Engelskt namn: Pedagogical Dokumentation with the Support of ICT I
Denna kursplan gäller: 2007-08-27
och tillsvidare
Kurskod: 2IT010
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, 2006-10-19
Innehåll
Kursen består av två moment
Moment 1 Pedagogisk dokumentation, 7,5 hp - Pedagogical documentation. Momentet behandlar pedagogisk dokumentation med IT-stöd. Frågorna varför, vad och hur är centrala utgångspunkter. Utifrån för området relevant teori och praktiskt arbete berörs berättande med text, bild och ljud för IT-stödd pedagogisk dokumentation, genom exempelvis digital portfolio.
Moment 2. Videokameran som verktyg i undervisningen, 7,5 hp - Camcorders as Educational Tools Mediers påverkan och medierikt lärande är centrala delar som belyses i syfte att främja ett vidgat text- och språkbegrepp. Momentet behandlar berättande med rörlig bild samt arbetet från idé till färdig filmproduktion i lärandemiljöer.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna: Moment 1. Pedagogisk dokumentation, 7,5 hp.
- förklara och argumentera kring begreppet pedagogisk dokumentation
- redogöra för portfolio som pedagogisk metod
- tillämpa medierna text, bild och ljud för pedagogisk dokumentation
Moment 2. Videokameran som verktyg i undervisningen, 7,5 hp.
- värdera och redogöra för mediers påverkan i lärmiljöer
- tillämpa kunskaper om filmskapande från idé till färdig produktion
- tillämpa rörlig bild för pedagogisk dokumentation
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används ett Internetbaserat konferenssystem och webben för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. All undervisning sker i Windowsmiljö. Tillgång till Internetuppkoppling krävs.
Följande programvaror behövs:
- Program för redigering av video, ex: MS Moviemaker, Pinnacle studio DV, iMovie, Premiere Pro eller Final Cut pro
- Program för text och presentation, ex: Officepaketet
- Program för bildbearbetning, ex: Adobe Photoshop Elements
- Program för ljudbearbetning, ex: Audacity
- Kommunikationsprogramvara, FirstClass
- Mottagare av strömmande media, Windows Media Player, RealOnePlayer
Hårdvara Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator utrustad med cd-brännare, Internetanslutning samt firewireanslutning för digitalvideokamera. Digitalkamera med lämplig anslutning för överföring till dator.
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
För betyget Väl godkänd skall studenten, förutom uppfyllda kriterier för godkänd, i enlighet med kurslitteraturens definitioner självständigt kunna använda begrepp, termer och modeller som presenteras i kurslitteraturen. Vidare skall studenten självständigt utifrån erfarenheter från praktiskt arbete samt kurslitteratur kunna belysa olika perspektiv med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt. Särskild vikt läggs också vid studentens förmåga att uttrycka sig med medier och använda berättarkomponenter på ett väl planerat och genomtänkt sätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Dykhoff Klas Ljudbild eller synvilla? : en bok om filmljud och ljuddesign. 1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad : 124 s. : ISBN: 91-47-06552-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten Lund : Studentlitteratur : 2002 : 209 s. : ISBN: 91-44-04114-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik Ellmin Roger, Ellmin Birgitta 1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. : ISBN: 91-7205-394-1 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg : ISBN: 91-44-03700-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Seendets språk : exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori Hansson Hasse, Karlsson Sten-Gösta, Nordström Gert Z. Lund : Studentlitteratur : 2006 : 179 s. : ISBN: 91-44-04294-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. : ISBN: 91-7656-414-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Medieboken. Manus&dramaturgi för film. Petersson Lars, Pettersson Åke, Granath Thomas 1. uppl. : Malmö : Liber-Hermod, 1998 ; (Malmö : 155 s. : ill. : ISBN: 91-23-05549-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur
Medieresor om medier för pedagoger, Utbildningsradion. IML:s Stödsidor: www.iml.umu.se/stod Filmskolan: www.voodofilm.com http://www.filmpedagogik.nu http://www.multimedia.skolutveckling.se Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar. Litteraturlistan revideras efter varje termin. Aktuell kurslitteraturlista finns på kursens webbplats
Referenslitteratur
Portfoliometoden : undervisningsstrategi och utvärderingsinstrument Taube Karin, Berglund Hans Stockholm : Gothia : 1997 : 77 s. : ISBN: 91-7205-122-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Wiman Beata Att skriva manus för interaktiva medier : hur min idé blir en färdig produktion Lund : Studentlitteratur : 2000 : 98 s. : ISBN: 91-44-01255-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst