: 9780470289105
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2015
    2. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2015 : 259 s. :
    Fritt tillgänglig
    ISBN: 9789138326664
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nationell IT-Strategi. Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter.

    Referenslitteratur

    Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.

    Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
    Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-06916-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den svårfångade reflektionen
    Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-03700-7
    Se Umeå UB:s söktjänst