"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Digitala kulturer, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Digital Cultures

Denna kursplan gäller: 2009-05-25 och tillsvidare

Kurskod: 2IT007

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, 2006-10-19

Innehåll

Den studerande skapar sig en överblick över debatten kring ungdomar och deras användning av IT. Därefter fördjupar den studerande sig i olika delar av denna debatt och undersöker vad som är tillförlitligt eller inte. Den studerande provar på att spela ett modernt datorspel. Vidare gör den studerande studiebesök till några andra nätgemenskaper. Slutligen formulerar den studerande ett förslag som syftar till att använda digitala kulturer för lärande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande - kunna problematisera ungas IT-användning i relation till mediedebatten - diskutera och problematisera begreppet risk kopplat till ungas IT-användning - beskriva och diskutera ungas användning av nätgemenskaper och spel - diskutera hur lärande kan stödjas med hjälp av digitala kulturer

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen ges helt på distans och Internet används för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker både under och efter slutförd kurs. Hårdvara Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Vid betygssättning på hel kurs används den tregradiga betygsskalan, Väl Godkänt, Godkänt eller Underkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänt skall studenten i uppgifterna och projektarbetet, förutom uppfyllda kriterier för godkänt: - visat mycket god förmåga att koppla sitt resonemang till litteraturen. - i sitt resonemang insiktsfullt belyst olika problemområden både djupt och brett. - genomgående i uppgifterna medvetet och på ett problematiserande sätt kritiskt lyft upp och belyst genusperspektivet. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 3

Dunkels Elza
Vad gör unga på nätet?
Gleerups : 2009 : 120 s. :
http://webbshop.gleerups.se/gleerups/se/hogskola/lararutbildning-_pedagogik/?ew_15_p_id=50954&product_category_id=1363&groupdetail=true
ISBN: 91-40-66671-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att leva i World of Warcraft : tio ungdomars tankar och erfarenheter
Linderoth Jonas, Bennerstedt Ulrika
Stockholm : Medierådet : 2007 : 80 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://medieradet.se/Bestall--Ladda-ned/Produkter/Att-leva-i-World-of- Warcraft-Art-nr-502

Educause. (2005). 7 things you should know about Educause Learning Initiative. Finns artiklar om Instant Messaging, Blogs, etc. http://www.educause.edu/7ThingsYouShouldKnowAboutSeries/7495 Hirdman, Anja. (2006). Ungdomars självbilder på Internet: Tjejer är kroppar - killar är ansikten. NIKK Magasin, 2006(2), 23-25. http://www.nikk.uio.no/publikasjoner/nikkmagasin/magasin/mag20062.pdf ITU (2008) Gutter, jenter og IKT i skolen. Universitetet i Oslo. http://www.itu.no/Gutter, +jenter+og+IKT+i+skolen+-+Forskning+viser+13.9UFRjSXh.ips Medierådet (2008) Ungar & Medier. Stockholm, Medierådet. http://medieradet.se/Bestall--Laddaned/ Produkter/Ungar--Medier-2008 Oswell, David (1999) The Dark Side of Cyberspace - Internet Content Regulation and Child Protection. Convergence, 5(4), 42-62. Ybarra, Michele & Mitchell, Kimberly (2008) How Risky Are Social Networking Sites? A Comparison of Places Online Where Youth Sexual Solicitation and Harassment Occurs. Pediatrics, 121(2), 350-358

Referenslitteratur

Dunkels Elza
Bridging the distance : children´s strategies on the internet
Umeå : Univ. : 2007 : 50 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1340
ISBN: 978-91-7264-371-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hällgren Camilla
Researching and developing Swedkid : a Swedish case study at the intersection of the web, racism and education
Umeå : Institutionen för matematik : cop. 2006 : [7], ii, [3], 57 s. :
ISBN: 91-7264-031-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

