"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrottspedagogik baskurs I, 22,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Sport Education, basic course I

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 2IP012

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för ledarskaps- och coachingprogrammet, 2008-06-09

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik studeras dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Kursen är en introduktion i idrottspedagogiska studier och innehåller både teoretiska avsnitt och inslag där teori tillämpas och kritiskt granskas i den idrottspedagogiska praktiken. Under kursen behandlas och problematiseras innehållet ur ett köns-, etnicitets-, klass- och internationellt perspektiv. Vidare behandlas olika vetenskapliga perspektiv och datainsamlingsmetoder. Moment: Idrott, ledarskap och lärande, 7,5 hp (Sport, Leadership and Learning) I momentet behandlas och bearbetas samspelet mellan ledare, individ och grupp inom idrottsliga praktiker. Vidare behandlas och problematiseras begreppen coachingfilosofi och ledarstil kopplat till lärande, ledarskap och genus. Under momentet behandlas observation som vetenskaplig metod. Moment: Idrott och hälsa i ett samhällsperspektiv, 7,5 hp (Sport and Health in Society) I momentet behandlas och problematiseras idrottsutövning bland olika grupper i samhället med avse¬ende på kön, social bakgrund, ålder och etnicitet. Den samhälleliga funktion idrotten har haft och vad som påverkat utformningen av idrottsliga aktiviteter/kroppsutövningsformer behandlas ur ett historiskt perspektiv. Vidare behandlas relationen mellan idrott och hälsa ur olika hälsoperspektiv. Dessutom ingår att söka, granska och värdera information från bibliotek och databaser. Moment: Idrott, fostran och socialisation, 7,5 hp (Sport, Upbringing and Socialization) I momentet behandlas fostran och socialisation ur ett individuellt, mellanmänskligt, institutionellt och samhälleligt perspektiv samt hur klass-, kultur-, kön- och individspecifik fostran tar sig uttryck i olika samhälleliga sammanhang (familj, skola, idrott). Vidare behandlas intervju som vetenskaplig metod.

Förväntade studieresultat

Moment: Idrott, ledarskap och lärande, 7,5 hp (Sport, Leadership and Learning) Efter genomfört moment skall studenten kunna: • redogöra för teorier om ledarskap, undervisning och lärande samt kunna tillämpa dessa i idrottsliga praktiker • analysera samspelet mellan ledare, individ och grupp inom idrottsliga praktiker • redogöra för observation som vetenskaplig metod samt genomföra observationer av idrottsliga praktiker Moment: Idrott och hälsa i ett samhällsperspektiv, 7,5 hp (Sport and Health in Society) Efter genomfört moment skall studenten kunna: • redogöra för historiska och samhälleliga faktorer i relation till teorier om olika kroppsutövningskulturer • analysera nutida idrottsliga praktiker utifrån historiska och samhälleliga faktorer • klassificera historiska och nutida kroppsutövningsformer utifrån dess olika betydelser och syften • redogöra för olika teoretiska perspektiv beträffande begreppet hälsa • söka, granska och värdera information i bibliotek och andra databaser Moment: Idrott, fostran och socialisation, 7,5 hp (Sport, Upbringing and Socialization) Efter genomfört moment skall studenten kunna: • redogöra för teorier om fostran och socialisation • tillämpa fostrans- och socialisationsteorier för att analysera och granska skilda verksamheter på olika nivåer inom idrotten • visa förståelse för hur man kan arbeta med fostran och socialisation på ett förtroendefullt sätt inom idrott • redogöra för och tillämpa intervju som vetenskaplig metod

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, praktiska inslag samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt och/eller praktiskt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs/moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Ordförande i Programkommittén för ledarskaps- och coachingprogrammet beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängsättning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de moment/kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 44

    Samtliga moment

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment: Idrott, ledarskap och lärande, 7,5 hp

    Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice
    Cassidy Tania, Jones Robyn L., Potrac Paul
    London : Routledge : 2004 : xi, 213 s. :
    ISBN: 0-415-30739-2 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En katt bland hermeliner : en forskningsöversikt om kvinnor och ledarskap
    Cederberg Ingela, Olofsson Eva
    Stockholm : Sveriges riksidrottsförb. : 1996 : 116 s. :
    ISBN: 91-88940-02-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Imsen Gunn
    Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-00271-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kommunikation : samspel mellan människor
    Nilsson Björn, Waldermarsson Anna-Karin
    3., [omarb.] uppl : Lund : Studentlitteratur : 2007 : sid. 169 :
    ISBN: 978-91-44-04128-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Idrottens rörelselära : motorik och motorisk inlärning
    Schmidt Richard A., Wrisberg Craig A.
    Farsta : SISU idrottsböcker ; Malmö : UPAB [distributör] : 2001 : 253 s. :
    ISBN: 91-88941-04-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svedberg Lars
    Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
    4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
    ISBN: 978-91-44-01983-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fahlström, Per-Göran (2004). Ledarskap - en introduktion. I Broberg, I. m fl. Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. Hassmén, Peter & Hassmén, Nathalie (2004). Ledarskap - individen. I Broberg, I. m fl. Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. Johnson, Urban, Gunnarsson, Martin & Petersson, Jerry (2004). Ledarskap - individen i gruppen. I Broberg, I. m fl. Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. Zell, Stefan (2003). Feedback och kommunikation mellan tränare och aktiva. SVEBI:s årsbok, 171-187

    Moment: Idrott och hälsa i ett samhällsperspektiv 7,5 hp

    Idrottens historia : från antika arenor till modern massrörelse
    Blom K. Arne, Lindroth Jan, Månsson Lennart
    Farsta : SISU idrottsböcker : 1995 : 342 s. :
    ISBN: 91-87660-15-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Coakley Jay J.
    Sports in society : issues & controversies
    9. ed. : Boston : McGraw-Hill Higer Education : cop. 2007g 2006 : X, 676 s. :
    ISBN: 0-07-110639-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiska perspektiv på idrott
    Engström Lars-Magnus, Redelius Karin (red.)
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : 287 s. :
    ISBN: 91-7656-528-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Begreppen hälsa och hälsofrämjande : en litteraturstudie
    Medin Jennie, Alexanderson Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 180 s. :
    ISBN: 91-44-01598-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engström, Lars-Magnus. Barn och ungdomars idrottsvanor i förändring. Svensk idrottsforskning nr 4, (2004). Larsson, Håkan. Idrottens genus. Artikel publ. 2003-06-22 www.idrottsforum.org Pallin, Christer (2004). Idrottens organisation. I Broberg, I. m fl. Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. Peterson, Tomas (2004). Idrotten och samhället. I Broberg, I. m fl. Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker.

    Moment: Idrott, fostran och socialisation, 7,5 hp

    Coakley Jay J.
    Sports in society : issues & controversies
    9. ed. : Boston : McGraw-Hill Higer Education : cop. 2007g 2006 : X, 676 s. :
    ISBN: 0-07-110639-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engström Lars-Magnus
    Idrott som social markör
    Stockholm : HLS : 1999 : 143 s. :
    ISBN: 91-7656-458-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiska perspektiv på idrott
    Engström Lars-Magnus, Redelius Karin (red.)
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : 287 s. :
    ISBN: 91-7656-528-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karp Staffan
    Barn, föräldrar och idrott : en intervjustudie om fostran inom fotboll och golf
    Umeå : Univ. : cop. 2000 : [14], 299, [5] s. :
    ISBN: 91-7191-812-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moqvist Ingeborg
    Anteckningar om fostran
    Umeå : Pedagogiska inst. : 1989 : 31 bl. :

    Ewing, Martha E., Gano-Overway, Lori A., Branta, Crystal F. & Seefeldt, Vern D. (2002). The Role of Sports in Youth development. In Paradoxes of Youth and Sport, edited by Margaret Gatz., Michael A. Messner and Sanda J. Ball-Rokeach, 31-47. New york: State University of New York Press. Fagrell, Birgitta (2001). Det seriösa spelet. Svensk Idrottsforskning, 1, 10-16. Scraton, Sheila & Flintoff, Anne (Red.). (2002). Gender and Sport: A Reader. (Part I, 6-46). London: Routledge. Ziehe, Thomas (1986). Inför avmystifieringen av världen. Ungdom och kulturell modernisering. I Löfgren, Mikael & Molander, Anders (Red.). Postmoderna tider. Stockholm: Nordstedt.

