Engelskt namn: Placement with Bachelors Essay in Sport Education
Denna kursplan gäller: 2017-11-27 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2017-11-27
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-23 och 2017-11-26
Kursplan för kurser med start mellan 2015-02-09 och 2017-01-22
Kurskod: 2IP025
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2015-01-29
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl. a. olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik behandlas dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen inriktas mot att träna studentens förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå idrottspedagogiska processer relaterat till sin praktikplats inom idrotts- och/eller hälsoområdet. Den studerande ska genomföra en studie inom ramen för sitt examensarbete utifrån ett problemområde med relevans för den organisation eller det företag där studenten gör sin praktik. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med en handledare mot bakgrund av praktikplatsens verksamhet och förutsättningar. Den studerande upprättar tillsammans med handledare en plan för hela kursen. Under delar av kursen vistas den studerande på praktikplatsen och har en kontinuerlig dialog med sin kontaktperson där. Vidare inriktas momentet mot forsknings- och skrivprocessen. I uppsatsen skall ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett grundläggande och systematiskt sätt.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om tidigare forskning av relevans för uppsatsarbetets specifika forskningsområde
- beskriva, diskutera samt motivera val och användning av vetenskapliga metoder i uppsatsarbetet
Färdighet och förmåga
- självständigt kontakta, kommunicera och samarbeta med en organisation eller företag med anknytning till det idrottsliga fältet
- formulera ett idrottspedagogiskt problem med relevans för en bestämd verksamhet
- självständigt planera, genomföra och rapportera ett uppsatsarbete inom området idrottspedagogik
- självständigt söka och granska tidigare forskning med relevans för uppsatsabetet
- självständigt samla in och tolka data med relevans för uppsatsarbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten med en vetenskaplig medvetenhet
- diskutera det egna uppsatsarbetet samt medstudenters uppsatsarbeten utifrån relevanta samhälleliga och etiska aspekter
- självständigt placera in den egna kunskapsproduktionen inom befintlig idrottspedagogisk forskning
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på kurser på grundnivå i Idrottspedagogik, 60 hp eller motsvarande.
Undervisningen utgörs av arbetsplatsförlagd praktik i en organisation eller i ett företag inom idrotts- och/eller hälsoområdet, individuell handledning samt seminarier. Hela eller delar av den individuella handledningen samt löpande kontakter med praktikplatsen kan genomföras med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på teknisk utrustning och kompetens. Kursens uppläggning kan variera något beroende på tillgång till praktikplatser och karaktären på det självständiga arbetet. Vissa moment är obligatoriska som till exempel uppsatsseminarier och praktik enligt uppgjord plan. Flera studenter kan samarbeta kring samma uppsatsämne förutsatt att författarnas insatser kan särskiljas.
Forskningsplan ska upprättas och diskuteras med handledaren innan forskningsarbetet får påbörjas.
Samtliga förväntade studieresultat som avser kunskap och förståelse och färdighet och förmåga examineras genom ett individuellt uppsatsarbete (U/G/VG). Även värderingsförmågan att självständigt placera in den egna kunskapsproduktionen inom befintlig idrottspedagogisk forskning examineras i uppsatsarbetet. Värderingsförmågan att diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten med en vetenskaplig medvetenhet examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). Detta gäller även för värderingsförmågan att diskutera medstudenters uppsatsarbeten utifrån relevanta samhälleliga och etiska aspekter. När det gäller att diskutera det egna uppsatsarbetet utifrån samhälleliga och etiska aspekter examineras detta dessutom i uppsatsen. Examinationen sker i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs att båda examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget väl godkänd har uppnåtts på uppsatsarbetet. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För betyget godkänd och väl godkänd krävs dessutom att praktiken genomförts på ett tillfredsställande sätt enligt den plan som fastställts. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd kontaktperson på praktikplatsen besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får istället möjlighet att genomföra ett självständigt arbete utan praktik.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den termin då kursen ges men kan också nyttjas under följande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08767-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet : 2002 :
http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Obligatorisk
I övrigt väljs litteratur i samråd med handledare.