"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande med webb 2.0 och nästa generations webb, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Learning with Web 2.0 and beyond

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 2IT028

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-10-25

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-03

Innehåll

Webb 2.0 är ett begrepp som beskriver en utveckling som på ett signifikant sätt förändrat hur information skapas, bearbetas och delas mellan användare. Kännetecknande för sociala medier är att social interaktion är i fokus och att dessa tillämpningar erbjuder en rik miljö för kommunikation och blir därigenom forum för utbyte av idéer, erfarenheter och kunskap.

Den studerande ges möjlighet att fördjupa sig i hur moderna webbtillämpningar och sociala medier kan användas för att stödja och utveckla samarbete, informationsflöde och lärandeprocesser. Vidare studeras webben utifrån ett framtidsperspektiv i relation till utbildningsbehov och verksamhetsutveckling.

Kursinnehåll:

  • Terminologi och begrepp som beskriver webbens ursprung, nutid och framtid
  • Utvärdering och anpassning av webbtillämpningar för lärande
  • Fördjupning och diskussion omkring att använda webbtillämpningar i pedagogisk praktik, i relation till pedagogisk teoribildning
  • Webbens framtid, utvecklingens möjligheter och effekter

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för terminologi, begrepp och funktion som beskriver webbens ursprung, nutid och framtid
  • redogöra för hur webbens utveckling påverkar och förändrar förutsättningarna för lärande

Färdigheter och förmåga

  • utvärdera och anpassa moderna webbtillämpningar för lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • med ett kritiskt förhållningssätt kunna argumentera kring användning av moderna webbtillämpningar i pedagogisk praktik, i relation till pedagogisk teoribildning

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet. Kursens innehåll motsvarar delar av kursen Social Software och Web 2.0, 15 hp och kan därför inte ingå i en examen tillsammans med denna.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används en digital lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.

Examination

Examination sker med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

För betyget Väl godkänd skall studenten självständigt kunna belysa olika perspektiv och erfarenheter med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Utvärdering sker efter utförd kurs.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 35

Web 2.0 How-to for Educators
Solomon Gwen, Schrum Lynne
The International Society for Technology in Education (ISTE) : 2014 :
http://www.iste.org/resources/product?ID=3121
Obligatorisk

Fler resurser kan tillkomma enligt lärares anvisning.