I rummet intill : samlade texter om ung kultur
Lannvik Duregård Maria, Dzedina Annika
Stockholm : Lärarförbundets förlag : cop. 2008 : 154 s. :
ISBN: 978-91-977615-0-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Unga och nätverkskulturer : mellan moralpanik och teknikromantik
Lindgren Simon, Sandgren Torgny
Stockholm : Ungdomsstyrelsen : 2007 : 144 s. :
http://www.ungdomsstyrelsen.se/ad2/user_documents/unga_och_natverkskulturer.pdf z Fulltext
ISBN: 9789189050983
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Simon
Ungdomskulturer
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 175 s. :
ISBN: 978-91-40-66677-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kids online : opportunities and risks for children
Livingstone Sonia M., Haddon Leslie
Bristol : Policy : 2009. : xix, 272 s. :
ISBN: 978-1-84742-438-9 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Löfberg Cecilia
Möjligheternas arena? : barns och ungas samtal om tjejer, killar, känslor och sexualitet på en virtuell arena
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2008 : 173 s. :
http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:198818/FULLTEXT01
ISBN: 978-91-7155-675-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Löfgren-Mårtenson Lotta
Kärlek.nu : om Internet och unga med utvecklingsstörning
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03992-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Shannon David
Vuxnas sexuella kontakter med barn via Internet : omfattning, karaktär, åtgärder
Stockholm : Brottsförebyggande rådet (BRÅ) :b Fritze [distributör] : 2007 : 90 s. :
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=390
ISBN: 978-91-85664-65-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Flickors vrede : om vänskapsrelationer och mobbning
Simmons Rachel, Zetterström Gun
Stockholm : Forum : 2004 : 281, [1] s. :
ISBN: 91-37-12301-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wagner Katia
Alexandramannen : en berättelse om vår tids största nätsexhärva
Västra Frölunda : Weinco : 2008 : 234 s. :
http://www.bokforlagetatlas.se/index.php?sid=2&pid=16&showtitle=435
ISBN: 978-91-633-1849-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Alexander, Bryan. (2006). Web 2.0. Educause review, 2006(March/April). http://connect.educause.edu/Library/EDUCAUSE+Review/Web20ANewWaveofInno vation/40615 Allmänna Barnhuset (2006) Sexuell exploatering av barn i Sverige. Stockholm, Allmänna Barnhuset. http://www.allmannabarnhuset.se/data/files/Sammanst_llning_av_aktuell_kunsk ap_och_forskning_Gisela_Priebe_2008.pdf Drotner, Kirsten (1999) Dangerous Media? Panic Discourses and Dilemmas of Modernity. Paedagogica Historica, 35(3), 593 - 619. Findahl, Olle (2009) Internet 15 år. Stockholm, Stiftelsen för Internetinfrastruktur. http://www.iis.se/docs/Internet_15_år.pdf Hope, Andrew. (2007) Risk Taking, Boundary Performance and International School Internet "Misuse". Discourse, 28(1), 87-99. Jenkins, Henry. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Cicago: The MacArthur Foundation. http://digitallearning.macfound.org/atf/cf/%7B7E45C7E0-A3E0-4B89-AC9C-E807E1B0AE4E%7D/JENKINS_WHITE_PAPER.PDF Knudsen, Susanne V, Löfgren-Mårtensson, Lotta & Månsson, Sven-Axel (red.) (2007) Generation P? Köpenhamn, Danmarks Pedagogiske Universitetsforlag. Medierådet (red.) (2006) Koll på porr. Stockholm, Medierådet. Prensky, Marc. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 2001(5). http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives, %20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf Schneider, Beth (1999) John H. Gagnon and William Simon's Sexual Conduct: The Social Sources of Human Sexuality. Sexualities, Vol. 2, No. 1, 113-114. Simon Lindgren (red.), Unga och nätverkskulturer - mellan moralpanik och teknikromantik. Stockholm: Ungdomsstyrelsen. Suler, John (2002) Identity Management in Cyberspace. Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 4(4), 455-459. Suler, John (2005) The online disinhibition effect. International Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 2(2), 184-188.