Engelskt namn: Pedagogical Perspectives on Sports and Individual Development
Denna kursplan gäller: 2023-08-28 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2022-06-20 och 2023-08-27
Kurskod: 2IP038
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-03-04
Reviderad av: Prefekten, 2023-05-11
Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning, styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas individers fysiska, motoriska, kognitiva och emotionella utveckling och hur idrottspedagogiska praktiker kan utformas för lärande av idrottsliga kompetenser och färdigheter för idrottsutövare med olika bakgrunder på väg mot elitnivå. Ledning och utformning av idrottspedagogiska praktiker för individer och grupper i olika åldrar problematiseras i relation till talangutveckling och prestationsutveckling inom idrott. Under kursen fokuseras också hur tränare kan bidra till att utveckla idrottsaktiva att ta ett ansvar för sitt eget lärande och egna idrottsliga utveckling.
Pedagogiska perspektiv på Idrott och individens utveckling, 7,5 hp
Pedagogical Perspectives on Sports and Individual Development, 7,5 credits
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på tentamen samt ett godkänt betyg på gruppuppgiften.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Barnkonventionen
Unicef : 1989 :
Obligatorisk
Child and adolescent development in your classroom : topical approach
Bergin Christi Ann Crosby., Bergin David Allen.
Third edition. : Boston, MA, US : Cengage Learning : [2018] : xxviii, 708 pages :
ISBN: 9781305964242
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnkonventionen och föreningsidrotten : handbok för idrottsledare
Hedenborg Susanna, Norberg Johan R.
Tredje upplagan med den nya översättningen av barnkonventionen : Stockholm : UNICEF Sverige : 2019 : 95 sidor :
Obligatorisk
Idrotten vill idrottsrörelsens idéprogram
Riksidrottsförbundet : 2019 :
Obligatorisk
Idrottens rörelselära : motorik och motorisk inlärning
Schmidt Richard A., Wrisberg Craig A.
Farsta : SISU idrottsböcker ; Malmö : UPAB [distributör] : 2001 : 253 s. :
ISBN: 91-88941-04-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 och 2
Coaching children in sport
Bailey Richard, Stafford Ian
London : Routledge : 2011. : xxi, 296 p. :
ISBN: 0203850688 (e-book)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3, 10, 12
Säljö Roger
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
2 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2021 : 200 sidor :
ISBN: 9789151106878
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer ca 5-7 vetenskapliga artiklar
Barnkonventionen
Unicef : 1989 :
Obligatorisk
Child and adolescent development in your classroom : topical approach
Bergin Christi Ann Crosby., Bergin David Allen.
Third edition. : Boston, MA, US : Cengage Learning : [2018] : xxviii, 708 pages :
ISBN: 9781305964242
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnkonventionen och föreningsidrotten : handbok för idrottsledare
Hedenborg Susanna, Norberg Johan R.
Tredje upplagan med den nya översättningen av barnkonventionen : Stockholm : UNICEF Sverige : 2019 : 95 sidor :
Obligatorisk
Idrotten vill idrottsrörelsens idéprogram
Riksidrottsförbundet : 2019 :
Obligatorisk
Idrottens rörelselära : motorik och motorisk inlärning
Schmidt Richard A., Wrisberg Craig A.
Farsta : SISU idrottsböcker ; Malmö : UPAB [distributör] : 2001 : 253 s. :
ISBN: 91-88941-04-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 och 2
Coaching children in sport
Bailey Richard, Stafford Ian
London : Routledge : 2011. : xxi, 296 p. :
ISBN: 0203850688 (e-book)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3, 10, 12
Säljö Roger
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
2 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2021 : 200 sidor :
ISBN: 9789151106878
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer ca 5-7 vetenskapliga artiklar