"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Datorspel och lärande II, 7,5 hp

Engelskt namn: Video games and learning II

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 2IT005

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, 2008-11-12

Innehåll

Kursen ger en fortsatt orientering och fördjupning om hur datorspel kan användas i lärandesituationer för ungdomar såväl som för vuxna. Kursen behandlar följande områden: - Serious games, spel vars huvudsakliga syfte inte är ren underhållning utan kan istället vara träning, utbildning och information inom olika områden såsom hälso- och sjukvård, kompetensutveckling och politik. - Lärande som sker via spel i mobila enheter, såsom mobiltelefoner och bärbara spelkonskoller. - Pervasive games, spel som kombinerar virtuella och reella lärmiljöer för att förstärka lärprocesser - Kursen innehåller även en valfri praktisk, teoretisk och empirisk fördjupning inom något av ovan nämnda områden

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - analysera datorspel utifrån ett lärandeperspektiv - identifiera och beskriva formellt och informellt lärande i samband med datorspelande - redogöra för hälsoaspekter i relation till datorspelande - identifiera och problematisera hur genus gestaltas i datorspel - tillämpa kunskaper om datorspel och lärande vid planering av ett lärmoment - förklara och exemplifiera innebörden av begreppen serious games och pervasive games - planera för att genomföra ett s.k. pervasive game - identifiera och problematisera lärmoment där serious games och pervasive games kan användas för att förstärka lärandet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används ett Internetbaserat konferenssystem och webben för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Tillgång till Internetuppkoppling krävs (bredband). Följande programvaror och utrustning behövs: - Dator med tillräcklig prestanda för moderna spel. Nyckelkomponenter är ramminne, processor och grafikkort. - Om kommersiella spel behövs anges detta bland kurslitteraturen

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänd skall studenten självständigt kunna belysa olika perspektiv och erfarenheter med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt till användning av datorspel i lärandemiljöer. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator. Examinationen sker med hjälp av informations och kommunikationsteknik på distans. Utvärdering sker efter utförd kurs. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Klopfer Eric
Augmented learning : research and design of mobile educational games
Cambridge, Mass. : MIT Press : c2008. : xvii, 251 p. :
ISBN: 978-0-262-11315-1 (hardcover : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Serious games : mechanisms and effects
Ritterfeld Ute, Cody Michael J., Vorderer Peter
New York : Routledge : 2009 : xxii, 530 s.b :
ISBN: 978-0-415-99369-2 (hbk : acid-free paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Markus Montola, J. S. (2009). Pervasive Games Theory and Design. San Francisco: Elsevier Sience & Technology.