Engelskt namn: Safeguarding, Children's Rights and Ethics in Sport
Denna kursplan gäller: 2024-02-19
och tillsvidare
Kurskod: 2IP045
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2024-02-19
Innehåll
Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning, styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen introducerar etiska frågor inom idrotten. Den täcker aspekter av uppfostran, socialisering och styrning för att utveckla en förståelse för de normer, värderingar och mekanismer som orsakar etiska överträdelser, såväl som för de metoder, riktlinjer och system som utvecklats för att hantera dem.
Förväntade studieresultat
Barnrätt och etik i idrott, 7,5 hp
Safeguarding, children's rights and ethics in sport, 7,5 hp
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Visa kunskap om nyckelbegrepp och teorier relaterade till etik inom idrotten, barns rättigheter, samt åtgärder för att skydda dem.
Visa förståelse för normer, värderingar och traditioner som förklaringar till etiska överträdelser inom idrotten
Färdigheter och förmåga
Förmåga att identifiera etiska överträdelser inom idrotten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Reflektera över möjligheter och utmaningar i de åtgärder som görs för att hantera etiska överträdelser inom idrotten
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Denna onlinekurs ges på engelska med föreläsningar och handledning som de huvudsakliga undervisningsformerna. Kursdeltagande kräver viss teknisk utrustning och IT-vana. Undervisningen är huvudsakligen asynkron men innehåller synkrona element.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
Ett individuellt muntligt seminarium (U/G)
En individuell skriftlig tentamen (U/G/VG)
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga uppgiften.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 39
Lang, M., & Hartill, M. (Eds.). Safeguarding, Child Protection and Abuse in Sport: International Perspectives in Research, Policy and Practice (1st ed.). Routledge : https://doi.org/10.4324/9780203628515 Obligatorisk
Stenling, C., Fahlén, J., Sam, M., & Tak, M. (Re)Asserting Organization as a Lens in sport sociology: The Meaning, Workings, and Consequences of Rational Design Efforts. International Review for the Sociology of Sports : Obligatorisk
Eliasson Inger Breaking the Silence of Abuse in Childrens sports: Experiences and Effects of Emotional Abuse Towards Young Athletes in Sweden. YOUNG Nordic Journal of Youth Research p 1-26. : 2024 : https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/11033088241254228 Obligatorisk
David Paulo Human rights in youth sport: a critical review of children's rights in competitive sport. Routledge : 2004 : Obligatorisk
Smits, F., Jacobs, F., & Knoppers, A. Can You Deny Her That? Processes of Governmentality and Socialization of Parents in Elite Womens Gymnastics Frontiers in Psychology, 13, 829352 : 2022 : https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.829352 Obligatorisk
Pavlogiannis, G., Eliasson, I. & Söderström, T. Exploring the Landscape of Childrens Rights in Sports: A Scoping Review of Research Topics and Approaches in Social Sciences Young 1-29 : https://doi.org/10.1177/11033088241226556 Obligatorisk
Eliasson Inger The gap between formalised childrens rights and childrens real lives in sport. International Review for the Sociology of Sport, 52(4), 470-496. : 2017 : https://doi.org/10.1177/1012690215608516 Obligatorisk
Harvey, A., & McNamee, M. (Eds.) Sport Integrity: Ethics, Policy and Practice. Journal of Global Sport Management, 4(1) Special Issue : 2019 : Obligatorisk