"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Självständigt arbete, specialidrott med inriktning idrottspedagogik, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Paper: Individual Thesis in Sport Education with focus on Special Sports

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 2IP011

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för ledarskaps- och coachingprogrammet, 2007-11-12

Reviderad av: Programkommittén för ledarskaps- och coachingprogrammet, 2008-12-10

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik behandlas dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Kursen inriktas mot att träna studentens förmåga att systematiskt undersöka, förstå, beskriva och förklara idrottspedagogiska processer. Ämnet för självständigt arbete väljs av studenten i samråd med handledaren. En av handledaren godkänd forskningsplan krävs innan arbetet påbörjas.

Förväntade studieresultat

Efter genomförd kurs skall studenten kunna: - fördjupa sig i ett idrottspedagogiskt delområde - formulera en konkret specifikation för ett idrottsligt problemområde - vetenskapligt undersöka utifrån vetenskaplig grund inom ramen för examensarbetet - självständigt kontakta, kommunicera och rapportera arbetet till en extern uppdragsgivare/ den egna specialidrotten - redovisa, diskutera och försvara sitt arbete - granska, värdera och diskutera medstuderandes arbeten värdera och diskutera medstuderandes arbeten

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. Praktikinslagen examineras integrerade med examinationen i övrigt på den aktuella kursen. TILLGODORÄKNANDE Programkommitténs ordförande beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

Väljs i samråd med handledare och examinator.