Engelskt namn: Sport-Related Challenges from the Perspective of Sport Education
Denna kursplan gäller: 2024-05-27 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-05-27
Kursplan för kurser med start mellan 2022-06-20 och 2024-05-26
Kursplan för kurser med start mellan 2022-05-30 och 2022-06-19
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-26 och 2022-05-29
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-19 och 2018-02-25
Kursplan för kurser med start mellan 2017-07-31 och 2018-02-18
Kurskod: 2IP026
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-10-17
Reviderad av: Prefekten, 2024-05-20
Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning, styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen behandlar idrottspedagogik som verktyg i strategiskt utvecklingsarbete, idrottspedagogens yrkesfält, yrkessocialisation och professionella kompetens. I kursen fokuseras idrottspedagogik som forsknings- och kunskapsområde och hur idrottspedagogik som vetenskaplig disciplin kan användas som verktyg för att identifiera, formulera och lösa problem relaterade till strategisk ledning och utvecklingsarbete inom idrottens område.
Studenters teoretiska och vardagliga förståelser av idrottsaktiviteter undersöks, synliggörs och problematiseras under kursen, liksom deras förväntningar på universitetsstudier samt hur yrkeskompetens formas genom högre utbildning. Grundläggande modeller och begrepp för kompetensutveckling behandlas också.
I kursen tillämpas även dokumentanalys och innehållsanalys som vetenskaplig metod.
Idrottspedagogiska perspektiv på utmaningar inom idrottens område, 7.5 hp
Sport-Related Challenges from the Perspective of Sport Education, 7.5 Credits
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på salstentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1- 574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 356 sidor :
ISBN: 9789144151045
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engström Lars-Magnus
Idrottspedagogikens framväxt i Sverige
Ingår i:
Svensk idrottsforskning
Stockholm : Centrum för idrottsforskning (CIF) : 1992- :
Obligatorisk
Skille Eivind Å.
Sport for all in Scandinavia : Sport policy and participation in Norway, Sweden and Denmark
Ingår i:
International Journal of Sport Policy and Politics
Taylor & Francis : 3 : sid. 327-339 :
Obligatorisk
Wirén Åkesson Joakim
Idrottens akademisering : idrottsvetenskaplig kunskap inom forskning, utbildning och på arbetsmarknaden
Malmö : Idrottsvetenskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2014 : 238 s. :
http://hdl.handle.net/2043/17006
ISBN: 9789171045430
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
ISBN: 978-91-47-11206-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gör idrotten som Idrotten vill ? : Barn- och ungdomsidrottens utformning i retorik och praktik
Redelius Karin, Kempe Bergman Matthis, Larsson Bengt, Linghede Eva
Stockholm : Riksidrottsförbundet : 2016 : 42 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:gih:diva-4722
Obligatorisk
Idrotten vill idrottsrörelsens idéprogram
Riksidrottsförbundet : 2019 :
Obligatorisk
Illeris Knud
Kompetens : [vad, varför, hur]
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 158 s. :
ISBN: 978-91-44-07912-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindberg Ola
Nyttig, utvald eller bildad
Ingår i:
Anställningsbarhet
Lund : Studentlitteratur : 2016 : 237 s. :
Obligatorisk
Ytterligare 3-4 övriga texter