  • Giltig från: 2008 vecka 34

    Samtliga moment

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment: Idrott, ledarskap och lärande, 7,5 hp

    Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice
    Cassidy Tania, Jones Robyn L., Potrac Paul
    London : Routledge : 2004 : xi, 213 s. :
    ISBN: 0-415-30739-2 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En katt bland hermeliner : en forskningsöversikt om kvinnor och ledarskap
    Cederberg Ingela, Olofsson Eva
    Stockholm : Sveriges riksidrottsförb. : 1996 : 116 s. :
    ISBN: 91-88940-02-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Imsen Gunn
    Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-00271-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kommunikation : samspel mellan människor
    Nilsson Björn, Waldermarsson Anna-Karin
    3., [omarb.] uppl : Lund : Studentlitteratur : 2007 : sid. 169 :
    ISBN: 978-91-44-04128-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Idrottens rörelselära : motorik och motorisk inlärning
    Schmidt Richard A., Wrisberg Craig A.
    Farsta : SISU idrottsböcker ; Malmö : UPAB [distributör] : 2001 : 253 s. :
    ISBN: 91-88941-04-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svedberg Lars
    Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
    4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
    ISBN: 978-91-44-01983-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fahlström, Per-Göran (2004). Ledarskap en introduktion. I Broberg, I. m fl. Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. Hassmén, Peter & Hassmén, Nathalie (2004). Ledarskap individen. I Broberg, I. m fl. Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. Johnson, Urban, Gunnarsson, Martin & Petersson, Jerry (2004). Ledarskap individen i gruppen. I Broberg, I. m fl. Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. Zell, Stefan (2003). Feedback och kommunikation mellan tränare och aktiva. SVEBI:s årsbok, 171-187

    Moment: Idrott och hälsa i ett samhällsperspektiv 7,5 hp

    Idrottens historia : från antika arenor till modern massrörelse
    Blom K. Arne, Lindroth Jan, Månsson Lennart
    Farsta : SISU idrottsböcker : 1995 : 342 s. :
    ISBN: 91-87660-15-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Coakley Jay J.
    Sports in society : issues & controversies
    9. ed. : Boston : McGraw-Hill Higer Education : cop. 2007g 2006 : X, 676 s. :
    ISBN: 0-07-110639-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiska perspektiv på idrott
    Engström Lars-Magnus, Redelius Karin (red.)
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : 287 s. :
    ISBN: 91-7656-528-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Begreppen hälsa och hälsofrämjande : en litteraturstudie
    Medin Jennie, Alexanderson Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 180 s. :
    ISBN: 91-44-01598-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engström, Lars-Magnus. Barn och ungdomars idrottsvanor i förändring. Svensk idrottsforskning nr 4, (2004). Larsson, Håkan. Idrottens genus. Artikel publ. 2003-06-22 www.idrottsforum.org Pallin, Christer (2004). Idrottens organisation. I Broberg, I. m fl. Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. Peterson, Tomas (2004). Idrotten och samhället. I Broberg, I. m fl. Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker.

    Moment: Idrott, fostran och socialisation, 7,5 hp

    Coakley Jay J.
    Sports in society : issues & controversies
    9. ed. : Boston : McGraw-Hill Higer Education : cop. 2007g 2006 : X, 676 s. :
    ISBN: 0-07-110639-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engström Lars-Magnus
    Idrott som social markör
    Stockholm : HLS : 1999 : 143 s. :
    ISBN: 91-7656-458-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiska perspektiv på idrott
    Engström Lars-Magnus, Redelius Karin (red.)
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : 287 s. :
    ISBN: 91-7656-528-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karp Staffan
    Barn, föräldrar och idrott : en intervjustudie om fostran inom fotboll och golf
    Umeå : Univ. : cop. 2000 : [14], 299, [5] s. :
    ISBN: 91-7191-812-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moqvist Ingeborg
    Anteckningar om fostran
    Umeå : Pedagogiska inst. : 1989 : 31 bl. :

    Ewing, Martha E., Gano-Overway, Lori A., Branta, Crystal F. & Seefeldt, Vern D. (2002). The Role of Sports in Youth development. In Paradoxes of Youth and Sport, edited by Margaret Gatz., Michael A. Messner and Sanda J. Ball-Rokeach, 31-47. New york: State University of New York Press. Fagrell, Birgitta (2001). Det seriösa spelet. Svensk Idrottsforskning, 1, 10-16. Scraton, Sheila & Flintoff, Anne (Red.). (2002). Gender and Sport: A Reader. (Part I, 6-46). London: Routledge. Ziehe, Thomas (1986). Inför avmystifieringen av världen. Ungdom och kulturell modernisering. I Löfgren, Mikael & Molander, Anders (Red.). Postmoderna tider. Stockholm: Nordstedt.