Engelskt namn: Video games and learning I
Denna kursplan gäller: 2015-08-24 till 2020-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2020-08-30
Kurskod: 2IT004
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, 2008-08-20
Reviderad av: Prefekten, 2015-06-10
Kursen ger en orientering om hur datorspel och virtuella världar kan användas i lärandesituationer för ungdomar såväl som för vuxna. Vi studerar både det formella och informella lärandet som kan äga rum i samband med datorspelande. Kursen avser vidare ge orientering om den spelkultur som råder i den växande generationen. I kursen ingår orienterande inslag om hur datorspel tillverkas och vilka intressen som ligger bakom de spel som utvecklas på spelmarknaden idag. Hälsoaspekter när det gäller datorspelande belyses och diskuteras och kursdeltagarna får även redskap för att kunna identifiera genusaspekter i datorspel.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen sker huvudsakligen på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används ett internetbaserat konferenssystem och webben för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Tillgång till Internetuppkoppling krävs (bredband). För att kunna delta i kursen behövs en dator med tillräcklig prestanda för moderna spel.
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs när samtliga inlämningsuppgifter i kursen är bedömda. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt kunna belysa olika perspektiv och erfarenheter med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt till ämnesområdet.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Palmquist Adam
Det spelifierade klassrummet
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 248 sidor :
ISBN: 9789144119120
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Whitton Nicola
Digital games and learning : research and theory
New York : Routledge : [2014] : 1 online resource (xiv, 215 pages) :
ISBN: 0203095936-
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
När datorspelandet blir problematiskt : en kunskapsöversikt om gaming disorder hos barn och unga
Rangmar Jenny, Thomée Sara
Göteborg : Länsstyrelsen Västra Götaland : 2019 : 46 sidor :
Fritt tillgänglig på Länsstyrelsen Västra götalands läns webbplats
Obligatorisk
Farber Matthew
Gamify your classroom : a field guide to game-based learning
revised edit : New York : Peter Lang Publishing Inc : 2017 : 346 sidor :
ISBN: 9781433135026
Se Umeå UB:s söktjänst
Föräldrar och e-sport : att vara förälder till en e-sportare
Englin Jesper, Tennivaara Sabina
[Sverok] : [2016?] : 44 s. :
ISBN: 9789163907012
Se Umeå UB:s söktjänst
What's the problem in problem gaming? : Nordic research perspectives
Enevold Jessica, Thorhauge Anne Mette, Gregersen Andreas
Göteborg : Nordicom : [2018] : 123 sidor :
ISBN: 9789187957888
Se Umeå UB:s söktjänst
Nätpublicerade resurser tillkommer enligt lärares anvisning.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Whitton Nicola
Digital games and learning : research and theory
New York : Routledge : [2014] : 1 online resource (xiv, 215 pages) :
ISBN: 0203095936-
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Farber Matthew
Gamify Your Classroom: A Field Guide to Game-Based Learning
NY: Peter Lang Publishing, Inc : 2015 :
http://www.bokus.com/bok/9781433126703/gamify-your-classroom/
Obligatorisk
Nätpublicerade resurser (t ex artiklar/papers) tillkommer enligt lärares anvisning.
Gee James Paul
What video games have to teach us about learning and literacy
Rev. and updated ed. : New York : Palgrave Macmillan : 2007 : 249 s. :
ISBN: 1-4039-8453-0 (hft)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kafai Yasmin B.
Beyond Barbie and Mortal Kombat : new perspectives on gender and gaming
Cambridge, Mass. : MIT Press : 2008 : xxv, 371 s., [16] p. of plates :
ISBN: 978-0-262-11319-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar kan tillkomma.