"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mobbning i lärandemiljöer I, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Bullying in Learningenvironments

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 2IT019

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, 2007-11-27

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-03

Innehåll

Begreppet mobbning som socialt fenomen skall problematiseras och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv; ett maktperspektiv, ett socialkonstruktivistiskt perspektiv, ett genusperspektiv samt ett aktörsperspektiv. Deltagarna skall utveckla en nyanserad förståelse om bakomliggande orsaker till mobbning och utveckla djupare insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras. Konkreta metoder för att kunna identifiera och bearbeta mobbningsrelaterade konflikter i den pedagogiska praktiken, skall utvecklas.

Förväntade studieresultat

Kursens mål är att på vetenskaplig grund öka deltagarnas kunskaper om olika förklaringsmodeller till varför mobbning uppstår och vidmakthålles. Kursen syftar också till att öka insikten om vilka mekanismer som ligger bakom handlingar som kan karakteriseras som mobbning i lärandemiljöer. Även så kallad e-mobbning kommer att behandlas. Ett annat viktigt syfte är att utveckla insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras.

För godkänd kurs skall den studerande kunna självständigt och utförligt samt med utgångspunkt i adekvat litteratur för kursen, kunna:

Kunskap och förståelse

  • känna till olika teoretiska perspektiv om mobbning som ett socialt fenomen
  • förstå bakomliggande orsaker till mobbning
  • känna till riktlinjer för utformning av en skolas likabehandlingsplan

Färdigheter och förmåga

  • identifiera problem som kan relateras till mobbning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och föreslå åtgärder för att förebygga och motverka mobbning i den pedagogiska praktiken

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs i form av egna litteraturstudier, grupparbete, handledning, fältstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen används en lärmiljö på nätet för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.

Utvärdering sker efter slutförd kurs.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i form av skriftliga redovisningar, nätbaserade gruppuppgifter och forumdiskussioner.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd:
- visat mycket god förmåga att koppla sitt resonemang till litteraturen
- insiktsfullt belyst olika problemområden i relation till det aktuella området
- genomgående belyst olika perspektiv på ett medvetet, kritiskt och problematiserade sätt.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.

Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 35

Mobbning - en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
ISBN: 978-91-44-05559-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-28-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Marco
Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
1 uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 152 s. :
ISBN: 978-91-40-67694-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Allmänna råd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Ingår i:
Allmänna råd
Stockholm : Skolverket : 1998- : sid. 57 :
Länk till upplagan

Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdomars liv
Ekerwald Hedvig, Säfström Carl-Anders
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 210 s. :
ISBN: 978-91-47-10094-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 47-56. Kjell Granström, Olika förklaringar till mobbning.

Cyberbullying: An increasing challenge for schools
von Marées Nandoli, Petermann Franz
School Psychology International : 2012 :
http://spi.sagepub.com/content/33/5/467.full.pdf+html
Läsanvisning: Sid 467-476

Lika rättigheter i skolan
Ingår i:
Diskrimineringsombudsmannen
Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen (DO) : 20??- : sid. 72 :
http://www.do.se/stodmaterial/forskola-skola-och-hogskola/lika-rattigheter-i-skolan/

Lika rättigheter i förskolan
Ingår i:
Diskrimineringsombudsmannen
Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen (DO) : 20??- : sid. 66 :
http://www.do.se/stodmaterial/forskola-skola-och-hogskola/lika-rattigheter-i-forskolan/

Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590752
Se Umeå UB:s söktjänst

Ringrose Jessica
‘Just be friends’ : exposing the limits of educational bully discourses for understanding teen girls’ heterosexualized friendships and conflicts
Ingår i:
British journal of sociology of education [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 29 : sid. 509-522 :
Ladda ner pdf

En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
ISBN: 978-91-47-09951-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel "Ta det lungt, tänk på att Lina är en tjej..." Sid 142-156

Edling Silvia
Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-07284-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.