Engelskt namn: Upbringing, Socialisation and Sports Coaching
Denna kursplan gäller: 2022-02-07 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2022-02-07
Kursplan för kurser med start mellan 2022-01-31 och 2022-02-06
Kurskod: 2IP040
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-12-14
Reviderad av: Prefekten, 2022-02-14
Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning, styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas teorier och forskning om fostran och socialisation som pedagogiska processer. Vidare problematiseras hur värden och normer inom idrott skapas genom socialisationsprocessen och resulterar i skilda värdegrunder och beteendelogiker. Särskild vikt läggs vid kritiska perspektiv och problematisering av fostrans- och socialisationsprocesser inom idrottens område avseende sociala och kulturella normer, deras konsekvenser och betydelse för tränarskap. Vidare behandlas observation som vetenskaplig metod med fokus på att systematiskt samla in, bearbeta och rapportera observationsdata i relation till frågeställningar om fostran, socialisation och tränarskap.
Fostran, socialisation och tränarskap inom idrott, 7,5 hp
Upbringing, socialisation and sports coaching, 7,5 credits
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på den individuella skriftliga uppgiften och ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
ISBN: 978-91-47-11206-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Burton L. J.
Underrepresentation of women in sport leadership: A review of research
Sport Management Review, 18(2), 155-165 : 2015 :
Obligatorisk
Understanding sports coaching : the pedagogical, social and cultural foundations of coaching practice
Cassidy Tania, Jones Robyn L., Potrac Paul
Third edition. : New York : Routledge : 2016 : 204 pages :
ISBN: 9780415857475
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Coakley Jay J.
Sports in society : issues and controversies
13 ed. International student edition : New York, NY : McGraw-Hill : [2021] : xv, 656 pages :
ISBN: 9781260571400
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Om genus
Connell Raewyn, Pearse Rebecca
3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2015 : 236 s. :
ISBN: 9789171734501
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eliasson I.
"In different sports worlds": Socialisation among children, coaches, and parents in girls' and boys' football teams
European journal for sport and society. 2, s.187-214 : 2015 :
Obligatorisk
Eliasson I.
The gap between formalised childrens rights and childrens real lives in sport
International Review for the Sociology of Sport. Vol. 52(4) s. 470496 : 2017 :
Obligatorisk
Vilka värden söker barn och ungdomar inom idrotten?
Elofsson S., Blomdahl U., Lengheden L., Åkesson M., Bergmark K.
Rapport Ung livsstil nr 23. Stockholms stads idrottsförvaltning : 2018 :
Obligatorisk
Grahn K.
Jämställdhet en förutsättning för idrottens samhällsnytta
Ingår i:
Idrottens samhällsnytta
Stockholm : Riksidrottsförbundet : 2017 : 227 s. : sid. 101-117 :
Obligatorisk
Larsson H.
Idrottens könsmönster bara är så eller går att påverka
Ingår i:
Resurser, representation och “riktig” idrott
Stockholm : Centrum för idrottsforskning : 2018 : 153 s. :
Obligatorisk
Moqvist I.
Anteckningar om fostran
Undervisningsserien nr 14. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 1991 :
Obligatorisk
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet, ISBN: 978-91-7307-352-3 : 2017 :
Obligatorisk
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
ISBN: 978-91-47-11206-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Burton L. J.
Underrepresentation of women in sport leadership: A review of research
Sport Management Review, 18(2), 155-165 : 2015 :
Obligatorisk
Understanding sports coaching : the pedagogical, social and cultural foundations of coaching practice
Cassidy Tania, Jones Robyn L., Potrac Paul
Third edition. : New York : Routledge : 2016 : 204 pages :
ISBN: 9780415857475
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Coakley Jay J.
Sports in society : issues and controversies
13 ed. International student edition : New York, NY : McGraw-Hill : [2021] : xv, 656 pages :
ISBN: 9781260571400
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Om genus
Connell Raewyn, Pearse Rebecca
3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2015 : 236 s. :
ISBN: 9789171734501
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eliasson I.
"In different sports worlds": Socialisation among children, coaches, and parents in girls' and boys' football teams
European journal for sport and society. 2, s.187-214 : 2015 :
Obligatorisk
Eliasson I.
The gap between formalised childrens rights and childrens real lives in sport
International Review for the Sociology of Sport. Vol. 52(4) s. 470496 : 2017 :
Obligatorisk
Vilka värden söker barn och ungdomar inom idrotten?
Elofsson S., Blomdahl U., Lengheden L., Åkesson M., Bergmark K.
Rapport Ung livsstil nr 23. Stockholms stads idrottsförvaltning : 2018 :
Obligatorisk
Dags att prata om sex i elitidrotten
Johansson S., Kenttä G.
Svensk idrottsforskning 2, s.15-18 : 2013 :
Obligatorisk
Larsson H.
Idrottens könsmönster bara är så eller går att påverka
Ingår i:
Resurser, representation och “riktig” idrott
Stockholm : Centrum för idrottsforskning : 2018 : 153 s. :
Obligatorisk
Moqvist I.
Anteckningar om fostran
Undervisningsserien nr 14. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 1991 :
Obligatorisk
Organisational factors and non-accidental violence in sport: A systematic review
Roberts V., Sojo V., Grant F.
Sport Management Review. 23, s.827 : 2020 :
Obligatorisk
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet, ISBN: 978-91-7307-352-3 : 2017 :
Obligatorisk