Engelskt namn: Bullying in Learningenvironments II
Denna kursplan gäller: 2010-01-18 och tillsvidare
Kurskod: 2IT020
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, 2008-11-25
Kursen tar sin utgångspunkt i och fördjupar grundläggande kunskaper som ingår i kursen "Mobbning i lärandemiljöer I". Dessutom kommer en breddning av kunskapsfältet att ske. Begreppet mobbning och kränkande behandling skall problematiseras och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv. Deltagarna skall utveckla djupare insikter om hur mobbning kan förebyggas, hanteras och åtgärdas. Även begreppet diskriminering skall problematiseras. Kursen syftar också till att öka deltagarnas kompetens att värdera och bedöma olika antimobbningsprogram.
Kursens mål är att fördjupa insikterna om vilka mekanismer som ligger bakom handlingar som kan karakteriseras som mobbning, kränkande behandling och diskriminering. Begreppet mobbning skall problematiseras och analyseras utifrån teoretiska perspektiv. Deltagarna skall utveckla insikter om hur mobbning kan förebyggas, hanteras och åtgärdas. Därutöver kommer begreppet diskriminering att problematiseras. Kursen syftar också till att öka deltagarnas kompetens att värdera och bedöma olika antimobbningsprogram. För godkänt resultat skall den studerande -känna till diskursen om mobbning i Sverige -vara orienterad om diskrimineringsgrunderna i skollagen -kunna kritiskt granska, värdera och bedöma befintliga antimobbningsprogram -visa komptens att upptäcka, definiera och dokumentera mobbning och diskriminering i skolan -kunna granska och utveckla en skolas likabehandlingsplan.
Mobbning i lärandemiljöer I
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen kommer ett projektarbete att genomföras som omfattar 4 hp. Förslag på teman är: Flickor och mobbning; Nätmobbning; Små barn och mobbning; Diskriminering. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Undervisning sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Nedan listas typ av programvara du behöver tillgång till för att kunna genomföra kursen: -Program för text och presentation, t ex Officepaketet -Kommunikationsprogramvara, t ex First Class -Program för att läsa PDF, t ex Adobe Acrobat Reader
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en tvågradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.
Kursen kan läsas som en del av inriktningen Digital kompetens och lärande inom lärarprogrammet eller som fristående kurs.
Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Skolverket :
http://www.skolverket.se/sb/d/4520/a/24827
Obligatorisk
På tal om mobbning - och det som görs : kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket : 2009 : 202 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2224z Fulltext
ISBN: 978918545599
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taki M.A.
New Definition and scales for indirect aggression in schools
Nr 7 : 2008 :
International Journal of Violence and School
Obligatorisk
Mobbning - en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
ISBN: 978-91-44-05559-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The rise and fall of a social problem: Critical reflections on educational policy and research issues
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Marie
Institute for Education Policy Studies : 2012 :
The Journal for Critical Education Policy Studies
Obligatorisk
Nelly, the Invisible Girl
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Marie
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2012 :
Invisible Girl
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 145-151
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth Janne C. H., Darj Frida
Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
ISBN: 978-91-978186-5-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer artiklar och annan litteratur i samband med projektarbetet att kunna väljas i samråd med lärare.
Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Brodin Jane
Barn i utsatta livssituationer
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 191 s. :
ISBN: 978-91-40-66422-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Obligatorisk
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Skolverket :
http://www.skolverket.se/sb/d/4520/a/24827
Obligatorisk
Skolverket (2009) På tal om mobbning och det som görs. Taki, M. A. (2008). New Definition and scales for indirect aggression in schools. International Journal of Violence and School, 7, 3-19. www.ijvs.org/files/Revue-07/01.-Taki-Ijvs-7.pdf Därutöver tillkommer artiklar och annan litteratur i samband med projektarbetet att kunna väljas i samråd med lärare.
Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Brodin Jane
Barn i utsatta livssituationer
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 191 s. :
ISBN: 978-91-40-66422-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Obligatorisk
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket (2009) På tal om mobbning och det som görs. Taki, M. A. (2008). New Definition and scales for indirect aggression in schools. International Journal of Violence and School, 7, 3-19. www.ijvs.org/files/Revue-07/01.-Taki-Ijvs-7.pdf Därutöver tillkommer artiklar och annan litteratur i samband med projektarbetet att kunna väljas i samråd med lärare.