Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, 2006-10-19
Innehåll
Kursen fokuserar teoretiska och praktiska aspekter på hur i lärandemiljöer producera multimediaproduktioner. Kursen omfattar planering, utformning, gränssnittsdesign och distribution av multimedieproduktioner. I kursen ingår också arbete med Flash CS3 eller senare samt anpassning av ljud och bild för multimedia.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- tillämpa grundläggande medieberedning för multimedia.
- planera och utveckla interaktiva multimediala produktioner för lärmiljöer med utgångspunkt i kursens teoretiska och praktiska innehåll
- förstå och kunna tillämpa kurslitteraurens designprinciper gällande effektiv utformning av multimedia
- grundläggande kunskaper i skriptspråket Action Script 3.0
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används ett Internetbaserat konferenssystem och webb för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Tillgång till Internetuppkoppad dator krävs.
PROGRAM- OCH HÅRDVARA Följande programvaror behövs: -Program för att skapa multimedia: Adobe Flash CS4 Professional -PDF-läsare ex: Adobe Acrobat Reader -Program för text och presentation ex: Officepaketet
Utvärdering sker efter utförd kurs.
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänd skall studenten i projektrapporten, förutom uppfyllda kriterier för godkänd, i enlighet med kurslitteraturens definitioner självständigt kunna använda begrepp och designprinciper som presenteras i kurslitteraturen. Vidare skall studenten självständigt kunna belysa olika perspektiv och erfarenheter med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt till multimedia i lärmiljöer. Särskild vikt läggs också vid studentens förmåga att uttrycka sig med multimedia på ett välplanerat och genomtänkt sätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Examinationen sker med hjälp av informations och kommunikationsteknik på distans från tex. hemmet.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.
Grover Chris Flash CS5 : the missing manual 1st ed. : Beijing : Pogue Press/O'Reilly : 2010. : xviii, 756 p. : ISBN: 978-1-4493-8025-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Mayer Richard E. Multimedia learning 2nd [rev.] ed. : Cambridge ;a New York : Cambridge University Press : 2009 : xiii, 304 p. : ISBN: 978-0-521-73535-3 (pbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur
Elektroniskt publicerat material enligt lärares anvisningar.
Mayer Richard E. Multimedia learning 2nd [rev.] ed. : Cambridge ;a New York : Cambridge University Press : 2009 : xiii, 304 p. : ISBN: 978-0-521-73535-3 (pbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst