"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Värdegrund och likabehandling i teori och praktik, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Fundamental values and equal treatment in theory and practice

Denna kursplan gäller: 2012-03-26 och tillsvidare

Kurskod: 2IT025

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-21

Innehåll

Kursen behandlar värdegrund och likabehandling i relation till teori, praktik, lagstiftning och styrdokument. Begrepp som diskriminering, trakasserier, kränkande behandling och mobbning problematiseras i relation till relevanta teoretiska utgångspunkter. En del av innehållet utgörs av kunskaper om vad ett normkritiskt förhållningssätt i relation till förskolans och skolans organisation, innebär. Arbetsformer som observation och loggbok inom ramen för ett verksamhetsnära utvecklingsarbete introduceras. Även utvärdering och uppföljning av utvecklingsarbetet utgör en del av kursinnehållet.

Förväntade studieresultat

Kursens mål är att på vetenskaplig grund öka deltagarnas kunskaper om hur värdegrund och likabehandling kan främjas och hur skolan som lärandemiljö kan bli tryggare.

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

  • redogöra för begrepp och teorier om diskriminering och kränkande behandling
  • redogöra för förskolans och skolans värdegrund utifrån lagstiftning och styrdokument
  • identifiera, formulera och problematisera vad ett normkritiskt förhållningssätt innebär för 
förskolans och skolans organisation
  • genomföra en kartläggning och analys av den egna verksamheten
  • utarbeta en plan som beskriver strategier för ett systematiskt arbete mot diskriminering och 
kränkande behandling.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, workshops, seminarier, internetbaserad undervisning och arbetsplatsförlagda aktiviteter som praktiskt förändringsarbete. 


Kursen består av fem campusförlagda respektive två arbetsplatsförlagda tillfällen. Lärplattformar och nätbaserad kommunikation används vilket innebär att internetuppkoppling utgör ett krav. Deltagarnas egen förskole- respektive skolverksamhet utgör utgångspunkt för kursen.

Examination

Examination relateras till kursens mål och innehåll och den sker fortlöpande genom aktivt deltagande vid seminarier, grupp- och projektarbete och enskilt genom skriftliga inlämningsuppgifter. Bedömningen grundar sig på fyra deluppgifter som bedöms utifrån en tvågradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av examinationens olika delar och sätts först när alla moment är godkända. 


De fyra examinationsuppgifternas innehåll och omfattning:

a)  Värdegrund och styrdokument (1 hp)
b)  Normkritiskt förhållningssätt (1 hp)
c)  Praktiskt förändringsarbete (5 hp)
d)  Utvärdering och uppföljning (o,5 hp)

TILLGODORÄKNANDE

Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräkningsordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 13

Gemensam litteratur för förskola och skola

Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth Janne C. H., Darj Frida
Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
ISBN: 978-91-978186-5-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Diskrimineringslagen
Sveriges riksdag : 2008:567 :
Obligatorisk

Skollagen
(SFS 2010:800) Svensk författningssamling (SFS) : 2010 :
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2010:800
Obligatorisk
Läsanvisning: (kap 6)

Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Skolverket : 2012 :
http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/2.5006?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2798
Obligatorisk

Förskolans och skolans värdegrund : förhållningssätt, verktyg och metoder
Stockholm : Skolverket : 2011 : 126 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-27-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket : 2011 : 217 s. :
Fulltext (pdf)
Obligatorisk
Läsanvisning: (Valda delar)

Diskriminerad, trakasserad, kränkt? : barns, elevers och studerandes uppfattningar om diskriminering och trakasserier
Stockholm : Skolverket : 2009 : 124 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: (Valda delar)

Eventuell litteratur tillkommer enligt lärosätets rekommendationer.

Litteratur skola

Förebygga diskriminering och kränkande behandling, främja likabehandling : en handledning för att utforma en likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling i skolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen (DO) : 2009 : 40 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Skola i normer
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerup : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-40-66419-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Gruber Sabined 1958-
När skolan gör skillnad : skola, etnicitet och institutionell praktikc Sabine Gruber
Stockholm : Liber : 2008 : 191 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708423o.jpg
ISBN: 91-47-08423-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mobbning - en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
ISBN: 978-91-44-05559-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteratur förskola

Förebygga diskriminering och kränkande behandling, främja likabehandling : en handledning för att utforma en likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling i skolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen (DO) : 2009 : 40 s. :
Fulltext
Obligatorisk

En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
ISBN: 978-91-47-09951-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Inledning, del 1, 2 & 3)

Lilletvedt Sissel
Barnehagens usynlige hvithet
I Første steg : 2011 :
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDIQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.utdanningsforbundet.no%2Fupload%2FForste%2520steg%2FFS_2-11%2F1%2FFs_2_2011_42-44.pdf&ei=byp0T4ncMKOH4gT4yNisDg&usg=AFQjCNHaIk7i-rpGK-enm_d9T7TwuhaRCA
Obligatorisk
Läsanvisning: s 42-44

Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eidevald Christian
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
ISBN: 978-91-47-09952-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fördjupningslitteratur

Colnerud Gunnel
Värdegrund som pedagogisk praktik och forskningskurs
I pedagogisk forskning, nr 2 : 2004 :
Läsanvisning: s. 81-98

Husmodellen - Förskolan
DO : 2010 :
http://www.do.se/sv/Material/Husmodellen--forskolan/

Husmodellen - Skolan
DO : 2010 :
http://www.do.se/sv/Material/Husmodellen---skolan/

Plan mot diskriminering och kränkande behandling i förskolan och skolan
DO : 2011 :
www.planforskolan.se

Eek-Karlsson Liselotte
Normkritiska perspektiv i skolan
Lund: studentlitteratur : und utg. :

En tryggare skola : regler och förebyggande arbete mot våld och kränkande behandling
Herlin Agneta, Munthe Bo F.
3., uppdaterade uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2011 : 242 s. :
ISBN: 978-91-39-11173-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Kumashiro Kevin
Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterande ämnen
I Genusvetenskaplig tidskrift, nr 1 : 2009 :
http://dspace.mah.se/handle/2043/9594
Läsanvisning: s. 11-34

Kumashiro Kevin K.
Troubling education : queer activism and anti-oppressive education
New York : RoutledgeFalmer : 2002 : x, 228 s. :
ISBN: 0-415-93311-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lika värde, lika villkor? : arbete mot diskriminering i förskola och skola
Nordenmark Love, Rosén Maria
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 138 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708455o.jpg
ISBN: 978-91-47-08455-5
Se Umeå UB:s söktjänst

På tal om mobbning - och det som görs : kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket : 2009 : 202 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2224z Fulltext
ISBN: 978918545599
Se Umeå UB:s söktjänst

Öqvist Anna
Skolvardagens genusdramaturgi : en studie av hur femininiteter och maskuliniteter görs i år 5 med ett särskilt fokus på benämningar som hora och kärring
Luleå : Luleå tekniska universitet : 2009 : 198 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86233-03-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar av del 2, kap 5-11)