"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrott, fostran och socialisation, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Sport, Upbringing and socialization

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 2IP019

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2008-11-06

Innehåll

I kursen behandlas fostran och socialisation ur ett individuellt, mellanmänskligt, institutionellt och samhälleligt perspektiv samt hur klass-, kultur-, kön- och individspecifik fostran tar sig uttryck i olika samhälleliga sammanhang (familj, skola, idrott). Vidare behandlas intervju som vetenskaplig metod.

Förväntade studieresultat

Efter genomförd kurs skall studenten kunna: • redogöra för teorier om fostran och socialisation • tillämpa fostrans- och socialisationsteorier för att analysera och granska skilda verksamheter på olika nivåer inom idrotten • visa förståelse för hur man kan arbeta med fostran och socialisation på ett förtroendefullt sätt inom idrott • redogöra för och tillämpa intervju som vetenskaplig metod

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängsättning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de moment/kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 34

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Coakley Jay J.
Sports in society : issues & controversies
9. ed. : Boston : McGraw-Hill Higer Education : cop. 2007g 2006 : X, 676 s. :
ISBN: 0-07-110639-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Engström Lars-Magnus
Idrott som social markör
Stockholm : HLS : 1999 : 143 s. :
ISBN: 91-7656-458-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogiska perspektiv på idrott
Engström Lars-Magnus, Redelius Karin (red.)
Stockholm : HLS förl. : 2002 : 287 s. :
ISBN: 91-7656-528-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Karp Staffan
Barn, föräldrar och idrott : en intervjustudie om fostran inom fotboll och golf
Umeå : Univ. : cop. 2000 : [14], 299, [5] s. :
ISBN: 91-7191-812-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Moqvist Ingeborg
Anteckningar om fostran
Umeå : Pedagogiska inst. : 1989 : 31 bl. :

Ewing, Martha E., Gano-Overway, Lori A., Branta, Crystal F. & Seefeldt, Vern D. (2002). The Role of Sports in Youth development. In Paradoxes of Youth and Sport, edited by Margaret Gatz., Michael A. Messner and Sanda J. Ball-Rokeach, 31-47. New york: State University of New York Press. Fagrell, Birgitta (2001). Det seriösa spelet. Svensk Idrottsforskning, 1, 10-16. Scraton, Sheila & Flintoff, Anne (Red.). (2002). Gender and Sport: A Reader. (Part I, 6-46). London: Routledge. Ziehe, Thomas (1986). Inför avmystifieringen av världen. Ungdom och kulturell modernisering. I Löfgren, Mikael & Molander, Anders (Red.). Postmoderna tider. Stockholm: Nordstedt.