Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2022-09-22
Reviderad av: Prefekten, 2022-09-22
Innehåll
Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning, styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen inriktas mot att träna studentens förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå idrottspedagogiska processer av relevans för tränarskap. Studenten skriver under kursen en uppsats där ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivs, analyseras, tolkas och diskuteras på ett grundläggande och systematiskt sätt. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med en handledare. Särskild vikt läggs vid att färdighetsträna tidigare kursers inslag av ämnesteori och metod inom ramen för vetenskapligt arbetssätt.
Förväntade studieresultat
Kandidatuppsats i idrottspedagogik med inriktning tränarskap, 15.0 hp Bachelor Thesis in Sport Education with specialization in Sports Coaching, 15.0 credits
Efter genomgången kurs ska studenten kunna: Kunskap och förståelse
beskriva, diskutera samt motivera val och användning av vetenskapliga metoder i uppsatsarbetet
Färdigheter och förmåga
självständigt söka, samla, värdera och kritiskt tolka vetenskapliga källor med relevans för uppsatsarbetet
självständigt samla in data, tolka erhållna resultat och dra slutsatser i relation till uppställda hypoteser och/eller frågeställningar
självständigt formulera, genomföra och rapportera ett uppsatsarbete inom området tränarskap
Värderingsförmåga och förhållningssätt
diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
självständigt placera in den egna kunskapsproduktionen inom befintlig relevant forskning om tränarskap
Behörighetskrav
Godkänt resultat på kurser i idrottspedagogik på grundnivå, 45 hp, varav 15hp ska utgöras av kurserna Idrottsvetenskapliga forskningsmetoder 1 (7,5 hp) samt Idrottsvetenskapliga forskningsmetoder 2 (7,5 hp), eller motsvarande.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.