"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Digital kompetens och lärande, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Digital competence and learning

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 2IT027

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap/IML, 2012-09-27

Innehåll

Kursens mål är att den studerande ska tillägna sig digital kompetens som rymmer kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som fordras för att arbeta med IT som lärare. I kursen får den studerande producera, tillämpa och beskriva grunderna i formgivning för webb, sociala program m.m. Vidare är målet att ge en god bas för fortsatta studier inom området.

Moment 1. Grundläggande digital kompetens

  • Produktion och publicering av webbsidor
  • Presentationsverktyg
  • Tillämpning av sociala program - blogg
  • Grunder i digital bildbehandling
  • Tillämpning av upphovsrättslagen, personuppgiftslagen och källkritik vid användning och produktion av digitala medier i lärmiljöer
  • Genusaspekter på informations- och kommunikationsteknik (IT) i lärmiljöer
  • Forskning och teknikutveckling inom området
  • IT och lärmiljöer

Moment 2. Digital kompetens

  • Tillämpning av sociala program - wiki, blogg
  • Grunder i digital ljudinspelning
  • Fortsättning i digital bildbehandling
  • T-relaterade etikfrågor, genus, spel och digitala kulturer
  • Forskning och teknikutveckling inom området
  • IT och lärmiljöer

Förväntade studieresultat

Kursen är indelad i två moment och för godkänd kurs ska den studerande kunna:

Moment 1. Grundläggande digital kompetens 7,5 hp (Basic digital competence)

  • producera, tillämpa och beskriva grunderna i formgivning för webb
  • tillämpa och beskriva grunder i sociala program
  • tillämpa och beskriva grunder i digital bildbehandling
  • kunna redogöra kring IT-relaterade etik- och genusfrågor
  • beskriva och tillämpa regler gällande upphovsrätt och personlig integritet gällande IT i skolan
  • identifiera genusaspekter på IT i lärmiljöer
  • beskriva ny forskning inom området teknikutveckling
  • kunna beskriva hur undervisningen förändras när IT används

Moment 2. Digital kompetens 7,5 hp (Digital competence)

  • tillämpa och beskriva hur sociala program kan användas
  • tillämpa och beskriva hur digital bildbehandling och ljudinspelning kan användas
  • beskriva och tillämpa regler gällande upphovsrätt och personlig integritet gällande IT i skolan
  • beskriva ny forskning inom området teknikutveckling
  • identifiera genusaspekter på IT i lärmiljöer
  • problematisera och reflektera kring IT-relaterade frågor om etik, genus och digitala kulturer
  • kunna beskriva och reflektera hur undervisningen förändras när IT används

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt nätbaserat utan obligatoriska sammankomster.
Kursen sker helt på distans via en nätbaserad plattform för handledning, diskussion, distribution av kursmaterial och föreläsningar.
Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator, webbkamera och mikrofonlur.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala. Vid betygssättning på hel kurs används den tregradiga betygsskalan, Väl Godkänt, Godkänt eller Underkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt på studerandes förmåga att självständigt analysera och värdera sitt arbete utifrån rekommendationer i kurslitteraturen. Vidare skall den studerande kunna redogöra för och tillämpa en layout som är mer avancerad grafiskt och strukturmässigt för sin webbproduktion.

Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte läsas i kombination med:
- IT och lärande I: Webbdesign och nätbaserat lärande, 15 hp, (6IT015),
- Webbdesign och nätbaserat lärande 1, 15 hp, (ITEA33),
- IT och lärande: Digital kompetens, 15 hp, (6IT029),
- IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 1-10 p, 15 hp, (ITEA53),
- Webb och multimedia i lärandemiljöer, 1-10 p, 15 hp, (ITEA28),
- Webb och multimedia i lärandemiljöer, 1-5 p, 7,5 hp, (ITEA29) och Webb och multimedia i lärandemiljöer, 6-10 p, 7,5 hp, (ITEA30),
- IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 1-5 p, 7,5 hp, (ITEA48) och IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 6-10 p, 7,5 hp, (ITEA49),
- IT och lärande I: 1: Webbdesign och nätbaserat lärande, 7,5 hp (6IT016) och IT och lärande I: 2: Webbdesign och nätbaserat lärande, 7,5 hp (6IT017).

Se även universitetets Regelsamling www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 40

Dunkels Elza
Nätkulturer - vad gör barn och unga på Internet? Tidskrift för lärarutbildning och forskning. Nr 1-2 s 40 - 49
Umeå: fakultetsnämnden för lärarutbildning : 2005 :
Obligatorisk

Dunkels Elza
The digital Native as a Student- implications for Teacher Education. Tidskrift för lärarutbildning och forskning. Nr 1 s 43 - 56
2006 :
Obligatorisk

Enochsson AnnBritt
Internetsökningens didaktik
Stockholm : Liber : 2007 : 150 s. :
ISBN: 978-91-47-08407-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroverktyg : om erfarenheter och forskning kring digitala läromedel och datorstött lärande
Gustafsson Jonas, Fowelin Peter, Kretz Anders, Widoff Anna
Stockholm : Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling : 2005 : 82 s. :
http://www.kks.se/om/Lists/Publikationer/Attachments/153/laroverktyg_2005_publ.pdf
Obligatorisk

När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken
Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia
1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. :
ISBN: 91-646-2210-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom ingår artiklar samt kursplaner och andra styrdokument.