Engelskt namn: Masters Thesis in Sport Education
Denna kursplan gäller: 2013-09-23 till 2014-11-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2017-11-27
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-23 och 2017-11-26
Kursplan för kurser med start mellan 2014-11-24 och 2017-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-23 och 2014-11-23
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-13 och 2013-09-22
Kurskod: 2IP015
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för idrottsvetenskapliga programmet, 2007-11-01
Reviderad av: Prefekten, 2013-09-26
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik behandlas dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen inriktas mot att träna studentens förmåga att beskriva, förklara och förstå idrottspedagogiska processer varvid särskild vikt läggs vid fördjupad vetenskaplig medvetenhet i genomförande och rapportering. Vidare inriktas kursen mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med handledaren. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, undersökas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett fördjupat och systematiskt sätt. En av handledaren godkänd forskningsplan inleder uppsatsarbetet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för uppsatsens specifika forskningsområde
- visa fördjupad kunskap och förståelse för val och användning av teori och metod i uppsatsarbetet
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för uppsatsarbetets specifika kunskapsobjekt och studieobjekt
Färdighet och förmåga
- självständigt formulera, systematiskt genomföra och rapportera ett uppsatsarbete med relevans för det idrottspedagogiska forskningsområdet
- självständigt genomföra och rapportera en teoretiskt förankrad analys av insamlad data
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatser med fördjupad vetenskaplig medvetenhet
- föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter både i det egna arbetet och vid granskning av medstudenters uppsatsarbeten
- självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig idrottspedagogisk forskning
Univ: Godkända kurser motsvarande 90 högskolepoäng (hp) i idrottspedagogik varav 15 hp ska utgöras av kursen Kandidatuppsats i idrottspedagogik, eller motsvarande. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa moment kan ges på engelska.
Samtliga förväntade studieresultat som avser kunskap och förståelse och färdighet och förmåga examineras genom ett individuellt uppsatsarbete (U/G/VG). Även värderingsförmågan att självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig idrottspedagogisk forskning examineras i uppsatsarbetet. Värderingsförmågan att diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten med en fördjupad vetenskaplig medvetenhet examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). Detta gäller även för värderingsförmågan föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna uppsatsarbetet och i relation till medstudenters uppsatsarbeten. När det gäller föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna uppsatsarbetet examineras detta dessutom i uppsatsen.
Examinationen sker i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs att båda examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget väl godkänd har uppnåtts på uppsatsarbetet.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarandeutbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknandeskickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitetsstudentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteratur väljs i samråd med handledare.