Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-01-20
Reviderad av: Prefekten, 2021-10-22
Innehåll
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Inom det idrottspedagogiska problemområdet så studeras dessa processer inom ramen för idrott. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Lärande, undervisnings- och coaching processer inom ramen för idrott problematiseras. Teoretisk kunskap om olika ledarskapsstilar, coaching filosofier och andra faktorer som påverkar prestation hos individer och grupper kommer att användas och analyseras inom idrottslig praktik.
Förväntade studieresultat
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
visa kunskap om lärande, undervisning och coaching inom olika idrottsliga praktiker
ha kännedom om och förståelse för faktorer som påverkar individuell och gruppbaserad prestation
Färdigheter och förmåga
tillämpa olika ledarskaps-/coaching metoder beroende på olika krav på individer och grupper
omvandla teoretisk kunskap till praktik och använda teoretiskt innehåll för att analysera praktik
utföra och analysera olika coaching färdigheter genom olika ledarskapserfarenheter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över sin egen ledarskapsstil i relation till coaching metoder i olika idrottspraktiker
reflektera över sin egen ledarskapsstil i relation till teorier om undervisning och lärande i olika idrottspraktiker
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs via en nätbaserad plattform där undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och handledning genomförs med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. För att tillämpa vissa viktiga delar i coaching krävs att studenten har tillgång till ett lag eller en grupp idrottare.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
Ett individuellt skriftligt seminarium (U/G)
En individuell skriftlig uppgift (U/G)
En individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknanden Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 22
Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice Cassidy Tania, Jones Robyn L, Potrac Paul 2. ed. : London : Routledge : 2009 : 216 s. : ISBN: 978-0-415-44271-8 (hbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
The power of feedback Hattie John, Timperley Helen Review of Educational Research 77(1) : 2007 : 81-112 : Obligatorisk
Martens Rainer Successful coaching 4th ed. : Champaign, IL : Human Kinetics : c2012 : xii, 443 p. : ISBN: 978-1-4504-0051-0 (soft cover) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Developing a successful coaching philosophy: A step-by-step approach Van Mullem P., Brunner D. Strategies, 26 (3), 29-34 : 2013 : Obligatorisk
A critical analysis of the conceptualization of coaching philosophy Cushion C., Partington M. Sport, education and society, 21 (6), 851-867 : 2016 : Obligatorisk
Ytterligare artiklar kan komma att användas under kursen.