Engelskt namn: Fundamental values and equal treatment in theory and practice
Denna kursplan gäller: 2012-03-26 och tillsvidare
Kurskod: 2IT025
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-21
Kursen behandlar värdegrund och likabehandling i relation till teori, praktik, lagstiftning och styrdokument. Begrepp som diskriminering, trakasserier, kränkande behandling och mobbning problematiseras i relation till relevanta teoretiska utgångspunkter. En del av innehållet utgörs av kunskaper om vad ett normkritiskt förhållningssätt i relation till förskolans och skolans organisation, innebär. Arbetsformer som observation och loggbok inom ramen för ett verksamhetsnära utvecklingsarbete introduceras. Även utvärdering och uppföljning av utvecklingsarbetet utgör en del av kursinnehållet.
Kursens mål är att på vetenskaplig grund öka deltagarnas kunskaper om hur värdegrund och likabehandling kan främjas och hur skolan som lärandemiljö kan bli tryggare.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, workshops, seminarier, internetbaserad undervisning och arbetsplatsförlagda aktiviteter som praktiskt förändringsarbete.
Kursen består av fem campusförlagda respektive två arbetsplatsförlagda tillfällen. Lärplattformar och nätbaserad kommunikation används vilket innebär att internetuppkoppling utgör ett krav. Deltagarnas egen förskole- respektive skolverksamhet utgör utgångspunkt för kursen.
Examination relateras till kursens mål och innehåll och den sker fortlöpande genom aktivt deltagande vid seminarier, grupp- och projektarbete och enskilt genom skriftliga inlämningsuppgifter. Bedömningen grundar sig på fyra deluppgifter som bedöms utifrån en tvågradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av examinationens olika delar och sätts först när alla moment är godkända.
De fyra examinationsuppgifternas innehåll och omfattning:
a) Värdegrund och styrdokument (1 hp)
b) Normkritiskt förhållningssätt (1 hp)
c) Praktiskt förändringsarbete (5 hp)
d) Utvärdering och uppföljning (o,5 hp)
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräkningsordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth Janne C. H., Darj Frida
Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
ISBN: 978-91-978186-5-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskrimineringslagen
Sveriges riksdag : 2008:567 :
Obligatorisk
Skollagen
(SFS 2010:800) Svensk författningssamling (SFS) : 2010 :
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2010:800
Obligatorisk
Läsanvisning: (kap 6)
Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Skolverket : 2012 :
http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/2.5006?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2798
Obligatorisk
Förskolans och skolans värdegrund : förhållningssätt, verktyg och metoder
Stockholm : Skolverket : 2011 : 126 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-27-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket : 2011 : 217 s. :
Fulltext (pdf)
Obligatorisk
Läsanvisning: (Valda delar)
Diskriminerad, trakasserad, kränkt? : barns, elevers och studerandes uppfattningar om diskriminering och trakasserier
Stockholm : Skolverket : 2009 : 124 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: (Valda delar)
Eventuell litteratur tillkommer enligt lärosätets rekommendationer.
Förebygga diskriminering och kränkande behandling, främja likabehandling : en handledning för att utforma en likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling i skolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen (DO) : 2009 : 40 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Skola i normer
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerup : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-40-66419-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Gruber Sabined 1958-
När skolan gör skillnad : skola, etnicitet och institutionell praktikc Sabine Gruber
Stockholm : Liber : 2008 : 191 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708423o.jpg
ISBN: 91-47-08423-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mobbning - en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
ISBN: 978-91-44-05559-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förebygga diskriminering och kränkande behandling, främja likabehandling : en handledning för att utforma en likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling i skolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen (DO) : 2009 : 40 s. :
Fulltext
Obligatorisk
En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
ISBN: 978-91-47-09951-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Inledning, del 1, 2 & 3)
Lilletvedt Sissel
Barnehagens usynlige hvithet
I Første steg : 2011 :
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDIQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.utdanningsforbundet.no%2Fupload%2FForste%2520steg%2FFS_2-11%2F1%2FFs_2_2011_42-44.pdf&ei=byp0T4ncMKOH4gT4yNisDg&usg=AFQjCNHaIk7i-rpGK-enm_d9T7TwuhaRCA
Obligatorisk
Läsanvisning: s 42-44
Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eidevald Christian
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
ISBN: 978-91-47-09952-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Colnerud Gunnel
Värdegrund som pedagogisk praktik och forskningskurs
I pedagogisk forskning, nr 2 : 2004 :
Läsanvisning: s. 81-98
Husmodellen - Förskolan
DO : 2010 :
http://www.do.se/sv/Material/Husmodellen--forskolan/
Husmodellen - Skolan
DO : 2010 :
http://www.do.se/sv/Material/Husmodellen---skolan/
Plan mot diskriminering och kränkande behandling i förskolan och skolan
DO : 2011 :
www.planforskolan.se
Eek-Karlsson Liselotte
Normkritiska perspektiv i skolan
Lund: studentlitteratur : und utg. :
En tryggare skola : regler och förebyggande arbete mot våld och kränkande behandling
Herlin Agneta, Munthe Bo F.
3., uppdaterade uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2011 : 242 s. :
ISBN: 978-91-39-11173-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Kumashiro Kevin
Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterande ämnen
I Genusvetenskaplig tidskrift, nr 1 : 2009 :
http://dspace.mah.se/handle/2043/9594
Läsanvisning: s. 11-34
Kumashiro Kevin K.
Troubling education : queer activism and anti-oppressive education
New York : RoutledgeFalmer : 2002 : x, 228 s. :
ISBN: 0-415-93311-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lika värde, lika villkor? : arbete mot diskriminering i förskola och skola
Nordenmark Love, Rosén Maria
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 138 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708455o.jpg
ISBN: 978-91-47-08455-5
Se Umeå UB:s söktjänst
På tal om mobbning - och det som görs : kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket : 2009 : 202 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2224z Fulltext
ISBN: 978918545599
Se Umeå UB:s söktjänst
Öqvist Anna
Skolvardagens genusdramaturgi : en studie av hur femininiteter och maskuliniteter görs i år 5 med ett särskilt fokus på benämningar som hora och kärring
Luleå : Luleå tekniska universitet : 2009 : 198 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86233-03-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar av del 2, kap 5-11)