"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogisk dokumentation med IT-stöd I, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Pedagogical Dokumentation with the Support of ICT I

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 2IT010

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, 2006-10-19

Innehåll

Kursen består av två moment Moment 1 Pedagogisk dokumentation, 7,5 hp - Pedagogical documentation. Momentet behandlar pedagogisk dokumentation med IT-stöd. Frågorna varför, vad och hur är centrala utgångspunkter. Utifrån för området relevant teori och praktiskt arbete berörs berättande med text, bild och ljud för IT-stödd pedagogisk dokumentation, genom exempelvis digital portfolio. Moment 2. Videokameran som verktyg i undervisningen, 7,5 hp - Camcorders as Educational Tools Mediers påverkan och medierikt lärande är centrala delar som belyses i syfte att främja ett vidgat text- och språkbegrepp. Momentet behandlar berättande med rörlig bild samt arbetet från idé till färdig filmproduktion i lärandemiljöer.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: Moment 1. Pedagogisk dokumentation, 7,5 hp. - förklara och argumentera kring begreppet pedagogisk dokumentation - redogöra för portfolio som pedagogisk metod - tillämpa medierna text, bild och ljud för pedagogisk dokumentation Moment 2. Videokameran som verktyg i undervisningen, 7,5 hp. - värdera och redogöra för mediers påverkan i lärmiljöer - tillämpa kunskaper om filmskapande från idé till färdig produktion - tillämpa rörlig bild för pedagogisk dokumentation

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används ett Internetbaserat konferenssystem och webben för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. All undervisning sker i Windowsmiljö. Tillgång till Internetuppkoppling krävs. Följande programvaror behövs: - Program för redigering av video, ex: MS Moviemaker, Pinnacle studio DV, iMovie, Premiere Pro eller Final Cut pro - Program för text och presentation, ex: Officepaketet - Program för bildbearbetning, ex: Adobe Photoshop Elements - Program för ljudbearbetning, ex: Audacity - Kommunikationsprogramvara, FirstClass - Mottagare av strömmande media, Windows Media Player, RealOnePlayer Hårdvara Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator utrustad med cd-brännare, Internetanslutning samt firewireanslutning för digitalvideokamera. Digitalkamera med lämplig anslutning för överföring till dator.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänd skall studenten, förutom uppfyllda kriterier för godkänd, i enlighet med kurslitteraturens definitioner självständigt kunna använda begrepp, termer och modeller som presenteras i kurslitteraturen. Vidare skall studenten självständigt utifrån erfarenheter från praktiskt arbete samt kurslitteratur kunna belysa olika perspektiv med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt. Särskild vikt läggs också vid studentens förmåga att uttrycka sig med medier och använda berättarkomponenter på ett väl planerat och genomtänkt sätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Dykhoff Klas
Ljudbild eller synvilla? : en bok om filmljud och ljuddesign.
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad : 124 s. :
ISBN: 91-47-06552-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 209 s. :
ISBN: 91-44-04114-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Seendets språk : exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori
Hansson Hasse, Karlsson Sten-Gösta, Nordström Gert Z.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 179 s. :
ISBN: 91-44-04294-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Medieboken. Manus&dramaturgi för film.
Petersson Lars, Pettersson Åke, Granath Thomas
1. uppl. : Malmö : Liber-Hermod, 1998 ; (Malmö : 155 s. : ill. :
ISBN: 91-23-05549-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig kurslitteratur

Medieresor om medier för pedagoger, Utbildningsradion. IML:s Stödsidor: www.iml.umu.se/stod Filmskolan: www.voodofilm.com http://www.filmpedagogik.nu http://www.multimedia.skolutveckling.se Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar. Litteraturlistan revideras efter varje termin. Aktuell kurslitteraturlista finns på kursens webbplats

Referenslitteratur

Portfoliometoden : undervisningsstrategi och utvärderingsinstrument
Taube Karin, Berglund Hans
Stockholm : Gothia : 1997 : 77 s. :
ISBN: 91-7205-122-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiman Beata
Att skriva manus för interaktiva medier : hur min idé blir en färdig produktion
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 98 s. :
ISBN: 91-44-01255-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst