Engelskt namn: Managing Strategic Development in Sport
Denna kursplan gäller: 2024-11-18 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-11-18
Kursplan för kurser med start mellan 2022-10-17 och 2024-11-17
Kursplan för kurser med start mellan 2019-01-07 och 2022-10-16
Kurskod: 2IP030
Högskolepoäng: 22,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-10-17
Reviderad av: Prefekten, 2024-11-18
Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning, styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas och problematiseras utbildningsplanering och projekt som verktyg för verksamhetsutveckling liksom det praktiska utvecklings- och förändringsarbetets förutsättningar och möjligheter inom idrottens område.
Modul 1: Utbildningsplanering som verktyg för verksamhetsutveckling inom idrottens område 7,5 hp
Educational planning as a tool for development in sport 7.5 credits
Modulen behandlar utbildningsplaneringens process och dess ingående delar, liksom möjligheter och begränsningar med utbildning som verktyg för verksamhetsutveckling. Vidare behandlar modulen teorier om/perspektiv på lärande och hur de kan tillämpas i olika sammanhang inom idrottens område (ideell, offentlig och privat sektor) Slutligen berör kursen samhällets digitalisering i relation till utbildning och arbetsliv.
Modul 2: Projekt som verktyg för verksamhetsutveckling inom idrottens område 7.5 hp
Project management as a tool for development in sport 7.5 credits
Modulen behandlar projektledning och projektorganisering inom idrottens område, där hela processen från identifiering och prioritering av projektidéer, utformning av projektplaner till utvärdering och uppföljning av projekt ingår. Projekt som ett verktyg för verksamhetsutveckling studeras och förutsättningar för projektgruppers arbete och effektivitet problematiseras utifrån organisationers olika förutsättningar. Samverkan med extern organisation är en del i modulen.
Modul 3: Praktiskt utvecklings- och förändringsarbete inom idrottens område, 7.5 hp
Strategic sport development in practice, 7.5 credits
Modulen behandlar praktiskt utvecklings- och förändringsarbete som idrottspedagogiska påverkansprocesser. För detta syfte tränas utlysning av resurser, ansökan om resurser och bedömning av ansökningar i relation till aktuella utvecklings- och förändringsbehov inom idrottens område. För att kunna utforma relevanta utlysningar och ansökningar, och för att kunna göra ändamålsenliga bedömningar av ansökningar tränas dokumentanalys som vetenskaplig metod.
Modul 1: Utbildningsplanering som verktyg för verksamhetsutveckling inom idrottens område 7,5 hp
Educational planning as a tool for development in sport 7.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Projekt som verktyg för verksamhetsutveckling inom idrottens område 7.5 hp
Project management as a tool for development in sport 7.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 3: Praktiskt utvecklings- och förändringsarbete inom idrottens område 7.5 hp
Strategic sport development in practice, 7.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänt resultat på 45 hp i idrottspedagogik, varav 22.5 hp Strategisk styrning, organisering och ledning inom idrottens område.
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moduler kan ges på engelska.
Modul 1: Utbildningsplanering som verktyg för verksamhetsutveckling inom idrottens område 7,5 hp
Educational planning as a tool for development in sport 7.5 credits
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande inslag är godkända. För betyget Väl godkänd krävs att den individuella skriftliga uppgiften bedöms som Väl godkänd samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
Modul 2: Projekt som verktyg för verksamhetsutveckling inom idrottens område 7.5 hp
Project management as a tool for development in sport 7.5 credits
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande inslag är godkända. För betyget Väl godkänd krävs att den individuella muntliga tentamen bedöms som Väl godkänd samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
Modul 3: Praktiskt utvecklings- och förändringsarbete inom idrottens område 7.5 hp
Strategic sport development in practice, 7.5 credits
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande inslag är godkända. För betyget Väl godkänd krävs att den individuella skriftliga uppgiften bedöms som Väl godkänd samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
Betyg på kurs
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst två av de tre ingående modulerna.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Human resource development : att utveckla individer, grupper och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 287 sidor :
ISBN: 9789144090962
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
2 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2021 : 200 sidor :
ISBN: 9789151106878
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rahm Lina
Den digitala medborgarens genealogi: en historia om folkbildningsförhoppningar
Vägval i skolans historia. Tidskrift för svensk undervisningshistoria : 2019 :
Obligatorisk
Därutöver tillkommer 2-3 självvalda vetenskapliga texter. med relevans för utbildningsplanen.
Värdeskapande projektledning
Skyttermoen Torgeir, Vaagaasar Anne Live, Torhell Sven-Erik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 347 sidor :
ISBN: 9789144115559
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Blomberg Jesper
Myter om projekt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 170 s. :
ISBN: 9789144093857
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Perspektiv på utvärdering
Sandberg Bo, Faugert Sven
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 184 s. :
ISBN: 9789144112480
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Projektarbete : teori och praktik : med sagan om diamanten som sprängdes
Svensson Lennart, Otter Casten von
2. uppl. : Stockholm : Santérus : 2009 : 251 [1] s. :
ISBN: 9789189449251
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Björn
Samspel i grupp : introduktion till gruppdynamik
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 217 sidor :
ISBN: 9789144154350
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga texter.
Engström Lars-Magnus
Forskning om Handslagets genomförande och resultat: En utvärderande sammanställning
Riksidrottsförbundet : 2008 :
https://www.yumpu.com/sv/document/view/20510871/forskning-om-handslagets-genomforande-och-svenskalagse
Obligatorisk
Fahlén Josef
The trust-mistrust dynamic in the public governance of sport: exploring the legitimacy of performance measurement systems through end-users perceptions
International Journal of Sport Policy and Politics, 9(4), 707-722 : 2017 :
Obligatorisk
Idéer för idrottsutveckling
Redelius Karin, Fahlén Josef, Karp Staffan
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker : 2015 : 255 s. :
ISBN: 9789187745591
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialidrottsförbunden och Idrottslyftet - Extern utvärdering av Budo & Kampsportförbundet, Gymnastikförbundet, Handikappidrottsförbundet, Innebandyförbundet och Skidförbundet
Karp Staffan, Eliasson Inger, Fahlén Josef, Löfgren Kent, Wickman Kim
Stockholm: Riksidrottsförbundet : 2012 :
Obligatorisk
Perspektiv på utvärdering
Sandberg Bo, Faugert Sven
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 242 sidor :
ISBN: 9789144135991
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella utlysningstexter, ansökningar och utvärderingskriterier tillkommer.